«بخاری آتش گرفت. شعله‌ها به پرده سرایت کرد و درنهایت همه ساختمان شعله‌ور شد.» این چکیده حادثه دلخراشی است که بامداد دیروز در کمپ ترک اعتیاد لنگرود اتفاق افتاد و به قیمت جان 32نفر از مددجویان و مصدومیت 17نفر دیگر منجر شد.

 فاجعه در کمپ ترک اعتیاد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، اما این حادثه تلخ چگونه اتفاق افتاد و چه‌کسی مقصر وقوع آن است؟ قرار بود آنجا «گام اول رهایی» باشد اما تبدیل به «گام آخر زندگی» شد. خانواده بیش از 40مددجو آنها را به امید ترک اعتیاد به کمپی موسوم به «گام اول رهایی» در ابتدای جاده کومله شهرستان لنگرود واقع در استان گیلان فرستاده و امیدوار بودند با بهبودی آنها، زندگی‌شان رنگ و بوی تازه‌ای بگیرد؛ اما همه‌چیز آنطور که آنها پیش‌بینی می‌کردند پیش نرفت. ساعت5:55 دیروز (جمعه) ناگهان بخشی از این کمپ دچار آتش‌سوزی شد.

در آن ساعت از بامداد اغلب مددجویان، حتی کارکنان کمپ در حال استراحت بودند و هیچ‌کس از حادثه وحشتناکی که در حال رخ دادن بود اطلاعی نداشت. شعله‌های آتش به سرعت به بخش‌های دیگر کمپ سرایت کرد و وقتی مددجویان از حادثه با خبر شدند که دیگر دیر شده بود. درهای آنجا بسته بود و پنجره‌ها نیز حفاظ‌های آهنی داشت. از سویی مددجویان با دیدن شعله‌های آتش وحشت‌زده به‌دنبال راهی برای نجات بودند.

هنوز هیچ‌کس به درستی نمی‌داند که در آن لحظات هولناک چه بر آنها گذشت اما زمانی که گروه‌های امداد و نجات به محل حادثه رسیدند، ساختمان کمپ به‌طور کامل شعله‌ور شده و در آتش می‌سوخت. هرچند امدادگران همه توان خود برای نجات افراد گرفتار شده در کمپ را به‌کار گرفتند اما درنهایت 32نفر از مددجویان و کارکنان کمپ در میان شعله‌های آتش جان خود را از دست دادند و 17نفر دیگر نیز که دچار سوختگی شده بودند به مراکز درمانی منتقل شدند.



سوختگی ۴۰ تا ۶۰ درصدی مصدومان


آتش‌سوزی مرگبار در کمپ «گام اول رهایی» سبب شد تا نیروهای امدادی و مراکز پزشکی گیلان به حالت آماده‌باش درآیند. جعفر میعادفر، رئیس اورژانس کشور جزئیات بیشتری از عملیات امدادرسانی در این حادثه را بازگو کرد و درباره وضعیت مصدومان گفت: ۱۷نفر در جریان این حادثه مصدوم شده و به بیمارستان منتقل شدند که ۱۶نفر به بیمارستان حسین‌پور لنگرود و بیمارستان ولایت رشت انتقال داده شدند. یک مصدوم نیز به بیمارستان شهید انصاری رودسر منتقل شد که این فرد پس از دریافت خدمات درمانی از بیمارستان ترخیص شد.

او درباره شرایط حادثه‌دیدگان نیز گفت:‌ مصدومان دارای سوختگی ۴۰ تا ۶۰ درصد هستند و اقدامات درمانی روی این افراد در حال انجام است. رئیس اورژانس کشور همچنین از برگزاری جلسه شرایط اضطراری حوزه سلامت با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان و رئیس مرکز اورژانس گیلان خبر داد و گفت: پس از این حادثه مراکز درمانی شهرستان‌های لنگرود، رودسر و رشت به حالت آماده‌باش درآمده و اتوبوس آمبولانس نیز برای انتقال مصدومان از لنگرود به رشت اعزام شد.

وی، اعزام رئیس شبکه بهداشت شهرستان لنگرود به محل حادثه، تخلیه بخش اورژانس بیمارستان ولایت رشت برای پذیرش مصدومان، فراخوان کادر درمانی آنکال برای حضور در بیمارستان ولایت رشت، حضور رئیس مرکز اورژانس گیلان در ستاد فرماندهی حادثه دانشگاه گیلان و حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در بیمارستان ولایت رشت را نیز از دیگر اقداماتی برشمرد که بلافاصله پس از حادثه انجام شده است.



دستور رئیس قوه قضاییه


اهمیت این حادثه مرگبار به حدی بود که ساعتی پس از وقوع آن رئیس قوه قضاییه به رئیس‌کل دادگستری استان گیلان دستور داد تا علت حادثه بررسی شود. غلامحسین محسنی اژه‌ای طی دستوری به رئیس‌کل دادگستری استان گیلان تأکید کرد با حضور در محل نسبت به بررسی علت حادثه و همچنین استفاده از ظرفیت همه دستگاه‌های اجرایی جهت کمک به اطفای حریق و کمک به افراد حادثه‎دیده اقدام کنند.



علت حادثه چه بود؟


مهم‌ترین پرسش بعد از جان‌باختن 32نفر در میان شعله‌های آتش این بود که این حادثه چگونه اتفاق افتاده است؟ محمد جلایی، معاون سیاسی استاندار گیلان نخستین نفری بود که به این پرسش پاسخ داد. او گفت: در بررسی‌های اولیه معلوم شد که بخاری آتش گرفته و حریق به‌ پرده سرایت کرده و بعد از آن آتش کل ساختمان را در بر گرفته است.

او ادامه داد: آتش‌سوزی ساعت 5صبح بوده و مددجویان و مسئولان‌ کمپ خواب بوده‌ و غافلگیر شده‌اند و تلاش مددجویان برای خروج و ازدحام جمعیت از دلایل افزایش فوتی‌ها است. در این حادثه علاوه بر 32مددجو، نگهبان و مسئول نگهداشت این مرکز نیز جان خود را از دست دادند و متأسفانه در این مرکز ‌بیش‌از ظرفیت مددجو نگهداری می‌شد.



بازداشت مدیر کمپ


در جریان رسیدگی قضایی به پرونده این آتش‌سوزی مرگبار مقام قضایی دستور بازداشت مدیر کمپ را صادر کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین صادق نیارکی، رئیس‌کل دادگستری گیلان با اعلام این خبر گفت: ‌کارهای کارشناسی درخصوص بررسی علت این حادثه دلخراش در شهرستان لنگرود انجام شده و به‌محض وقوع آتش‌سوزی در این مرکز ترک اعتیاد، رئیس دادگستری شهرستان به‌همراه معاونین و تیم‌های کارشناسی در محل حادثه حضور یافته و بعد از ارائه گزارش‌های اولیه، معاونین قضایی دادگستری استان به محل اعزام شدند. وی با تأکید بر بررسی دقیق و سریع علت حادثه آتش‌سوزی در مرکز ترک اعتیاد «کلیدبر» شهرستان لنگرود، افزود: علت حادثه و حریق مشخص نیست و پس از بررسی توسط تیم‌های تخصصی اعلام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha