یکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰
کد خبر: 362098

ارزیابی شنوایی، ادیومتری، شنوایی سنجی یا نوار گوش همگی اسامی هم نامی هستند که برای بررسی سلامت گوش، میزان شنوایی و بررسی عفونت گوش بکار برده می شود. نوار گوش یک آزمایش بدون درد و غیرتهاجمی بوده که برای بررسی توانایی فرد را در شنیدن صداها در فرکانس های مختلف ، بررسی عفونت گوش، تشخیص بعضی تومورهای شنوایی، سلامت پرده گوش، سلامت استخوانچه های گوش میانی, نوروپاتی شنوایی و بسیاری بیماری های دیگر گوش انجام می شود. این کار توسط شنوایی شناس و در مراکز شنوایی سنجی انجام می گیرد. اغلب افراد در طول زندگی خود ممکن است بارها نیاز داشته باشند تست شنوایی سنجی و نوار گوش را انجام دهند. اما واقعا نوار گوش چه چیزی را نشان می دهد؟ باهم در این مقاله به کاربرد تست نوار گوش و شنوایی می پردازیم.

نوار گوش چه چیزی را نشان می دهد؟

نوار گوش برای تشخیص عفونت گوش

یکی از کاربردهای تست شنوایی سنجی و نوار گوش تشخیص عفونت گوش است. با کمک این تست عفونت گوش تشخیص داده می شود. در واقع پزشک معالج براساس این تست، دارودرمانی را برای بهبود عفونت گوش شروع می کند.کودکان به خصوص در فصول سرد، بیشتر در معرض عفونت گوش قرار دارند. تست تمپانومتری علاوه بر تشخیص عفونت گوش، مشکلاتی مانند تجمع مایع پشت پرده گوش، سوراخ شدن پرده گوش، آسیب استخوانچه های گوش میانی و تومورهای گوش میانی را تشخیص می‌دهد

نوار گوش برای تشخیص افت شنوایی

این تست شنوایی کمترین صدایی که فرد می تواند بشنود را اندازه گیری می کند. در این آزمایش، شما وارد یک اتاق اکوستیک می شوید و با قرارداردن هدفون روی گوش، طیف وسیعی از صداها شنیده و پاسخ آن را برای ادیولوژیست ارسال می کنید. در پایان تست میزان شنوایی شما توسط یک نمودار که به آن ادیوگرام گفته می شود، نشان داده می شود. در افرادی که مشکل شنوایی داشته باشند، نمودار ادیوگرام به سمت پایین متمایل می شود و در افرادی شنوایی نرمال داشته باشند نمودار ادیوگرام مانند شکل زیر به سمت بالا متمایل می شود.

نوار گوش چه چیزی را نشان می دهد؟

نوار گوش برای کودکان

ادیومتری برای کودکان بالای چهار سال انجام میشود .چراکه در این ازمایش نیاز به همکاری فرد است و چنانچه فرد نتواند همکاری کند لازم است تست شنوایی در خواب انجام می شود. تست شنوایی در خواب برای افراد سخت ازمون، متمارض، سندرم ها و کودکانی که همکاری پایین دارند تحت عنوان ABR انجام میشود.

نوار گوش چگونه انجام می شود؟

انجام نوار گوش توسط دستگاه هایی به نام ادیومتری و تمپانومتری و در داخل اتاق اکوستیک انجام می گیرد. این تست بدون درد و عوارض بوده و زنان باردار نیز می توانند انجام دهند و هیچگونه محدودیتی در انجام آن وجود ندارد.

نوار گوش چه چیزی را نشان می دهد؟

تجویز سمعک

اصلی ترین تست برای تجویز سمعک ادیومتری یا نوار گوش معمول است. بر اساس نتایج ادیومتری نیاز فرد به استفاده از سمعک و در واقع کاندیداتوری سمعک بررسی می شود. از طرفی وجود نتیجه آزمایش شنوایی سنجی برای تنظیم سمعک یک جز اصلی است چرا که بر اساس گراف موجود در ادیومتری تنظیم سمعک انجام می شود.

بعد از مشاوره به بیمار بر اساس نتایج ادیومتری آن برای انتخاب نوع سمعک (داخل گوشی –پشت گوشی-نامرئی-استخوانی-عینکی)، قالب گیری انجام میشود و متناسب با میزان شنوایی سنجی فرد سمعک تنظیم می شود.

نوار گوش برای تشخیص سرگیجه

برای تشخیص علت سرگیجه لازم است مجموعه ای از ازمایشات انجام شود . تست ادیومتری بعنوان تست پایه، تست VNG-ECochG-VEMP-VHit .

لزوم انجام نوار گوش در بررسی سرگیجه برای تایید بیماری منییر است. در موراد دیگر سرگیجه مثل آسیب عصب دهلیزی و عفونت گوش و... در ادیومتری و تمپانومتری نیز نمود بیماری مشاهده میشود. به همین دلیل لزوم انجام ادیومتری قبل از ازمایشات تخصصی سرگیجه انکار پذیر است.

هزینه تست نوار گوش در سال 1402 چقدر است؟

هزینه نوار گوش در سال 1402 براساس تعرفه وزارت بهداشت و همچنین تست های انجام شده متفاوت است. حداقل هزینه ی تست نوار گوش 150 هزار تومان و حداکثر 450 هزار تومان است. در بعضی از موارد که بیمار نیاز به تست های بیشتر دارد مانند بررسی علت وزوز گوش هزینه ی نوار گوش ممکن است بیشتر نیز شود.

انجام نوار گوش چقدر طول می کشد؟

انجام نوار گوش اگر توسط شنوایی شناس خبره و باتجربه انجام گیرد 15 تا 20 دقیقه است. در یعضی موارد که تست ABR  انجام می گیرد، ممکن است تا یک ساعت نیز طول بکشد.

تفاوت نوار عصب گوش با نوار گوش معمول چیست؟

منظور از نوار عصب گوش تست ABR  است و نوار گوش معمول همان ادیومتری است و برای تعیین آستانه های شنوایی است.

مفهوم  srt در نوار گوش

ادیومتری گفتاری و تشخیص کلمات بیان شده در اتاق اکوستیک است که مقدار نرمال آن 0 تا 20 است.

 تفسیر نوار گوش

نوار گوش از دو قسمت ادیومتری و تمپانومتری تشکیل شده است. مقدار نرمال تمپاتومتری بایستی Type A  باشد. Type B در تمپانومتری مفهوم عفونت گوش را دارد. Type As زمانی است که پرده گوش از حالت عادی سختتر شده است.  تفسیر ادیومتری هم به این صورت است که مقدار خطوط رسم شده باید در محدوده نرمال 0 تا 20 باشد و اگر خطور رسم شده پایین تر قرار گیرد یعنی اینکه فرد افت شنوایی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha