مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به افزایش کیفیت نان طی ۱۵ سال گذشته در عین حال سیاست کنترل نمک در نان را از اقدامات موثر وزارت بهداشت دانست.

افزایش کیفیت نان بویژه در سنگک و بربری / تداوم کنترل نمک در نانوایی‌ها

به گزارش سلامت نیوز، دکتر احمد اسمعیل‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره پایش سلامت نان و نظارت بر نانوایی‌ها، گفت: کنترل نمک در نان یکی از سیاست‌های موفق وزارت بهداشت بوده است که از سالیان قبل اجرا شده است و مرکز سلامت محیط و کار مرتبا از نانوایی‌ها بازدید و استانداردهای نمک نان را بررسی می‌کند.

وی افزود: بر اساس آخرین آمار اعلام شده کمتر از ۱۵ درصد نانوایی‌های سطح کشور آماری مغایر با استاندارد تعریف شده نمک دارند که در حال رفع همین درصد اندک هستیم.

وی با اشاره به افزایش کیفیت نان طی ۱۵ سال گذشته،‌ تصریح کرد: این افزایش کیفیت به شکل ویژه در نان سنگک و بربری قابل مشاهده است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، ادامه داد: در مورد نانوایی‌ها البته علاوه بر میزان نمک افزوده مباحث متعددی مانند نبود سبوس یا سبوس‌گیری که در کارخانه‌های آرد اتفاق می‌افتد و همینطور افزودن جوش‌شیرین به آرد را مرتبا پیگیری می‌کنیم؛ البته مغایرت در این زمینه هم چندان بالا نیست اما در برخی نانوایی‌ها رخ می‌دهد که موارد خلاف گزارش می‌شود.

لازم به ذکر است، پیش از این نیز مدیرکل فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو درباره نظارت بر سلامت آرد و نان، اعلام کرده بود: گندم سالم و آرد سالم در نهایت سبب تولید نان مناسب می‌شود که موضوعی چند بخشی است. در این جهت غنی‌سازی آرد با آهن و اسیدفولیک انجام می‌شود و حتی غنی‌سازی آرد با روی یا سلنیوم هم مطرح است. در حال حاضر حدود ۳۶۰ پروانه ساخت برای آرد کامل صادر شده است و همینطور بیش از ۱۰۰ پروانه ساخت برای محصولات با آرد کامل صادر شده است که ماحصل اینها می‌تواند در ماکارانی، بیسکوییت و پودر کیک هم دیده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha