چهارشنبه ۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱

خلوت بودن فروشگاه‌های کوچک و بزرگ عرضه گوشت قرمز در سطح بازار به گفته مسئولان به دلیل عرضه فراوان گوشت گوسفند و گوساله و یخ‌زده و ... است که نیازی به تشکیل صف و معطل ماندن برای خرید را ایجاد نکرده است.

چرا گوشت قرمز ارزان نمی شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی، اما نگاهی عمیق تر به این بازار حکایت از این دارد که توان خرید مردم به آنها اجازه رفتن قصابی ها و خرید گوشت را نمی دهد و همچنان به گنجاندن محصولات مشابه مانند سویا و ... در سبد خانوار خود می‌اندیشند. مسئولان در بازار گوشت معتقدند اعتراض مردم به فروش گوشت بیشتر از نرخ مصوب از سوی فروشندگان فقط در برخی از مراکز خُرد در سطح جامعه صورت می گیرد که در صدد هستند با ایجاد بازار سیاه و کمبود گوشت در این بازار، اقدام به افزایش قیمت گوشت و بحرانی کردن بازار کنند.

چرا گوشت ارزان نمی‌شود؟

منصور پوریان، رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور در این باره به آرمان ملی گفت: میزان تقاضا همواره در فصل سرد سال در مقایسه با تابستان بیشتر بوده و در این راستا در سال های قبل گاهی با کمبود گوشت مواجه می شدیم اما در حال حاضر بازار گوشت با نظارت بهینه به دلیل واردات گوشت مدیریت شده و همچنین تامین گوشت از منابع داخلی وضعیت خوبی را داراست و در حقیقت باید گفت امسال در بهترین وضعیت در خصوص توزیع گوشت گوسفند و گاو در محل عرضه دولتی و غیردولتی قرار داریم .

او درباره دلیل عدم کاهش قیمت گوشت با وجود عرضه مطلوب گفت: با وجود تامین مناسب بازار با وجود عرضه از محل داخلی و همچنین گوشت های وارداتی یخ زده و ... برخی از فروشندگان در برخی از قصابی به دنبال ایجاد فضای کاذب و ایجاد بازار سیاه گوشت و کمبود این فرآورده هستند تا بتوانند در سایه ای سیاه نمایی قیمت گوشت را افزایش دهند و سود بیشتری را کسب کنند، اما با نگاهی به مراکز فروش گوشت در اماکن دولتی و فروشگاه های زنجیره ای درخواهیم یافت که گوشت به میزان کافی با قیمت مناسب وجود دارد.

دلیل جولان گرانفروشان در بازار گوشت

این کارشناس مسئول در خصوص دلیل فقدان نظارت بر متخلفان در بازار گوشت گفت: خریداران گوشت می توانند گوشت دولتی را با قیمت مصوب اعلام شده خریداری کنند و قیمت گوشت در مراکز فروش غیردولتی نیز برای گوشت گوسفند به قرار هر کیلو 430 تا 450 هزار تومان و قیمت گوشت گوساله نیز حدود 400 هزار تومان اعلام شده است و بر این اساس چنانچه خریداران با در هر مرکز فروش گوشت غیردولتی با قیمتی بیشتر از آنچه اعلام شده است مواجه شدند می توانند با شماره تلفن 124 واحد مبارزه با گرانفروشان و کم فروشان تماس حاصل فرمایند و اعلام گزارش مورد را انجام دهند.

نمی دانیم با این همه گوشت چه کنیم؟!

پوریان با تاکید بر این که هیچ گونه کمبودی در بازار گوشت وجود ندارد گفت: گوشت به ویژه گوشت منجمد به قدری در بازار زیاد است که به واقع نمی دانیم با این بازار انبوه از گوشت چه کنیم؟ در حال حاضر نیز از سوی برخی از پرورش دهندگان گوساله داخل کشور پیشنهاد عرضه به منظور کشتار این دام را داشته ایم و وضعیت واردات گوشت هم با توجه به ارز نیمایی تخصیص داده شده برای آن از وضعیت مناسبی برخوردار است .

رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور در پیش بینی بازار گوشت قرمز تا پایان سال جاری گفت: باتوجه به وضعیت موجود و مدیریت بهینه این بازار پیش بینی می شود که هیچ مشکلی در بازار وجود ندارد و مراکز دولتی نیز به خوبی می توانند با ذخایر مناسب پاسخگوی نیاز مردم با قیمت مطلوب باشند.

اوضمن اشاره به اینکه گوشت های گران عرضه شده در بازار از سوی متخلفان صورت می گیرد گفت: ذخائر گوشت کشور به ویژه گوشت گوساله بسیار عالی است و از این رو اعلام می کنم که هر کس با کمبود گوشت برای فروش در مراکز خرد و کلان مواجه است می تواند به ما مراجعه کند تا بتوانیم تعادل بازار در این خصوص را همچنان حفظ کنیم.

انجام واردات به منظور تعادل بازار

رئیس شورای تامین کنندگان دام در ادامه درباره ضرورت واردات گوشت با هدف حمایت از اقشار آسیب پذیرجامعه گفت: واردات گوشت امری مستمر است و از سال گذشته نیز در باره گوشت گوسفند و گوساله انجام می شود و این امر درباره گوشت منجمد گوساله نیز همچنان از کشورهایی مانند ارمنستان، روسیه، استرالیا و .... انجام می شود درحالی که اگر دولت با نظارت دقیق در بازار داخلی حضور یابد و شرایط را برای صادرات مازاد گوشت داخلی فراهم سازد بسیاری از مشکلات بازار گوشت از نظر قیمت و .... نیز کاهش و حتی حذف می شود.

تغییر عجیب قیمت گوشت فقط در یک‌سال

بر اساس این گزارش، برخلاف مورد گوشت گوسفندی، واردات مداوم گوشت گوساله از شهریورماه به کاهش قیمت این محصول منجر نشده و رشد قیمت آن تحت‌الشعاع قیمت گوسفندی قرار گرفته و مغفول مانده است. بر اساس بخشنامه جدید دفتر واردات گمرک ایران سود بازرگانی واردات گوشت گوساله تا پایان سال جاری صفر درصد لحاظ می‌شود تا با ادامه روند واردات قیمت این محصول در بازار کشور کاهشی شود. به دنبال تداوم روند افزایش قیمت گوشت گوساله در بازار، گمرک کشور تعرفه واردات این محصول را تا پایان امسال حذف کرد.

بر اساس بخشنامه جدید دفتر واردات گمرک ایران به گمرکات اجرایی سراسر کشور، سود بازرگانی واردات گوشت گوساله تازه و منجمد شامل لاشه، شقه و قطعات با استخوان با تعرفه های مشخص شده تا پایان سال صفر درصد لحاظ خواهد شد. هیات وزیران خرداد امسال نرخ گمرکی گوشت قرمز را از ۴ درصد به یک درصد کاهش داده بود که بر اساس ابلاغیه جدید گمرک قرار است واردات گوشت گوساله تا پایان سال مشمول تعرفه صفر شود. این اقدام، ۱۰ روز بعد از آن انجام می‌شود که در گزارشی به افزایش خزنده قیمت گوشت گوساله در ماه‌های اخیر به رغم واردات گسترده این محصول پرداخته بود.

رشد قیمت گوشت گوساله با وجود واردات

در گزارشی که ۹ آبان‌ماه با تیتر «دلایل افزایش قیمت گوشت گوساله» عصر اقتصاد در صفحه اقتصادی خود منتشر کرد به رشد ۲۰۰ هزار تومانی قیمت هر کیلو گوشت گوساله از خرداد تا شهریور پرداخت.در این گزارش که نسخه کامل آن با تیتر «افزایش خزنده قیمت گوشت گوساله» در همان تاریخ نیز منتشر شد، ضمن پرداختن به دلایل رشد شدید قیمت گوشت گوساله در نیمه اول امسال، به این نکته پرداخته شده بود که برخلاف مورد گوشت گوسفندی، واردات مداوم گوشت گوساله از شهریورماه به کاهش قیمت این محصول منجر نشده و رشد قیمت آن تحت‌الشعاع قیمت گوسفندی قرار گرفته و مغفول مانده است.

سید مهدی میرزا امین، نایب‌رئیس اتحادیه گوشت گاوی تهران در آن زمان، دلیل اصلی رشد قیمت گوشت کوساله را کاهش کشتار دام سنگین داخلی و دلیل فرعی آن را توقف مقطعی واردات گوشت منجمد عنوان کرد که به گفته او، باعث شد فشار تقاضای مصرف‌کنندگان گوشت منجمد شامل رستوران‌ها، کترینگ‌ها و تولیدکنندگان سوسیس و کالباس به بازار گوشت گرم هدایت شود.

افزایش قیمت گوشت گوساله از ۲۴۰ هزار به ۷۵۰ هزار تومان

در حال حاضر بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی روزانه ۲۵۰ تن گوشت گرم گوسفندی و گوساله به کشور وارد می‌شود و بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده و با هدف تعدیل قیمت گوشت در بازار، این واردات تا پایان امسال ادامه خواهد داشت. آغاز واردات گسترده گوشت گرم که از اواخر مرداد آغاز شد، قیمت گوشت گوسفندی را به طور محسوسی در بازار کاهش داده و با حذف تعرفه واردات گوشت گوساله پیش‌بینی می‌شود روند کاهش قیمت این محصول نیز آغاز شود.

این گزارش حاکی است؛ اما بر اساس آنچه که در جامعه مشهود است هنوز بسیاری از مردم در دهک های مختلف توان خرید گوشت را ندارند و باوجود تاکید مسئولان در این بخش مبنی بر عرضه فراوان گوشت، هنوز قدرت خرید این کالا را ندارند و شاید به همین دلیل است که بازار از نعمت وفور گوشت بهره مند است، چرا که خریداری قدرت خرید این محصول را ندارد و گوشت نیز مانند بسیاری از اقلام اساسی و غیراساسی دیگر مانند برنج، روغن، تخم مرغ و ... به تدریج در حال حذف شدن از سفره معیشت خانوارهاست . معضلی که مناسب است دولت با تمهیدی برای دهک های آسیب پذیر جامعه این اقلام را با قیمتی مناسب بر سر سفره های آن ها بیاورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha