یکشنبه ۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷
کد خبر: 362445

یکی از نشانه‌های بیماری، تب است. درواقع بدن با بالا بردن حرارت درون خود، به جنگ ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌رود. اما وقتی تب زیاد می‌شود، بدن را به خطر می‌اندازد و باید آن را کنترل کرد.

خوردنی‌های مفید برای مقابله با تب

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین،با مصرف برخی مواد خوراکی می‌توانید تب را به‌خوبی مدیریت کنید. وقتی دمای بدن بر اثر بیماری بالا می‌رود، فرد اشتهای خود را از دست می‌دهد و نرسیدن غذا به بدن، سوخت کافی را برای مبارزه با عفونت فراهم نمی‌کند. گاهی‌اوقات هم تب بیمار آن‎قدر بالا می‌رود که اگر به‌ موقع به پزشک مراجعه نکند، عواقب خطرناکی برای او خواهد داشت. تب بزرگ‎سالان ۴۰ درجه به بالا و کودکان ۳۸ درجه به بالا، خطرناک است.

اما اگر تب‌تان بالا و در حد هشداردهنده نبود، می‌توانید با مصرف مواد غذایی زیر، دمای بدن‌تان را کنترل کنید:

خوردنی‌های مفید برای مقابله با تب ۱- سوپ مرغ| سوپ مرغ سرشار از ویتامین‌، مواد معدنی، کالری و پروتئین است که بدن را برای مبارزه با عفونت قوی می‌کند. در ضمن علاوه‌ بر این که آب آن دمای بدن‌تان را پایین می‌آورد، پتاسیم موجود در آن الکترولیت‌های بدن‌تان را هم تنظیم می‌کند.

۲-مرغ و ماهی| وقتی تب می‌کنید و بدن در حال مبارزه با عفونت‌هاست، پروتئین بهترین ماده برای قدرت بخشیدن به بدن در این مقابله است. مرغ و ماهی منابعی عالی از پروتئین‌اند و به‌راحتی هضم می‌شوند. درضمن ماهی‌های چرب مانند سالمون، سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند.

۳-میوه و سبزی| میوه‌ها و سبزی‎ها مملو از انواع ویتامین‌ها، به‌ویژه ویتامین C هستند و بدن را برای مبارزه با عفونت‌ها تقویت می‌کنند. همچنین بسیاری از سبزی‌ها سرشار از مواد مغذی مانند پتاسیم، فیبر رژیمی، اسید فولیک و ویتامین A هستند.

غذاهای ممنوعه هنگام تب

مصرف غذاهای مناسب، هنگام تب، می‌تواند در روند درمان‎تان موثر باشد اما یادتان باشد که موقع بیماری نوشیدنی‌های کافئین‌دار به هیچ وجه مصرف نکنید. زیرا بدن‌تان کم‌آب می‎شود و تب‌تان افزایش می‌یابد. همچنین موقع بیماری و تب، از مصرف غذاهای حاوی شکر هم بپرهیزید. این نوع مواد خوراکی نه‌تنها مفید نیست، بلکه به التهاب معده‌ دامن می‏زند و عملکرد سیستم ایمنی بدن‌تان را مختل می‌کند. با انتخاب صحیح مواد غذایی موقع بیماری، روند درمان‌تان را سرعت ببخشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha