درحالیکه چندی قبل مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران اعلام کرده بود که در کشور حدود یک میلیون نفر مبتلا به بیماری خاص عضو صندوق این سازمان شده اند، چند روز قبل با اعلام آماری جدید گفت که «نه تنها این آمار ۲ برابر شده که به هر کدام ۵۰ میلیون تومان هزینه درمان بیماران خاص و صعب العلاج پرداخت خواهد شد.»

معمای تسهیلات ۵۰ میلیونی به بیماران صعب‌العلاج

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان امروز، درحالیکه چندی قبل مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران اعلام کرده بود که در کشور حدود یک میلیون نفر مبتلا به بیماری خاص عضو صندوق این سازمان شده اند، چند روز قبل با اعلام آماری جدید گفت که «نه تنها این آمار ۲ برابر شده که به هر کدام ۵۰ میلیون تومان هزینه درمان بیماران خاص و صعب العلاج پرداخت خواهد شد.» این گفته های محمدمهدی ناصحی در شرایطی مطرح می شود که بنا به اعلام او: «در کنار افزایش کمیت‌ها، کیفیت را نیز مورد توجه قرار دهیم لذا در اولین گام افراد دارای بیماری‌های مزمن و صعب العلاج مانند سرطان‌ها، بیمارهای خونی و بیماری‌های دیگر مد نظر قرار گرفت. بنابراین صندوق بیماری‌های صعب العلاج در کشور راه اندازی شد تا بخش بزرگی از پرداختی‌های بیماران کاهش پیدا کند، در سال جاری با مصوبه مجلس برای این صندوق ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد.» این در حالی است که صندوق حمایت از بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج به استناد بند «ن» تبصره ۱۷ قانون برنامه بودجه ۱۴۰۱، سوم آبان‌ماه سال گذشته، با پوشش ۲۷ بیماری خاص و صعب‌العلاج و با تزریق بودجه رونمایی شد.

گرچه این رقم امروز به ۵۳ بیماری رسیده است. طبق اساس‌نامه تشکیل صندوق در هیات وزیران که ۲۷ شهریورماه سال ۱۴۰۱ به تصویب رسید، اعلام فهرست بیماری‌هایی که قرار است تحت پوشش این صندوق قرار گیرند و همچنین تدوین بسته‌های خدمتی توسط وزارت بهداشت در چند مرحله صورت می‌گیرد. بیماری‌های تالاسمی، هموفیلی،‌ ام اس،‌ دیالیز صفاقی،‌ دیالیز خونی، بیماری‌های موکوپلی ساکاریدوز، بیماری‌ بال پروانه‌ای، اس‌ام ای تیپ یک و دو و سه،‌ بیماری سی اف، اوتیسم، گروه سرطان‌ها با تمام طیف‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی، پیوند سلول‌های بنیادی و خون ساز، پیوند کلیه، پیوند کبد، پیوند قلب و پانکراس، پیوند روده و پیوند ریه، بیماری‌های مزمن روانی، صرع مقاوم به درمان،‌ پارکینسون و آسیب‌های شنوایی شدید بیماری‌هایی هستند که در مرحله اول تعریف شدند و خدمت‌رسانی برای آنها ذیل صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج به صورت تدریجی انجام می‌شود.

۵۳ بیماری تحت پوشش صندوق

با این حال و بنا به گفته ناصحی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران « ۱۰۷ بیماری مزمن و صعب العلاج تحت پوشش صندوق قرار گرفته، اطلاعات ۵۳ بیماری نیز در سامانه بیمه سلامت بارگذاری شده است ضمن اینکه نزدیک به یک میلیون و ۹۰۰ هزار بیمار نیز در همین رابطه نشان دار- شناسایی شده – شده اند. برهمین اساس و تصمیم های اتخاذ شده گویا قرار است تا سقف ۵۰ میلیون تومان هزینه درمان بیماران خاص و صعب العلاج به این افراد پرداخت ‌شود.» همچنین وی با ذکر اینکه در همین رابطه اعتبار از ۱۵ هزار میلیارد تومان به ۶۲.۵ هزار میلیارد تومان طی دو سال گذشته افزایش پیدا کرده است که با توجه به ارز دارویی اعتبارات به بیش از ۸۵ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. افزود: بیمه سلامت ۹۰ و گاهاً تا ۱۰۰ درصد هزینه‌ها در بخش دولتی را پرداخت می‌کند. این در حالی است که در سال گذشته ۵,۰۰۰ میلیارد تومان بودجه به صندوق بیماری‌های صعب العلاج و سخت درمان اختصاص یافت و امسال این رقم به ۷,۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است. البته مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران این میزان بودجه برای صندوق را ناکافی دانست و اعلام کرد که بودجه درخواستی این صندوق ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده است. همچنین این ادعا در شرایطی مطرح می شود که سعید کریمی،معاون وقت درمان وزارت بهداشت سال گذشته گفته بود؛ با توجه به قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و با همکاری سازمان بیمه سلامت در تلاشیم پوشش کامل بیمه ای برای بیماران خاص و صعب العلاج ایجاد کنیم.

اما با تمام این تفاصیل هنوز این سوال باقی است که ۵۰ میلیون تومان تسهیلات درمانی که برای این قشر اختصاص پیدا کرده، این بیماران چگونه می توانند از پس هزینه های درمانی و خرید داروهای گران قیمت و میلیونی خود برآیند؟ از این گذشته با یک ضرب و تقسیم ساده می توان به نتایج قابل تامل تری در این خصوص رسید. به عبارتی اگر قرار باشد به همه جامعه ۲ میلیونی بیماران خاص نشان دار صندوق وام درمانی تعلق گیرد باید صندوق چیزی حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه داشته باشد در حالیکه همانطور که گفته شد بودجه امسال صندوق فقط ۷ هزار میلیارد تومان است! .

تسهیلات غیرشفاف

دکتر محمد اکبری، اقتصاددان حوزه سلامت در گفت و گو با «آرمان امروز» با بیان اینکه اظهارات مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در این رابطه مبهم و فاقد شفافیت لازم است؛ می گوید: مثلا معلوم نیست که این وام آیا به همه جامعه ۲ میلیونی بیماران خاص و صعب‌العلاج اختصاص پیدا می کند یا فقط به بیماران مثلا سرطانی یا MS، یا بیماری های صعب‌العلاج، بیماران پروانه ای و… داده می شود. ضمن اینکه سازوکار اختصاص این وام نیز نامشخص است. یعنی مثلا معلوم نیست که قرار است این ۵۰ میلیون در قالب وامی مثل سایر وام ها باشد یا در قالب فرآیند بیمه ای؟ از این گذشته دامنه سنی بیمارانی که می توانند از این وام بهرمند شوند مشخص نیست. وی تصریح می کند: «به نظرم باید سازوکاراین موضوع کاملا مشخص شود. مثلا بهتر است به عنوان بیمه تکمیلی و سازوکاری که بیمه ها دارند این وام ها اختصاص پیدا کند. ضمن آنکه ۵۰ میلیون تومان به هیچ عنوان نمی‌تواند پاسخگوی هزینه های بالای دارو و… اینگونه بیماران باشد. بنابراین مدیرعامل بیمه سلامت بهتر است ابتدا به این سوالات پاسخ دهد تا بیماران بیهوده دلخوش نشوند!.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha