عضو انجمن روانپزشکان ایران گفت: آموزش سلامت روان در دانش‌آموزان نقش پیشگیری اولیه در بروز اختلالات روانی را دارد و از شیوع آن در جامعه جلوگیری می‌کند به همین دلیل کنترل استرس و خشم از مهمترین مهارتی‌هایی است که باید در مدارس آموزش داده شود.

کنترل استرس و خشم در مدارس آموزش داده شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از انجمن روانپزشکان ایران، غلامرضا حاجتی بر اهمیت کنترل آسیب های سلامت روان در سنین ۱۲ تا ۱۸ سالگی تاکید کرد و افزود: دانش آموزان در مقاطع مختلف با تغییرات و چالش‌های متفاوتی روبرو هستند، در کودکی که اولین بار راهی مدرسه می‌شود مسائل مرتبط با اضطراب و جدایی برجسته است و در نوجوانی که امتحان کنکور و ورود به دانشگاه را پیشرو داشته و مسائل مرتبط با تمرکز و استرس برجستگی دارد.

وی با این بیان که دانش آموزان در سنین ۱۲ تا ۱۸ سالگی دوران طوفانی نوجوانی را تجربه می‌کنند، اظهار داشت: چالش‌های متعدد از نظر جسمی و روحی روانی همراه با تغییرات هورمون جسمی و بلوغ و تغییرات مرتبط با هویت و شخصیت در این دوران وجود دارد که در صورت دور بودن از استرس و تنش و وجود محیط خوب شخصیت پایدار و با ثباتی را پیدا می‌کنند.

این متخصص اعصاب و روان ادامه داد: هر چقدر در این دوران آشفتگی‌های درون خانواده و جامعه بیشتر باشد تاثیر منفی در شکل‌گیری شخصیت و هویت نوجوانان خواهد گذاشت.

وی اضافه کرد: طبق پژوهش‌های صورت گرفته در سالیان اخیر، آموزش مهارت‌های زندگی نقش مهمی رو در سلامت روانی دانش آموزان ایفا می‌کند.

به گفته حاجتی، اولین مهارتی که برای دانش آموزان توصیه می‌شود مهارت کنترل استرس و بعد از آن مهارت کنترل خشم بوده که از اصلی‌ترین مواردی است که باید در کل جامعه آموزش داده شود و مهارت ارتباط بین فردی یکی دیگر از این موارد بوده و بسیاری از دانش آموزان در حل مسئله مشکل دارند که اینجا مهارت حل مسئله و مدیریت زمان به آنها کمک خواهد کرد.

وی افزود: آموزش این مهارت ها می‌تواند استرس ناشی از آموزش و تحصیل را در دانش آموزان رفع کند، رفتارهای پرخطر را در آن‌ها کاهش دهد و انگیزه تحصیل و پیشرفت را در دانش آموزان افزایش بدهد.

حاجتی با اشاره به برگزاری این رویداد در روزهای ۱۸ الی ۲۱ مهرماه با حضور بیش از هزار نفر از متخصصین و پزشکان سراسر کشور در سالن همایش‌های بیمارستان میلاد تهران، اظهار داشت: همایش سالانه انجمن روانپزشکان ایران بزرگترین رویداد علمی سالانه در حوزه دانش روانپزشکی در کشور می‌باشد که علاوه بر مرور دستاوردهای علمی جهان نتایج تحقیقات روانپزشکان ایرانی نیز در نشست های علمی ارائه می‌شود.

وی با اشاره به همزمانی آغاز این رویداد و شروع هفته سلامت روان، افزود: چهار سخنرانی کلیدی توسط اساتید برجسته کشور در خصوص مسایل روز روانپزشکی و بیست یک سمپوزیم در حوزه‌های مختلف تشخیص و درمان و توانبخشی بیماری‌های روانپزشکی غنای علمی کنگره را در کنار کارگاه‌های آموزشی افزایش خواهند داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha