تولید و مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها و رادیکال‌های آزاد در بدن انسان به شکل متناوب اتفاق می‌افتد. کبد هنگام مبارزه با سموم بدن، آنتی‌اکسیدان تولید می‌کند و در طرف مقابل گلبول سفید نیز برای مبارزه با برخی بیماری‌های ویروسی رادیکال آزاد تولید می‌کند.

رابطه بین خواب ناکافی و بیماری قلبی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد در بدن با مصرف قدرتمندترین مواد مغذی یعنی آنتی‌اکسیدان‌ها خنثی می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌ها در میوه‌ها، سبزیجات و انواع چای یافت می‌شوند که از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد و در نهایت ابتلا به برخی بیماری‌ها محافظت می‌کند.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت اگر رژیم غذایی خود را به‌درستی انتخاب کنید، می‌توانید روزانه از تمامی منابع آنتی اکسیدان‌ها بهره ببرید. در واقع با رژیم‌های غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات، غلات سبوس‌دار، آجیل، چای و... که آنتی‌اکسیدان کافی به همراه دارند، می‌توانید از بیماری‌های نظیر قلبی ــ عروقی، ناباروری، دیابت، زوال عقل، آلرژی، آسم و سرطان دوری کنید.



رابطه بین خواب ناکافی و بیماری قلبی


خواب کافی ندارید؟ نتایج تحقیقی نشان می‌دهد که سلول‌های عروقی شما ممکن است در اکسیدان‌ها غوطه‌ور شوند. واقعیت این است که بسیاری از افراد اغلب به‌جای هفت تا هشت ساعت خواب توصیه شده، فقط پنج تا شش ساعت می‌خوابند. حتی یک کمبود خواب مزمن خفیف، ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را در مراحل بعدی زندگی افزایش دهد.

نتایج بررسی‌ها روی هزاران نفر نشان داد، افرادی که کمبود خواب خفیف اما مزمن را گزارش می‌کنند نسبت به افرادی که خواب کافی دارند در اواخر زندگی، بیماری قلبی بیشتری دارند. نتایج تحقیق دانشگاه کلمبیا آمریکا، نشان می‌دهد درطول محرومیت مزمن خفیف از خواب چه اتفاقی در بدن می‌افتد؛ تنها پس از شش هفته خواب کوتاه، سلول‌هایی که رگ‌های خونی ما را پوشانده‌اند، تحت تاثیر اکسیدان‌های مخرب قرار خواهند گرفت.

برخلاف سلول‌هایی که به‌خوبی استراحت می‌کنند، سلول‌های دارای محدودیت خواب قادر به فعال‌کردن پاسخ‌های آنتی‌اکسیدانی برای پاکسازی مولکول‌های مخرب نیستند. در نتیجه سلول‌هایی که ملتهب و ناکارآمد می‌شوند، گامی اولیه در توسعه بیماری‌های قلبی و عروقی هستند. اگر افراد حداقل هفت تا هشت ساعت در شب بخوابند بسیاری از مشکلات را می‌توان حل کرد؛ چرا که افرادی که جوان و سالم هستند باید بدانند اگر کمتر ازآن بخوابند، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را تشدید می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha