تمامی محصولات و کالاهای استاندارد که در بازار به مردم عرضه می‌گردند مستلزم دریافت برچسب اصالت کالا می‌باشند. وجود این برچسب مهر تاییدی بر این است که محصول و کالای مورد نظر مورد تایید سازمان غذا و دارو، بهداشت و گمرک می‌باشد. از این رو مشتری می‌تواند با خیال راحت و اطمینان خاطر آن کالا را خریداری کرده و مصرف کند. با ما در این مقاله از شرکت کژال به عنوان برترین مجری چاپ لیبل اصالت همراه باشید تا هر آنچه که باید درباره لیبل اصالت و نحوه دریافت آن بدانید را با شما عزیزان در میان بگذاریم. 

لیبل اصالت چیست و نحوه دریافت آن

برچسب اصالت

از نظر ظاهری این برچسب سفید است و حاشیه زرد رنگ دارد و روی آن کد GTIN، کد UID، شماره LOT، تاریخ انقضا و شناسه اصالت به رنگ مشکی درج شده است. هم چنین این برچسب یک لایه طوسی اسکرچ شده وجود دارد که باید خراشیده شود تا کدی که زیر آن دیده می‌شود برای استعلام کالا مورد استفاده قرار بگیرد.

کد GTIN چیست؟

این یک شناسه منحصر به فرد در سراسر جهان است که توسط سازمان جهانی GS1 به کالاها اختصاص داده می‌شود. معمولا این نسخه شامل 14 رقم است که از آن برای شناسایی اقلام تجاری، محصولات یا خدمات استفاده می‌شود. این کد در تمام نقاط دنیا قابل رمزگشایی بوده و معتبر است.

UID چیست؟

این شناسه شامل 20 رقم است که 5 رقم اول آن به شرکت‌های وارداتی مربوط می‌باشد و رقم ششم آن بین 0 تا 9 است که سطح بسته بندی را مشخص می‌نماید. 14 رقم بعدی نیز به صورت رندوم و تصادفی برای محصول انتخاب می‌شود.

LOT نامبر چیست؟

این شماره به سری ساخت محصول گفته می‌شود که از آن به عنوان Batch Number نیز یاد می‌شود. از این سریال برای رهگیری محصولات تولیدی به کار می‌رود. کاربرد LOT به این ترتیب است که در صورت بروز مشکل برای یک محصول، تولید کننده می‌تواند به کمک آن، تاریخ محصول یا کالا را بررسی کند و دریابد که در کدام قسمت از کارخانه تولید شده است.

شناسه اصالت چیست؟

این کد نیز اختصاصی و منحصر به فرد است و مصرف کننده به وسیله آن می‌تواند از اصالت محصول مطمئن شود. 5 رقم ابتدایی این شناسه به پیش شماره شرکت یا Prefix مربوط می‌شود. این شناسه بر اساس پروتکل‌های سازمان غذا و دارو ساخته می‌شود و زمانی که در بانک اطلاعات به وسیله سازمان غذا و دارو تایید شود، می‌تواند برای استعلام به کار رود.

کد IRC چیست؟

همان طور که گفتیم کد GTIN برای یک کالا به صورت اختصاصی تولید می‌شود. به عبارت دیگر تمامی مدل‌های یک محصول اعم از سایز و رنگ‌های مختلف یک کالا دارای کد GTIN یکسان می‌باشند. برای این که بین سایزها و رنگ‌های یک کالا تفاوت ایجاد شود، کد IRC به میان می‌آید که برای هر رنگ یا مدلی از کالا به صورت خصوصی ساخته می‌شود.

لیبل اصالت چیست و نحوه دریافت آن

چه محصولاتی باید برچسب اصالت دریافت کنید؟

بر اساس ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تمامی واردکنندگان و هم چنین تولیدکنندگان در حوزه آرایشی و بهداشتی، دارویی، غذایی و تجهیزات پزشکی موظف هستند تا برای دریافت و چاپ برچسب اصالت کالا برای تمامی محصولات خود اقدام کنند.

پروسه دریافت شناسه اصالت کالا

دو روش برای دریافت و هم چنین چاپ شناسه اصالت کالا وجود دارد که می‌توانید از طریق هر یک از آن‌ها اقدام کنید.

1.برون سپاری به شرکت‌های مجری

شرکت‌های ثالث به عنوان مجری حضور دارند که می‌توانید برچسب اصالت خود را به آن‌ها بسپارید. به این منظور باید مشخصات محصولات خود را از جمله GTIN، تاریخ تولید و انقضا، کد فرآورده یا IRC، سری ساخت و پروانه بهداشتی را در یک فایل اکسل برای این شرکت مجری ارسال کنید.

بعد از بررسی و انجام اقدامات مربوطه، می‌توانید یک فایل XML که شامل شناسه اصالت کالا می‌شود را در سایت سازمان غذا و دارو دریافت کنید. بعد از تاییدیه این سازمان، شرکت مجری برای شما اقدام به چاپ برچسب اصالت می‌کند.

2.تهیه نرم افزار سازمان غذا و دارو و هم چنین مهیا کردن تجهیزات چاپ

در این روش باید نرم افراز سازمان غذا و دارو را نصب کنید و برای چاپ لیبل اصالت نیز باید دستگاه لیبل پرینتر، دستگاه اسکرچ زن، برچسب اسکرچ، برچسب و ریبون داشته باشید تا بتوانید شناسه اصالت و فایل XML را دریافت کنید. این روش بیشتر برای شرکت‌هایی مناسب است که تولید روزانه آن‌ها بسیار زیاد است و بنابراین ترجیح می‌دهند که فرآیند چاپ برچسب اصالت را خودشان با تهیه تجهیزات انجام دهند.

چطور لیبل اصالت فیک را از لیبل اصالت اصلی تشخیص دهید؟

همان طور که گفتیم که برچسب و لیبل اصالت کالا یک برچسب سفید با حاشیه زرد و نوشته‌های مشکی و حاوی یک بارکد دو بعدی روی آن است. هم چنین آدرس وب سایت، سامانه پیامکی و تلفنی سازمان غذا و دارو نیز روی آن درج شده است.

از طرف دیگر، باید یک لایه اسکرچ وجود داشته باشد که در صورت خراشیدن آن، باید شناسه اصالت مشخص شده و بتوان به وسیله آن اصالت کالا را استعلام گرفت.

به یاد داشته باشید که هیچ دو کالایی نمی توانند شناسه اصالت یکسان داشته باشند و شباهت شناسه اصالت به معنی تقلبی بودن آن‌ کالا است.

قیمت برچسب اصالت چقدر است؟

این قیمت تحت تاثیر ابعاد برچسب اصالت، ریبون مصرفی و هم چنین تنوع محصولات می‌باشد. شما می‌توانید با شماره تماس‌های شرکت کژال عالیان نو در ارتباط باشید تا بتوانید با کارشناسان و مشاوران ما صحبت کنید و مشورت بگیرید.

برچسب اصالت باید روی کدام بخش از محصول نصب شود؟

این برچسب باید روی کوچک‌ترین بخش محصول به گونه‌ای نصب شود که تمامی اطلاعات به خوبی خوانده شوند و قابل شناسایی باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha