چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 364015

مطالعه جدید دانشمندان دانشگاه شیکاگو نشان داد که اسید چرب موجود در گوشت گاو، بره و محصولات لبنی توان سلول‌های ایمنی برای مبارزه با تومورهای سرطانی را افزایش می‌دهد

تقویت بدن در برابر سرطان با مصرف گوشت و لبنیات

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایندیپندنت فارسی، چند دهه است که گفته می‌شود گوشت قرمز برای ابتلا به سرطان روده بزرگ یک عامل خطر محسوب می‌شود و فواید آن در مقابل افزایش خطر ابتلا به سرطان هیچ است. اکنون دانشمندان شواهد همه‌گیرشناختی این امر به‌ویژه مربوط به سال‌های اخیر را دوباره بررسی کرده‌اند تا ببینند آیا این داده‌ها آنقدر قطعی‌اند که بتوان به مردم توصیه اکید ارائه کرد؟‌ اما گویا شواهد همه‌گیرشناختی چنین ادعایی را توجیه نمی‌کنند.

به گزارش نشریه نیچر، پژوهش‌ها نشان می‌دهد گوشت قرمز و لبنیات موادی دارند که به تقویت سیستم ایمنی و مبارزه بدن با سرطان کمک می‌کنند. در واقع داده‌های همه‌گیرشناختی بر نقش محافظتی میوه‌ها، سبزیجات و غلات سبوس‌دار در بروز سرطان روده بزرگ تاکید می‌کند و نشان می‌دهد که گوشت قرمز در بروز این سرطان نقشی ندارد و در مقابل سرطان معده هم نقش محافظتی دارد.

حجم زیادی از شواهد با مطالعات موردــ‌شاهدی و آینده‌نگر به دست آمده که در آن‌ها داده‌های اروپا با داده‌های ایالات متحده آمریکا سازگار نیست که دلیل آن زمینه‌های مختلف مصرف گوشت در کشورهای مختلف است.

مطالعه جدید دانشمندان دانشگاه شیکاگو نشان داد که اسید چرب موجود در گوشت گاو، بره و محصولات لبنی توان سلول‌های ایمنی برای مبارزه با تومورهای سرطانی را افزایش می‌دهد.

بیمارانی که میزان بیشتری از این اسید چرب در خونشان دارند، به ایمنی‌درمانی واکنش بهتری نشان می‌دهند و این امر بیانگر آن است که برای تکمیل درمان‌های بالینی سرطان می‌توان از گوشت قرمز به عنوان مکمل استفاده کرد.

دکتر جینگ چن، یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه، گفت: «هرچند این مطالعه تاثیر مثبت مواد مغذی موجود در گوشت قرمز را برای کمک به درمان‌های مختلف سرطان مبتنی بر سلول تی (T) نشان داد، تعیین مقدار بهینه آن مهم است. در مورد آثار سوء مصرف بیش از حد گوشت قرمز و لبنیات شواهد متعددی وجود دارد و نتایج این مطالعه نباید بهانه‌ای برای خوردن چیزبرگر و پیتزای بیشتر شود. چندان‌که سایر مواد مغذی احتمالا با منابع گیاهی، نیز وجود دارند که می‌توانند تاثیر مثبت مشابهی بگذارد.»

نشریه نیچر در پایان با تاکید بر این مطالعه می‌نویسد که گوشت قرمز منبع خوبی از پروتئین، آهن، کلسیم، منیزیم، سلنیوم، روی و طیف وسیعی از ویتامین‌های گروه ب است. از این رو زنان به‌ویژه در سنین باروری که دچار کمبود آهن می‌شوند، باید مصرف گوشت قرمز را در رژیم غذایی متعادل و متنوعشان بگنجانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha