هورمون‌ها پیام‌رسان‌هایی شیمیایی‌اند که وارد جریان خون می‌شوند و در انواع کارکردهای بدن، مانند سوخت‌وساز و رشد و تولید مثل، نقش دارند. به گزارش تودی، بسیاری از جنبه‌های سبک زندگی سالم، از جمله رژیم غذایی، به حفظ تعادل هورمون‌ها کمک می‌کند.

چه زمانی تعادل هورمونی بدن به‌هم می‌خورد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، چه زمانی تعادل هورمونی به‌هم می‌خورد؟تعادل هورمونی زمانی به‌هم می‌خورد که میزان یک هورمون یا هورمونی خاص، در بدن بسیار کم یا بیش از حد شود. اگرچه میزان هورمون طی روز و در طول عمر، از جمله در دوران بلوغ و بارداری و یائسگی، در نوسان است،اما عواملی مانند استرس و برخی داروها نیز بر تعادل هورمونی اثر می‌گذارد. علایم به هم خوردن تعادل هورمونی متفاوت‌اند، زیرا بدن بیش از ۵۰ نوع هورمون تولید می‌کند. در صورت نبود تعادل هورمونی، فرد با مشکلاتی مانند ضربان قلب آهسته یا تند، افزایش یا کاهش وزن، اسهال، افسردگی یا اضطراب مواجه می‌شود.

چگونه می‌توانیم تعادل هورمونی را بهبود ببخشیم؟

دکتر تاز باتیا، متخصص پزشکی ترکیبی، به سبک زندگی و از جمله خواب مناسب، ورزش، مدیریت استرس و رژیم غذایی مناسب برای رفع این مشکل اشاره می‌کند. به گفته او، داشتن رژیم غذایی سالم سرشار از انواع گیاهان، چربی‌های سالم، پروتئین، فیبر و ویتامین‌ها در تامین انرژی مورد نیاز بدن و تامین مواد مغذی برای سوخت‌وساز موثر هورمون‌ها موثر است.

1 دانه‌های چیا| به گفته باتیا، دانه‌های چیا سرشار از ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و چربی‌های سالم‌اند که بدن به آن‌ها نیاز دارد. فیبر زیاد این دانه آن را گزینه‌ای برتر برای تغذیه سالم می‌کند.

2 روغن زیتون| کلسترول عاملی اساسی برای تولید هورمون است و بدن برای تولید کلسترول به چربی نیاز دارد. به گفته باتیا، چربی‌های سالم بدن و مغز را تغذیه می‌کنند و همچنین باعث تثبیت میزان انسولین و قند خون می‌شوند. بدین ترتیب، افزایش مصرف چربی‌های سالم در حفظ تعادل هورمونی و کلسترول خوب موثر است.

3 ماهی سالمون| چربی‌های امگا ۳ حاوی کلسترول مورد نیاز بدن است و در تولید هورمون و همچنین خواص ضدالتهابی نقش دارد.

4 سبزیجات چلیپایی| به عقیده باتیا، سبزیجات چلیپایی (انواع کلم‌ها) مانند بروکلی، گل کلم و کلم بروکسل در سوخت‌وساز هورمون‌ها، از جمله استروژن نقش دارند.

5 سبزیجات با برگ تیره| سبزیجات تیره‌رنگ مانند کلم پیچ و اسفناج سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی‌اند و در تامین و حفظ سلامت کلی بدن و همچنین کبد و تیروئید موثرند.

در نهایت سیب‌زمینی شیرین و بادام برزیلی هم هرکدام در حفظ تعادل هورمونی بدن نقش مهمی دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha