متخصصان علوم پزشکی می‌گویند: نتیجه دو آزمایش پزشکی جدید از کارایی یک داروی آنتی بیوتیک در جلوگیری از ابتلا به نوعی مقاوم از بیماری سل حکایت دارد.

یافته‌ای امیدبخش برای مقابله با سل مقاوم به دارو

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا به نقل از یورونیوز، متخصصان درباره این یافته که در کنگره بین‌المللی بیماری‌های ریوی و تنفسی در پاریس ارائه شده است می‌گویند: با توجه به قیمت نه چندان بالای آنتی‌بیوتیک «لووفلوکساسین» (Levofloxacin)، این دستاورد حائز اهمیت است.

«فیلیپ دانتون»، مدیر اجرایی یک سازمان غیردولتی فعال در زمینه خرید داروها می‌گوید: نتیجه یکی از این آزمایش‌ها که روی کودکان در آفریقای جنوبی انجام شد پیشرفتی بزرگ محسوب می‌شود.

او می‌گوید: نتیجه این پژوهش می‌تواند منجر به حفظ جان میلیون‌ها کودک در برابر بیماری سل شود.

تحقیق دوم در مورد تاثیر داروی لووفلوکساسین در پیشگیری از ابتلا به نوع مقاوم بیماری سل نیز روی افراد بزرگسال در ویتنام انجام شد.

نتیجه این دو آزمایش پزشکی روز پنج‌شنبه در کنگره بین‌المللی بیماری‌های ریوی و تنفسی در پاریس ارائه شد اما هنوز در هیچ نشریه علمی منتشر نشده است. هرچند این دو پژوهش به طور جداگانه صورت گرفته است اما محققان براساس نتیجه هر دوی آنها از امکان کاهش ۶۰ درصدی ابتلا به نوع مقاوم بیماری سل سخن می‌گویند.

دو داروی اصلی موجود برای بیماری سل یعنی «ایزونیازید» و «ریفامپین» در برابر نوع مقاوم این بیماری کارایی ندارند.

هرچند تنها حدود پنج درصد از بیماران سل مبتلا به نوع مقاوم این بیماری هستند اما عدم کارایی‌ها داروها روی آن باعث شده است تا همچنان بیماری بسیار خطرناکی محسوب شود.

آمار سازمان جهانی بهداشت (WHO) نشان می‌دهد که بیماری سل پس از بیماری کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۲ مرگبارترین بیماری عفونی در سطح جهان بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha