یک مطالعه مهم جدید گزارش می دهد که استفاده از تلفن همراه ممکن است شانس پدر شدن یک فرد را کاهش دهد.

فناوری‌ 4G اثرات جانبی کمتری روی باروری مردان دارد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیسین نت محققان سوئیسی دریافتند مردان جوانی که به طور مکرر از تلفن همراه استفاده می کنند، غلظت و تعداد اسپرم کمتری نسبت به مردانی دارند که به ندرت از موبایل استفاده میکنند.

با این حال، نویسندگان مطالعه خاطرنشان کردند ، داده‌ها نشان داده که حرکت به سمت فناوری‌ 4G می‌تواند اثرات جانبی مثبتی روی محافظت از باروری مردان را داشته باشد.

محققان دریافتند که ارتباط بین استفاده از تلفن همراه و کیفیت پایین منی به تدریج بین سال‌های 2005 تا 2018 کاهش یافته است.

ریتا رهبان، محقق ارشد این مطالعه و دستیار آموزشی در بخش پزشکی ژنتیک و توسعه دانشگاه ژنو گفت: «ما فکر می‌کنیم که این روند با انتقال از 2G به 3G و سپس از 3G به 4G مطابقت دارد که منجر به کاهش قدرت انتقال تلفن‌ها شده است.

رهبان توضیح داد: « "4G در انتقال داده بسیار کارآمدتر از 2G است که زمان قرار گرفتن در معرض را کاهش می دهد."» به طور کلی، نسل‌های جدیدتر فناوری تلفن همراه، مانند 4G و 5G، با هدف کاهش قرار گرفتن در معرض تشعشعات و در عین حال ارائه سرعت‌ها و قابلیت‌های داده بهبود یافته، هدف دارند.

به طور کلی، محققان دریافتند که مردانی که بیش از 20 بار در روز از تلفن همراه خود استفاده می‌کنند نسبت به مردانی که کمتر از یک بار در هفته از موبایل خود استفاده می کنند 30 درصد بیشتر از مردانی که برای حداقل باروری مردان سالم تعیین کرده، غلظت اسپرم کمتر از مقدار تعیین شده توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO) دارند.

دکتر راماسامی مدیر بخش پزشکی تولیدمثل مردانه و جراحی در سیستم بهداشتی دانشگاه میامی که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت: «یافته‌های آن‌ها تصورات قبلی را به چالش می‌کشد و ما را بر آن می‌دارد تا در درک خود از تأثیرات تلفن همراه بر باروری مردان تجدید نظر کنیم.

با توجه به این یافته ها، تلفن های همراه ممکن است یکی از دلایلی باشد که در بسیاری از مطالعات نشان داده اند که کیفیت مایع منی کاهش یافته است.

محققان در یادداشت‌های دیگری گفتند، میانگین تعداد اسپرم‌ها از 99 میلیون اسپرم در هر میلی‌لیتر منی به 47 میلیون در میلی‌لیتر در طول 50 سال گذشته کاهش یافته است.

برای این مطالعه، رهبان و همکارانش نزدیک به 2900 مرد سوئیسی 18 تا 22 ساله را که بین سال های 2005 تا 2018 در شش مرکز اجباری سربازی استخدام شده بودند، ردیابی کردند.

این مردان پرسشنامه های دقیقی را در مورد شیوه زندگی و سلامت خود، از جمله استفاده از تلفن همراه تکمیل کردند. آنها همچنین نمونه های اسپرم را به عنوان بخشی از معاینه فیزیکی تحویل دادند.

رهبان گفت: میانگین غلظت اسپرم در مردانی که بیش از 20 بار در روز از تلفن همراه خود استفاده می کنند 44.5 میلیون در میلی لیتر بود، در حالی که این میزان برای مردانی که بیش از یک بار در هفته از تلفن همراه خود استفاده نمی کنند، 56.5 میلیون در میلی لیتر بود.

کاربرانی که زیاد از تلفن همراه استفادهمیکنند همچنین میانگین تعداد اسپرم کمتری داشتند، حدود 120 میلیون در مقایسه با نزدیک به 154 میلیون برای مردانی که به ندرت از تلفن همراه استفاده می کنند. به گفته WHO احتمالاً بیش از یک سال طول می کشد تا بچه دار شود.

اما محققان هشدار دادند که مطالعه آنها تأثیر استفاده از تلفن همراه بر میزان بارداری را ارزیابی نکرد و نتوانست ارتباط مستقیم علت و معلولی بین تلفن همراه و ناباروری مردان ایجاد کند .

راهبان گفت: «آنچه می‌توانیم بگوییم این است که خطر کم بودن غلظت اسپرم در گروه مردانی که مکرراً از تلفن خود استفاده می‌کنند بیشتر است.»

راهبان همچنین خاطرنشان کرد :« میانگین غلظت اسپرم برای کاربران سنگین تلفن همراه 44.5 میلیون در میلی لیتر همچنان بیش از دو برابر بیشتر از مقدار 15 میلیون در میلی لیتر WHO برای ناباروری مردان است . بنابراین، خطر ناباروری مردان به دلیل استفاده از تلفن همراه کم است. لازم به ذکر است که اسپرم هر 10 هفته به طور مداوم در بیضه ها تولید می شود. بنابراین مردان ذخیره اسپرم خود را به طور مکرر تجدید می کنند. این به این معنی است که حتی اگر ارتباطی پیدا کنیم، اثر در بسیاری از موارد برگشت پذیر است. مردها نباید بترسند.»

یافته ها نشان داد استفاده از تلفن همراه بر شکل اسپرم یا توانایی حرکت آنها تأثیری ندارد.

به گفته کارشناسان، چند دلیل احتمالی وجود دارد که چرا استفاده از تلفن همراه ممکن است به کیفیت مایع منی آسیب برساند.یک احتمال آشکار گرمای تولید شده توسط تلفن ها است.

او تاکید کرد: «وقتی تلفن همراه با بالاترین قدرت خود کار می کند، می تواند باعث افزایش دمای بافت محلی شود. اگر گوشی در جیب شلوار نزدیک بیضه ها نگهداری شود، این افزایش جزئی دما به طور بالقوه می تواند در تولید و رشد اسپرم اختلال ایجاد کند. با این حال، هیچ مدرک محکمی این اثر مستقیم را تأیید نمی‌کند، زیرا هیچ ارتباط مستقیمی بین قرار گرفتن تلفن روی بدن و کیفیت اسپرم یافت نشده است».

رحبان گفت: در این مطالعه هیچ ارتباطی بین کیفیت پایین مایع منی و قرار دادن گوشی در جیب شلوار مشاهده نشد.

راهبان و راماسامی پیشنهاد کردند که احتمال دیگر این است که تشعشعات الکترومغناطیسی ساطع شده از تلفن های همراه می تواند با محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-گناد، ارتباط مغز-غده که عملکرد بیضه و تولید اسپرم را تنظیم می کند، تداخل ایجاد کند.

مطالعه جدید در 31 اکتبر در مجله Fertility and Sterility منتشر شد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha