جمعه ۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 361989

گیاه زعفران جزو گیاهان دارویی و با ارزش‌ترین و گران‌ترین ادویه‌های جهان است که خواص متنوع و خارق العاده‌ای در درمان برخی بیماری‌ها دارد.

زعفران برای دیابتی ها مفید است یا مضر؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ساره حسینی، عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: گیاه زعفران جزو گیاهان دارویی و بومی استان خراسان جنوبی و از قدیمی‌ترین، با ارزش‌ترین و گران‌ترین ادویه‌های جهان است که به خواص متنوع و خارق العاده آن به دفعات اشاره شدهاست.

وی افزود: از زعفران عمدتا به عنوان رنگ دهنده و طعم دهنده معطر در غذاهای سنتی و فراورده غذایی استفاده می‌شود و خواص درمانی آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: ترکیبات اصلی و مهمترین ترکیبات موجود در زعفران آلدهیدها (پیکروکروسین و سافرانال) و فلاونوئیدها (کروستین و کروسین) هستند که می‌توانند عامل ایجاد کننده طیف وسیعی از خواص بیولوژیکی زعفران باشند.

حسینی با اشاره به اینکه عصاره و تنتور زعفران قرن‌هاست در طب سنتی برای درمان بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، ادامه داد: کلاله‌های زعفران منبع طبیعی آنتی اکسیدان گلوتاتیون است که با تاثیر مثبت بر کبد در سم زدایی بدن از طریق خنثی کردن رادیکال‌های آزاد و کمک به حذف سموم، نقش مهمی ایفا می‌کند.

وی تصریح کرد: مصرف منظم زعفران می‌تواند خطر ابتلا به بیماری دیابت را کاهش دهد همچنین براساس تحقیقات انجام شده مشخص شده است ترکیبات موثره زعفران اثرات ضد دیابتی داشته و می‌توانند عوارض دیابت را نیز درمان کند.

عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه زعفران دارای خواص آنتی اکسیدانی است و مصرف آن در کاهش اسپاسم، کمک به هضم غذا و همچنین تقویت اشتها نیز موثر است، اظهار کرد: زعفران نشاط آور، آرام بخش، ضد نفخ و معرق بوده و سطح کلسترول را در حد سالم نگه می‌دارد.

وی ادامه داد: مصرف دوز بالای زعفران با تاثیر بر هورمون‌های رحم ممکن است باعث آسیب به جنین شود و احتمال سقط جنین را افزایش دهد، بنابراین در بارداری توصیه می‌شود با مشورت با پزشک از این ادویه استفاده شود.

وی یادآور شد: کلاله‌های قرمز رنگ زعفران را به صورت دم کرده به عنوان دمنوش یا همراه چای و یا به عنوان ادویه در وعده‌های غذایی می‌توان مصرف کرد.

حسینی با اشاره به اینکه محققان ۵ گرم زعفران را به عنوان یک دوز سمی در نظر می‌گیرند، خاطرنشان کرد: مصرف بیش از ۱ گرم زعفران در روز به طور کلی بی‌خطر است، اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند سمی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha