با یک جست و جوی ساده در اینترنت، برنامه های رژیم غذایی و روش های زیادی برای کاهش وزن پیدا خواهید کرد. اما چیز زیادی برای افزایش وزن وزن و افزایش بافت عضلانی نمی یابید!  در واقع، شما به سختی برنامه ای برای افزایش وزن خواهید داشت.  با این حال، تعداد قابل توجهی از مردم وجود دارند که بدنی استخوانی دارند و نمی توانند به سادگی به یدن ایده آل خود دست یابند و توده عضلانی مورد نیاز را اضافه کنند. ما در این مقاله سعی می کنیم به روش هایی که به شما کمک خواهند کرد تا به صورت سالم (منظور افزایش توده عضلانی و نه چربی اضافی ) وزن خود را افزایش دهید می پردازیم.

معرفی روش های موثر برای افزایش وزن و عضله سازی

شناسایی علت استخوانی بودن بدن

مهم ترین دلایل متداول که باعث می شود فرد برای افزایش وزن مشکل داشته باشد عبارتند از :

 ژنتیک (ژنتیک مهم ترین عامل در شکل گیری شکل بدن افراد است)

عدم تغذیه مناسب (خیلی ساده ممکن است علت لاغری بیش از حد شما این باشد که شما به اندازه کافی غذا نمی خورید و یا اینکه غذای مناسبی نمی خورید!)

داشتن یک سبک زندگی یا شغل بسیار فعال جسمی (ممکن است که ژنتیک و سبک تغذیه شما متعادل باشد اما به دلیل داشتن فعالیت بیش از حد جسمی کالری های دریافتی شما کمتر از کالری های مصرفی بدنتان در طول روز باشد)

در نهایت ممکن است که برخی از افراد به دلیل سوء مصرف مواد، یا وضعیت پزشکی جدی بسیار لاغر باشند، که بهتر است ابتدا این موارد را رفع نمایند و سبک زندگی سالمی را پیش بگیرند.

روش های افزایش وزن سالم

تنظیم سبک زندگی برای افزایش وزن

با توجه به نکاتی که قبلا ذکر شد؛ ابتدا سبک زندگی خود را اصلاح کنید و کشف کنید کدام یک از موارد در سبک زندگی شما موجب شده که بدنی لاغر داشته باشید. سپس سعی نمایید این عامل را از سبک زندگی خود حذف نمایید.

تغذیه سالم و دریافت کالری بیشتر

منظور این است که کالری بیشتری نسبت به مصرف روزانه خود مصرف کنید . یبه طور مثال در صورتی که 300 تا 500 کالری بیشتر از آنچه در طول روز نیاز دارید دریافت کنید . بهتر است که به جای افزایش حجم وعده های غذایی موجود، هر روز وعده های غذایی بیشتری بخورید . وجود  چربی و پروتئین در رژیم غذایی ، در صورتی که مایل به افزایش وزن هستید نیز یک ضرورت است . حتما در نظر داشته باشید که برای چاق شدن افراد لاغر ، مصرف چربی های ناسالم و غذاهای ناسالم نه تنها مفید نخواهد بود بلکه ممکن است مشکلاتی برای سلامتیشان ایجاد کند.  این نوع غذاها فقط باعث افزایش بافت چربی در قسمت شکم شما می شوند و می توانند در دراز مدت مشکلات جدی مانند دیابت، چاقی و مشکلات قلبی ایجاد کنند. همچنین حتما ورزش منظم (اما نه فشرده) را در برنامه روزانه خود بگنجانید، این کار می تواند به افزایش توده عضلانی شما کمک کند.

از یک رژیم غذایی غنی از پروتئین استفاده کنید

سعی کنید از غذاهای سرشار ازپروتئین در رژیم غذایی خود استفاده کنید. رژیم غذایی شما باید شامل مواد پروتئینی ، سبزیجات و کربوهیدرات باشد. این مواد برای افزایش بافت عضلانی بدن شما ضروری هستند.

از تمرین مقاومتی برای افزایش عضله استفاده کنید

تمرین مقاومتی باعث رشد عضلات می شود . نمونه هایی از تمرینات مقاومتی شامل استفاده از وزن بدن خود یا نوارهای مقاومتی، استفاده از وزنه‌های آزاد و دستگاه های موجود در باشگاه هاست. لازم است در ابتدا به آرامی تمرین کنید، و به بدنتان زمان دهید تا به تمرینات عادت کند.

خوب بخوابید

بله درسته ! تنظیم زمان خواب و میزان خواب کافی در طول شبانه روز می تواند عامل مهمی در سلامت جسمانی شما باشد. زمانی که ریتم شبانه روزی شما آشفته می‌شود ، ترشح هورمون هایی مانند هورمون گرلین مختل می شود که مسئول افزایش اشتهاست. پس حتما خواب منظم و کافی می تواند به شما در افزایش توده عضلانی کمک کند.

از میوه های خشک شده استفاده کنید

میوه‌هایی مانند انبه میزان زیادی قند و چربی دارند، همچنین آلو ، زردآلو، کشمش، خرما و انجیر. اگر این میوه‌ها خشک شوند، فقط آبشان از دست می‌رود و مواد مغذی، مواد معدنی و فیبر میوه‌ها محفوظ می‌ماند. در صورت استفاده از میوه های خشک شده ، شما می توانید تمامی مواد مغذی موجود در این میوه ها را دریافت کنید.

از یک مکمل گیاهی استفاده کنید

استفاده از یک مکمل گیاهی نیز میتواند برای شما کمک کننده باشد. ثابت شده است که موادی مانند: بادام ، لوبیا ، ریشه های قاصدک ، عصاره بابونه ، شیرین بیان ، خار مریم و مارچوبه برای افزایش اشتها و بهبود عملکرد سیستم گوارش مفید هستند. البته تهیه این مواد به صورت مجزا و مصرف آنها ممکن است مشکل باشد، پس می توانید با تهیه یک مکمل گیاهی چاق کننده صورت و بدن ، که شامل این مواد باشد کار را برای خود راحت تر کنید. پیشنهاد می شود یک مکمل گیاهی غنی از مواد معدنی و ویتامین که معمولا با نام قرص چاقی شناخته می شود را استفاده نمایید تا مواد معدنی و ویتامین های گیاهی لازم را دریافت نمایید.

از عجله و روش های پر خطر پرهیز کنید

لاغری و چاقی و به صورت کلی کسب تناسب اندام ، کاری زمان بر و نیازمند پشتکار و صرف زمان است.  به خاطر داشته باشید میانبری ندارد و در صورتی موفقیت حاصل خواهد شد که روش های سالم را ادامه دهید و از روش های سریع و میانبر ها دوری کنید. ممکن است تبلیغات زیادی در اینترنت دیده باشید که بسیار وسوسه انگیز به نظر می رسند. اما اصل اول در تناسب اندام ، حفظ سلامتی است و سعی نمایید از روش هایی که سالم بودنشان ثابت نشده دوری کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha