سلامت نیوز : یک جامعه‌شناس، پدیده دختران فراری را به عنوان یک معضل جهانی که در اقصی نقاط دنیا شایع است دانست و گفت: دختران پس از ترک خانه در معرض ابتلا به بیماری‌های مقاربتی و جنسی قرار می‌گیرند.
 
احمد فولادیان در گفت‌وگو با  فارس با اشاره به پدیده دختران فراری به عنوان یک معضل جهانی که در اقصی نقاط دنیا شایع است، گفت: در ایران فرار دختران اغلب به دلایلی چون عوامل روانشناختی و نداشتن سرپرست، سرپرست بد، تحمل نکردن پدر و مادر، تعصبات بی‌جای خانواده‌ها، نابسامانی خانوادگی، فقر و بیکاری، عوامل اقتصادی و دوستان ناباب اتفاق می‌افتد.

وی دخترانی که خانه خود را برای مدتی بیش از 8ساعت، بدون اطلاع و اجازه والدین یا با قصد و نیت فرار ترک می‌کنند را دختران فراری دانست و تصریح کرد: فرار نوعی رفتار سازش نیافته است که جوان به منظور رهایی از مشکلات موجود در خانه یا جاذبه‌های بیرون از خانه، بدون اجازه والدین یا سرپرست قانونی، آگاهانه خانه را ترک کرده و سریعاً و بدون واسطه به خانه باز نمی‌گردد.

این جامعه شناس ادامه داد: ترک کردن خانه در شرایطی که جوان فکر کند در بحث راجع به مشکلاتش با خانواده دچار شکست خواهد شد، بیشتر است و دلایل اساسی منجر به فرار دختران از خانه شامل تعارض‌های مداوم در خانواده و مشکلات تحصیلی بوده و دختران دلایل فرار خود را نداشتن دانش کافی، محدودیت‌های غیرمنطقی اعمال شده از طرف خانواده، سوء استفاده جسمی و جنسی، مورد غفلت واقع شدن و طرد شدن ذکر می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، هشدار داد که دختران پس از ترک خانه در معرض ابتلا به بیماری‌های مقاربتی و جنسی، ضایعات پوستی، ضعف سیستم ایمنی، سوء تغذیه و ناهنجاری‌های روان شناختی از قبیل افسردگی، کاهش عزت نفس و احساس عدم کفایت، اعتیاد، سوء مصرف مواد و رفتارهای ضداجتماعی قرار خواهند گرفت.
 
فولادیان با تأکید بر نقش خانواده به عنوان کانون و جایگاه رشد و تعالی کودک، نوجوان و جوان گفت: برقراری فضای خشم آلود و آکنده از ترس منجر به آسیب به سلامت روانی و رفتاری اعضای خانواده به ویژه دختران نوجوان و جوان شده و در خانواده‌های آشفته و نامتعارف غالباً فضای خانوادگی تنش‌زاست و منجر به عزت نفس پائین، افسردگی و اضطراب جوانان شده و این عملکرد مختل و غیرکارآمد تربیتی و عاطفی، منجر به فرار آنها از خانواده و انحرافات و آسیب‌های جنسی می‌شود.

مدیر گروه مطالعات خانواده و علوم اجتماعی دانشگاه آزاد، برای تأثیرگذاری بیشتر و مناسب خانواده‌ها بر هویت یابی جوانان در راستای رشد عاطفی و اجتماعی آنان، برنامه‌های آموزشی خانواده، مهارت‌های زندگی و فرزندپروری با هماهنگی و همیاری مستمر و مطلوب نهادهای ذی‌ربط و خدمات و راهنمایی‌های مراکز مشاوره‌ای و روان شناختی را مناسب دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha