رییس مرکز فوق‌تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا درباره تکلیف مجلس به بیمه‌ها برای برقراری پوشش بیمه‌ای «روش‌های نوین درمان ناباروری» با بیان اینکه بیمه‌ها به عنوان خریداران خدمت معمولا به لغات و کلمات ذکر شده در قانون حساس هستند، گفت: ذکر عنوان «درمان‌های نوین درمان ناباروری» در تکلیفی که مجلس برای بیمه‌ها مشخص کرده، ممکن است طیف وسیعی از درمان‌ها را دربر بگیرد؛ درحالی که باید به شکل دقیق اسم خدمات مشخص شود.

 شرایط بیمه‌ برای «فریز تخمک» و «رحم اجاره‌ای» چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی،علی صادقی‌تبار با تاکید بر اینکه در مرکز درمان ناباروری ابن سینا کلیه روش‌های درمانی و درمان ناباروری و فعالیت‌هایی که می‌تواند منجر به باروری زوجین شود، وجود دارد، به مصوبه اخیر مجلس درباره پوشش بیمه‌ای «روش‌های نوین درمان ناباروری»، گفت: در زمینه فریز تخمک در حال حاضر تنها اگر فردی در پروسه درمان ناباروری باشد، این خدمت برایش تحت پوشش بیمه است و خدمت فریز تخمک هنوز برای دختران جوانی که بخواهند باروری‌شان در سال‌های آتی حفظ شود،‌ تحت پوشش بیمه نیست که اخیرا مجلس شورای اسلامی به تصویب قوانینی در جهت تحت پوشش بیمه رفتن این خدمت نیز ورود کرده است.

وی افزود: موضوع دیگر رحم جایگزین برای زنانی است که خودشان توانایی حمل جنین را ندارند که این موضوع هم اکنون تحت پوشش بیمه نیست چرا که فرد ثالثی به غیر از پدر و مادر وارد سیر درمانی شده است که نابارور تلقی نمی‌شود و قانون برای این موضوع راهکاری نداشته است. طبیعتا با راهکاری که وزارت بهداشت و مجلس برای تحت پوشش بردن درمان‌های ناباروری اندیشیده است لازم است که این درمان‌ها اندک‌اندک به مجموعه خدماتی که بیمه‌ها ارائه می‌دهند، اضافه شود.او با تاکید بر اینکه هدف از درمان ناباروری و خدمات جانبی آن افزایش جمعیت است،‌ تصریح کرد: دو خدمت ذکر شده در مرکز ابن‌سینا با راهنمایی کامل بیماران انجام می‌شود.

رییس مرکز فوق‌تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا با اشاره به اینکه استفاده از نام مشخص یک خدمت برای پوشش بیمه‌ای راحت‌تر از به کار بردن یک نام کلی در قانون است، گفت: بیمه‌ها به عنوان خریداران خدمت از مراکز درمانی معمولا به لغات و کلمات ذکر شده در قانون حساس هستند و اگر خدمتی به شکل دقیق برای درمان ناباروری ذکر نشده باشد تحت پوشش نخواهد رفت؛ بنابراین ذکر عنوان «درمان‌های نوین درمان ناباروری» در تکلیفی که مجلس برای بیمه‌ها مشخص کرده است ممکن است طیف وسیعی از درمان‌ها را دربر بگیرد؛ درحالی که باید به شکل دقیق اسم خدمات مشخص شود.

وی افزود: به نظر می‌رسد بهتر بود که مجلس اینگونه برای بیمه‌ها تکلیف کند که هر خدمتی که مراکز درمان ناباروری ارائه می‌کنند تحت پوشش بیمه باشد که راه ساده‌تر باشد. خوشبختانه اکنون در کشور ما کلیه روش‌های درمانی ناباروری که در دنیا استفاده می‌شود، وجود دارد و با تایید وزارت بهداشت به مردم ارائه می‌شود.

صادقی‌تبار، تاکید کرد: کلیه خدمات فریز (تخمک و جنین) که در مسیر درمان ناباروری ارائه می‌شود، تحت پوشش بیمه است اما وقتی صحبت از فریز تخمک می‌شود ممکن است گاهی شرایط متفاوت باشد؛ مثلا اگر خانم متاهلی درحال حاضر قصد بارداری نداشته باشد و در عین حال مشکلی هم برای باروری نداشته باشد و فقط بخواهد با هدف حفظ باروری فریز تخمک را انجام دهد تا بعدا اقدام به بارداری از این طریق کند، پوشش بیمه‌ای شامل حال او نمی‌شود.

وی افزود: نباید با درمان ناباروری به واسطه فرایند طولانی و هزینه‌های سنگینی که دارد مشابه سایر اعمال جراحی برخورد شود که اول عمل انجام شود و بعد بیمه‌ها اقدام به رسیدگی و پرداخت کنند. هزینه‌های بالای درمان برای مراکز درمان ناباروری هزینه‌های بالایی ایجاد می‌کند که سبب می‌شود برخی از مراکز از همکاری با بیمه‌ها عاجز شوند.

رییس مرکز فوق‌تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا، ادامه داد: چالش دیگر این است که اعلام می‌شود بیمه‌ها ۹۰ درصد خدمات درمان ناباروری را پوشش می‌دهند؛ درحالی که اینگونه نیست؛ درواقع بیمه‌ها یک مبلغ پایه و اندک برای درمان ناباروری در نظر می‌گیرند و ۹۰ درصد همین مبلغ را پرداخت می‌کنند؛ درصورتی که هزینه‌های واقعی درمان بیشتر برآورد می‌شود. البته هزینه‌های دارویی از پوشش بیمه قابل قبولی برخوردار است.

او تاکید کرد: در واقع به بیانی واضح بیمه‌ها کمتر از نیمی از هزینه‌های تشخیص اولیه ناباروری و انجام اعمال جراحی احتمالی در مراکز عمومی غیر دولتی و بیمارستان‌های نظامی را پرداخت می‌کنند و در مراکز خصوصی که تعرفه‌ها بالاتر است طبیعتا هزینه‌ها گران‌تر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیمه‌ها هزینه یک سیکل درمان ناباروری را حدود ۷ میلیون تومان برآورد کرده‌اند، اظهار کرد: این درحالی است که هزینه واقعی این درمان‌ها حدود ۱۳ تا ۱۵ میلیون در مراکز عمومی و دولتی و در مراکز خصوصی حدود ۱۷ تا ۱۸ میلیون تومان است که باز هم بیمه ۹۰ درصد از ۷ میلیون تومان را پرداخت می‌کند.

صادقی‌تبار به طرحی که این مرکز درمان ناباروری به بیمه‌ها داده است اشاره کرد و گفت: لازم است بیمه یک ارزیابی دقیق انجام دهد و به ازای هر سیکل درمانی برای زوجین این مبلغ را در بدو تایید پزشکانی که در مراکز مجاز شاغل هستند، در ابتدای روند درمان به مراکز درمان ناباروری پرداخت کند که در این صورت دیگر مراکز خصوصی هم آماده ارائه خدمت خواهند بود. ما در مرکز فوق‌تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا از آنجایی که وابسته به جهاددانشگاهی هستیم و معتقد به ارائه این خدمات با بیمه هستیم، اقدام به عقد قرارداد با سازمان‌های بیمه‌گر کرده‌ایم.

چندی پیش فاطمه قاسم پور - رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به مصوبه مجلس در لایحه برنامه هفتم توسعه مربوط به زوجین نابارور و دختران مجرد گفت: طبق این مصوبه، وزارت بهداشت مکلف شده ضمن تهیه برنامه ساماندهی روش‌های جایگزین نوین در حوزه ناباروری مانند رحم اجاره‌ای، فریز تخمک و موارد دیگر، تمهیدات قانونی پوشش بیمه پایه برای این خدمات را فراهم کند.وی با ضروری خواندن حمایت از زوجین نابارور، بیان کرد: باید از طریق توسعه روش‌های درمانی و ساماندهی این روش‌ها، رفع موانع قانونی و نهایتا حمایت بیمه‌ای تا حد امکان به فرزندآوری این خانواده‌ها کمک کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha