اگر چه اغلب درباره انرژی بخش بودن صبحانه سخن به میان می‌آید؛ اما صبحانه می‌تواند اثر معکوسی نیز در فرد داشته باشد و باعث احساس خواب آلودگی و خستگی در وی شود. احساس خواب آلودگی بعد از صبحانه یک پدیده رایج با عوامل متعدد است.

اسرار خواب آلودگی پس از صبحانه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین از تایمز آف ایندیا، همیشه باید به یاد داشته باشید که صبحانه در حالت ایده آل باید انرژی لازم برای شروع روز خود را با احساس هوشیاری و شادابی فراهم کند، بنابراین توجه به علائم بدن می‌تواند کمک زیادی به حفظ شادابی صبحگاهی شما کند.

آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید چرا برخی اوقات حتی پس از صرف یک صبحانه کامل احساس خواب الودگی و کسالت می‌کنید؟ با وجود اینکه صبحانه قرار است انرژی مورد نیاز را برای روزانه شما فراهم کند. یکسری عوامل باعث خستگی و کسالت بعد از صرف صبحانه می‌شوند. شناخت این عوامل می‌تواند باعث انتخاب‌هایی شود که در تمام طول صبح بدن شما پر انرژی باشد.

در اینجا به چند دلیل اشاره می‌کنیم که چرا در برخی مواقع بعد از صبحانه احساس خواب آلودگی شما ایجاد می‌شود.

سطوح فشار خون

یک عامل بسیار مهم در پشت احساس خواب آلودگی پس از صبحانه، تاثیر غذایی که می‌خورید بر فشار خون شماست. زمانی که شما برای صبحانه کربوهیدرات‌هایی نظیر غلات، نان یا مواد غذایی شیرین مصرف می‌کنید، بدن شما این مواد را به گلوکز تبدیل کرده و وارد جریان خون شما می‌کند. این مساله باعث افزایش سریع سطوح قند خون و در نهایت افزایش سطح انسولین بدن برای تنظیم آن می‌شود. مشکل زمانی بروز می‌کند که این واکنش انسولینی بیش از اندازه باشد، این مساله سبب افت قند خون شما می‌شود. این افت ناگهانی قند خون می‌تواند باعث ایجاد حس خستگی و کسالت در شما شود. پدیده‌ای که اغلب از آن تحت عنوان «سقوط قند» یاد می‌شود. برای پیشگیری از این وضعیت، برای صبحانه کربوهیدرات‌های پیچیده مانند غلات کامل را انتخاب کنید و آن‌ها را با پروتئین و غذاهایی غنی از فیبر، ترکیب کنید تا سرعت انتشار گلوگز در جریان خون را کاهش دهد.

حجم صبحانه

مقدار غذایی که شما به عنوان صبحانه صرف می‌کنید نیز نقش مهمی در احساس خواب آلودگی پس از صبحانه دارد. خوردن زیاد برای صبحانه، حتی خوردن زیاد غذای سالم می‌تواند جریان خون را به سمت سیستم گوارش منحرف کند این مساله باعث می‌‍شود بدن شما برای هضم غذا فعالیت زیادی انجام دهد که در نهایت منجر به ایجاد احساس خواب الودگی و خستگی در شما می‌شود. خوردن پرس‌های کوچکتر و متعادل تر غذا می‌تواند از بروز این مساله پیشگیری کند.

انتخاب‌های غذایی

انتخاب‌ غذاهای خاصی می‌تواند باعث ایجاد حس خواب آلودگی پس از صرف صبحانه شود. روند هضم غذاهای پرچرب برای بدن بسیار چالش برانگیز است، این مساله باعث می‌شود که انرژی ذخیره شده در بدن فعال نشود. غذاهای مملو شکرهای تصفیه شده و دارای مواد مغذی کم می‌تواند باعث ایجاد نوسانات انرژی در طول روز شود. به جای صبحانه‌های پرچرب و شیرین، گزینه‌های مملو مواد مغذی را انتخاب کنید تا ثبات انرژی بدن‌تان فراهم شود.

کمبود پروتئین

پروتئین برای حفظ سطوح انذرژی و ارتقای جس بیداری ضروری است. کمبود پروتئین در یک صبحانه می‌تواند به احساس خستگی بیش از حد منجر شود. با انتخاب منابع اصلی پروتئین نظیر تخم مرغ‌ها، گوشت کم چرب یا مواد غذایی گیاهی برای صبحانه می‌توانید روزی پر انرژی را پشت سر بگذارید.

بی آب شدن بدن

پس از خواب شبانه، بدن شما می‌تواند کم آب شده باشد. کم آبی در بدن می‌تواند به احساس حستگی شدید یا کسالت منجر شود. خوردن آب یا نوشیدنی‌های پر آب نظیر چای کیاهی در کنار صبحانه می‌تواند با بی آبی و در نهایت خستگی پس از صرف صبحانه مقابله کند.

هدایت دوباره جریان خون به دستگاه گوارش

پس از صرف صبحانه، بدن شما جریان خون را دوباره به سیستم گوارشی هدایت می‌کند تا به هضم مواد مغذی کمک کند. این فرایند باعث کمتر رسیدن جریان خون به اعضایی که از قلب و مغز دورتر هستند، می‌شود و به احساس خستگی و خواب آلودگی می‌انجامد. راه رفتن سریع یا حرکات کششی ملایم پس از صبحانه به بهبود این وضعیت و حفظ انرژی شما کمک می‌کند.

کیفیت خواب

گاهی اوقات کیفیت خواب شما در شب گذشته می‌تواند بر سطوح انرژی صبحگاهی شما تاثیر بگذارد. خواب کم صرف نظر از اینکه صبحانه چه خورده‌اید، می‌تواند در شما ایجاد حس خستگی کند. خواب کافی در شب کلید بیداری و سر حال بودن در روز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha