یک متخصص تغذیه با بیان توصیه‌هایی درباره تغذیه دانش‌آموزان بر مصرف میوه‌ها و سبزیجات و پرهیز از فست‌فودها تاکید کرد و گفت: داشتن ۶ وعده غذایی سبک و مصرف میان‌وعده باعث بهبود عملکرد مغز و افزایش یادگیری دانش‌آموزان می‌شود.

نکاتی درباره تغذیه مناسب برای دانش‌آموزان؛ از مصرف زیاد میوه‌ها و سبزیجات تا پرهیز از فست‌فودها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان،منصور رضایی، متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره تغذیه مناسب برای دانش‌آموزان اظهار کرد: کودکان در سن مدرسه هم‌زمان در حال رشد و در حال یادگیری هستند و از این‌رو هم رشد قدی و وزنی مهم است و هم افزایش توان یادگیری، حافظه و هوش اهمیت ویژه‌ای دارد؛ بنابراین دانش‌آموزان باید مواد غذایی را مصرف کنند که برای مغز مناسب باشد و عملکرد مغز را بهتر کند.

داشتن ۶ وعده غذایی سبک و مصرف میان‌وعده

به گفته این متخصص تغذیه هنگامی که دانش‌آموزان مواد غذایی سنگین را مورد استفاده قرار دهند و به جای ۶ وعده غذایی سبک، ۳ وعده غذایی سنگین داشته باشند گردش خون درگیر هضم و جذب غذا می‌شود و خون‌رسانی به مغز به خوبی انجام نمی‌شود و ممکن است حافظه، دقت و یادگیری آن‌ها کاهش یابد؛ به همین دلیل اولین نکته در تغذیه دانش‌آموزان داشتن ۶ وعده غذایی سبک و مصرف میان‌وعده است.

وی ضمن اشاره به اینکه بهتر است میان‌وعده از خانواده نشاسته و فیبردار باشد تا دانش‌آموزان دچار یبوست نشوند، افزود: میوه‌ها، سبزیجات، آجیل‌ها، دانه‌ها و مغزها از جمله مواد غذایی فیبردار و آهسته‌رهش هستند که این مواد در طول زمان حضور دانش‌آموزان در مدرسه، آزاد شده و با رسیدن به مغز به فعالیت‌های فکری کمک زیادی می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: بهتر است دانش‌آموزان به جای استفاده از مواد غذایی سنگین نظیر آبگوشت و فست‌فودها از مواد غذایی که هضم آسانی دارند استفاده کنند تا گردش خون صرف فعالیت فکری و جسمانی شده و درگیر هضم و جذب نشود.

۶ گروه غذایی که کودکان باید مصرف کنند

وی در ادامه با اشاره به اینکه کودکان در حال رشد به ۶ گروه غذایی نظیر میوه، سبزی، غلات، حبوبات، گوشت و لبنیات نیاز دارند، اظهار کرد: همان‌گونه که یک ساختمان نیاز به مصالح مختلف دارد و هیچ‌کدام از مصالح جای دیگری را نمی‌گیرد بدن هم به این ۶ گروه غذایی نیاز دارد.

به گفته این متخصص تغذیه با توجه به اینکه ممکن است شیر و میوه‌جات به دلیل داشتن فیبر در جذب ویتامین املاح اختلال ایجاد کنند بهتر است این دسته مواد غذایی به عنوان میان‌وعده مورد استفاده دانش‌آموزان قرار گیرد؛ چراکه اگر میوه‌ها و شیر با وعده‌های اصلی غذایی مصرف شود ممکن است سوء‌هضم و مختل‌شدن جذب املاحی نظیر آهن را به همراه داشته باشد.

استفاده از میوه‌های قابل پوست کندن و رسیده

رضایی با بیان اینکه در گذشته برای میان‌وعده کودکان از خوراکی‌های مفید مانند نخودچی و کشمش استفاده می‌شد که می‌توان آن‌ها را در کنار میوه‌ها مصرف کرد، گفت: توصیه می‌شود میوه‌هایی به عنوان میان‌وعده برای دانش‌آموزان در نظر گرفته می‌شود که به صورت خرد شده داخل ظرف‌ها قرار گرفته تا سریع مصرف شود، یا اینکه از میوه‌های قابل پوست‌کندن و همچنین نرم و رسیده استفاده شود و به هیچ وجه نباید میوه‌های کال را مصرف کرد چرا که می‌تواند موجب بروز بیماری‌های کلیوی در کودکان شود.

تنوع غذایی

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه آنچه در مورد تغذیه کودکان بسیار اهمیت دارد، تنوع غذایی است، عنوان کرد: اینکه هر روز به فرزند خود نان و پنیر بدهیم کار درستی نیست و مواد غذایی حتما باید متنوع باشد؛ کودکی که هر روز نان و پنیر استفاده کند پس از مدتی از آن خسته می‌شود و در ضمن این ماده غذایی ارزش غذایی کمی دارد و دانش‌آموزان بهتر است برای صبحانه از مواد غذایی متنوع نظیر عدسی، خوراک لوبیا، نیمرو و تخم مرغ آب‌پز استفاده کنند.

کودکان پس از مصرف فست‌فودها عجول، پرخاشگر و بی‌حوصله می‌شوند

این پزشک متخصص ضمن بیان اینکه مواد غذایی کارخانه‌ای معمولا خوش‌نمک و دارای روغن زیاد هستند که می‌تواند کودکان را با مشکل روبه‌رو کند، متذکر شد: بدترین نوع این مواد غذایی فست‌فودها هستند و کودکان معمولا پس از استفاده از آن‌ها عجول، پرخاشگر و بی‌حوصله می‌شوند و این در حالی است که مصرف میوه و سبزیجات خلق و خوی آن‌ها را بهتر می‌کند و این مسئله ثابت شده که کودکانی که از فست‌فودها استفاده می‌کنند زودتر بیمار می‌شوند.

استفاده از مواد غذایی آب‌دار

این استاد دانشگاه ضمن اشاره به اینکه حتما باید به دانش‌آموزان آموزش داده شود که بطری آب به همراه داشته باشند، گفت: توصیه می‌شود به دانش‌آموزان مواد غذایی آب‌دار داده شود تا دفع مواد سمی از بدن آن‌ها افزایش یابد و با توجه به اینکه در فصل پاییز آلودگی هوا افزایش پیدا می‌کند باید کودکان این نوع مواد غذایی که سرآمد آن‌ها لبنیات است را حتما همراه مصرف کنند.

به گفته وی در بین لبنیات، ماست به علت دارابودن باکتری‌های پروبیوتیک، مفیدتر است و ارزش غذایی بسیار بالایی دارد.

این متخصص تغذیه در پایان با اشاره به اینکه ۱۷ مهر روز جهانی تخم مرغ است، گفت: توصیه می‌شود دانش‌آموزان چند روز در هفته حتما از تخم مرغ به عنوان میان‌وعده استفاده کنند؛ چرا که تخم مرغ، تمام مواد غذایی لازم برای رشد کودکان را دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha