جلسه روز گذشته شورای شهر تهران با ابراز شرمندگی مهدی چمران به مردم تهران به دلیل آلودگی هوا آغاز شد. رئیس شورای شهر تهران پیش از آغاز جلسه رسمی با اشاره به وضعیت آلودگی هوا در روزهای اخیر، گفت: از اینکه شهروندان اذیت می‌شوند شرمنده می‌شویم. آنچه باید رخ دهد به خوبی رخ نداده و آلودگی هوا باعث شده تا شاهد مشکلات تنفسی شهروندان باشیم.

داستان تکراری اصرار و انکار مازوت‌سوزی در تهران

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق، جلسه روز گذشته شورای شهر تهران با ابراز شرمندگی مهدی چمران به مردم تهران به دلیل آلودگی هوا آغاز شد. رئیس شورای شهر تهران پیش از آغاز جلسه رسمی با اشاره به وضعیت آلودگی هوا در روزهای اخیر، گفت: از اینکه شهروندان اذیت می‌شوند شرمنده می‌شویم. آنچه باید رخ دهد به خوبی رخ نداده و آلودگی هوا باعث شده تا شاهد مشکلات تنفسی شهروندان باشیم.

وی با بیان اینکه شورا و شهرداری تلاش‌های خود را برای توسعه و بهبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی کرده‌اند و همکاری دولت نیز در این بخش بسیار مطلوب بوده است، گفت: در ساخت واگن‌های مترو و خرید اتوبوس‌های برقی اقدامات خوبی انجام شده است؛ البته در معاینه فنی خودرو نیز برنامه‌ریزی بسیار خوبی صورت گرفته، اما مسائل دیگری هم وجود دارد که باید بیست و چند سازمان مسئول با جدیت پیگیری کنند. دستگاه‌های مسئول می‌گویند بودجه مناسب برای مدیریت آلودگی هوا پیش‌بینی نشده است، باید اعتبارات لازم برای این موضوع پیش‌بینی شود تا به نتیجه برسد. تقاضای بنده از مجلس و دولت این است که در این مسئله دقت کافی داشته باشند. به جای افزایش اعتبار وزارت بهداشت برای درمان، اعتبار برای آلودگی هوا در نظر گرفته شود تا از مشکلات ناشی از آن جلوگیری کنیم.

سوده نجفی، عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران نیز در تذکر خود به موضوع آلودگی هوا پرداخت و احتمال مازوت‌سوزی در تهران را مطرح کرد. او ادامه داد: هفته گذشته رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در مصاحبه‌ای اعلام کردند «نمی‌توانم قول بدهم در زمستان مازوت‌سوزی نداشته باشیم» که این اظهارنظر نشان‌دهنده مازوت‌سوزی و به تبع آن آلودگی هواست. همین که سازمان حفاظت از محیط زیست این موضوع را اعلام کرد، گامی مثبت درخصوص شفاف‌سازی آلودگی هواست، اما آقای سلاجقه وظایف شما در این زمینه چه می‌شود؟ اجرای قانون هوای پاک چه می‌شود؟ این اظهارات بیشتر شانه خالی‌کردن از اجرای قانون و وظیفه و مأموریت اصلی سازمان محیط زیست است. وقتی رئیس سازمانی که متولی اصلی اجرای قانون هوای پاک در کشور است، نسبت به موضوع آلودگی هوا چنین عنوان می‌کند، از سایر نهادها چه انتظاری می‌رود تا در این زمینه همکاری و مساعدت لازم را داشته باشند.

به گفته نجفی شهروندان بدانند که یکی از دلایل آلودگی هوای شهر تهران در شش ماه دوم سال، مازوت‌سوزی و موارد این‌گونه است، اما متأسفانه به دلیل عملکرد بد شهرداری تهران به‌ویژه مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی در تبیین این موضوع اولین نهادی که در این روزهای آلودگی هوا مورد انتقاد است، مدیریت شهری است و شهروندان خواستار حل این موضوع از سوی مدیریت شهری هستند. او از سازمان حفاظت از محیط زیست درخواست کرد به وظایف خود در قانون هوای پاک عمل کند و به صورت شفاف نهادها و دستگاه‌هایی را که از اجرای این قانون استنکاف می‌کنند، اعلام و به مراجع قضائی معرفی کند. سلامت شهروندان برای ما مهم است و در این زمینه هیچ چشم‌پوشی و مسامحه‌ای قابل قبول نیست.

مهدی چمران، رئیس شورا، در واکنش به ادعای مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های تهران گفت: اعلام شده شاید در نقاط دیگر کشور از سوخت مازوت استفاده شود، اما در تهران چنین چیزی نیست. امیدواریم همان‌گونه باشد که می‌گویند و رئیس سازمان محیط زیست نیز قول دهد که در تهران از مازوت استفاده نشود.

او استفاده از گازوئیل در اتوبوس‌ها را خطرناک‌تر از مازوت دانست و گفت: گازوئیل استاندارد در حال حاضر در اروپا ۲۵ پی‌پی‌ام است و حداکثر این استاندارد ۵۰ پی‌پی‌ام است، برای اتوبوسرانی تهران هم گازوئیل ۵۰۰ پی‌پی‌ام پیش‌بینی شده که البته با این استاندارد به اتوبوس‌های تهران ارائه نمی‌شود. شنیده‌ها حاکی از آن است که گازوئیل مورد استفاده اتوبوس‌ها در حد پنج هزار پی‌پی‌ام بوده و این مسئله برای سایر نقاط کشور نیز صادق است که تصفیه آن کار بسیار مشکلی است.

وی افزود: نمی‌گوییم این همه مشکل آلودگی هوای تهران است، اما بدون شک یکی از مهم‌ترین آنها بوده و آلودگی را تشدید می‌کند. همان‌گونه که قرار بود موتورخانه‌ها هم تعمیر، بازسازی و استانداردسازی شود که این اقدام هم انجام نمی‌شود. درخصوص بنزین هم پیشنهادهایی ارائه شده که آن هم بی‌نتیجه بوده و اقدام مؤثری دراین‌باره نیز انجام نشده است. بنابراین از مسئولان ذی‌ربط درخواست می‌شود دراین‌باره توضیح دهند که آیا گازوئیل ۵۰۰ پی‌پی‌ام را به شرکت واحد ارائه می‌دهند و اگر خیر، باید میزان گوگرد اندازه‌گیری شده و توضیح دهند چرا این خدمات به صورت استاندارد به شرکت واحد ارائه نمی‌شود.

رئیس شورا با تأکید مجدد بر این نکته که دلیل آلودگی هوای تهران تنها این موارد نیست، گفت: آلودگی هوا نتیجه مجموعه اقدامات انجام‌نشده در این زمینه است و مسئله گازوئیل نیز می‌تواند یکی از همین موارد باشد که باید حل شود.

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا، اما به نقل از یک مقام مطلع که نامی از وی نبرد، گفت‌: مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های اطراف تهران نیز انجام می‌شود و یکی از مسئولان طراز اول شخصا به من گفت این اتفاق می‌افتد. البته چمران خطاب به وی گفت امیدوارم درست نگفته باشند؛ در اعلام‌های رسمی گفته شده مازوت‌سوزی نمی‌کنیم و سیستم سوخت مازوت پلمب شده است‌.

در دو سه سال اخیر تاکنون، مسئله مازوت‎‌سوزی به‌عنوان یکی از علل آلودگی مضاعف هوای تهران مطرح شد، اما صحت این موضوع مشخص نیست‌. برخی مسئولان حوزه سلامت این موضوع را تأیید و برخی مدیران حوزه محیط زیست مازوت‌سوزی در تهران را رد می‌کنند.

بر اساس اطلاعات موجود در سایت کنترل کیفیت هوا، آلودگی تهران از چند منبع نشئت می‌گیرد؛ مقدار زیادی از این آلودگی مستقیما از به‌کارگیری وسایل نقلیه فرسوده و استفاده از سوخت‌های نامرغوب و بی‌کیفیت ناشی می‌شود.

هشداری که چمران درباره سوخت بی‌کیفیت می‌دهد، مورد تأیید کارشناسان حوزه محیط زیست نیز هست‌. به گفته برخی از کارشناسان محیط زیست، گازوئیلی که در حال حاضر برای خارج از شهر تهران استفاده می‌شود، معمولا استانداردهای لازم را ندارد. محتوای گوگرد گازوئیلی که در تهران استفاده می‌شود، زیر ۵۰ پی‌پی‌ام است، اما گازوئیلی که مورد استفاده کارخانه‌هاست، مقدار گوگرد بیشتری دارد و حتی میزان آن به هفت هزار پی‌پی‌ام نیز می‌رسد. به نظر می‌رسد عامل افزایش گوگرد در هوا که منجر به این سطح از آلودگی شده، مربوط به مشکلات جانبی گازوئیل (اعم از کیفیت آن) است.

به گفته آنها موضوع بهره‌گیری از سوخت‌های بی‌کیفیت و به‌کارگیری وسایل نقلیه فرسوده، منجر به تولید مقادیر زیادی دود و ذرات آلاینده در هوا می‌شود. از طرفی، تعداد زیادی کارخانه صنعتی در مجاورت محدوده شهر تهران وجود دارد که بسیاری از آنها از سوخت‌های سنگین فسیلی برای ماشین‌آلات خود استفاده می‌کنند. هرکدام از این عوامل به نوع خود در افزایش سطح آلودگی هوا در تمام طول سال نقش دارند.

در روزهای برفی نمک، شن و ماسه استفاده نشود

در جلسه روز گذشته، مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، به موضوع شن‌پاشی و نمک‌پاشی در معابر پایتخت در روزهای زمستانی اشاره کرد و از ارسال نامه به شهردار تهران خبر داد و گفت‌: بارش‌های برف نزدیک است و بارندگی پیش‌رو خواهیم داشت و به‌ویژه در فصل زمستان، پاشیدن شن، ماسه و نمک در سال‌های گذشته امری مرسوم در شهر تهران بوده است، اما استفاده از نمک خسارت جبران‌ناپذیری به محیط زیست و گیاهان می‌رساند. همچنین موجب آلودگی آب‌های سطحی و ورود این آب‌ها به منابع آبی زیرزمینی و استفاده برای گونه‌های گیاهی می‌شود و آسیبی جدی وارد می‌کنند.

پیرهادی ادامه داد: در این نامه تأکید شده که باید نسبت به استفاده از موادی که سازگار با محیط زیست است، اقدام شود تا خسارت جبران‌ناپذیر به محیط زیست وارد نشود.

در دنیا از محلول‌ها و موادی برای یخ‌زدایی استفاده می‌کنند که سازگار با محیط زیست است و در شهرداری تهران نیز باید از چنین موادی استفاده شود که مشکلات جدی برای محیط زیست ایجاد نکند. نمک به آسفالت معابر و موضوعات عمرانی هم خسارت‌های جبران‌ناپذیری وارد می‌کند و عمر آسفالت را کوتاه می‌کند و آن را از بین می‌برد. شورای شهر در این خصوص مصوبه‌ای داشته است که استفاده از نمک در فصل بارش بارندگی و برف را ممنوع کرده است.

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان تذکر دیگری به پیش‌بینی بارندگی‌های اخیر در شهر تهران اشاره کرد و گفت: طبق گزارش هواشناسی برای تهران بارندگی پیش‌بینی شده و باید نسبت به برطرف‌کردن انسدادهایی که ممکن است در جوی‌ها وجود داشته باشد، اقدام کنند.

پیرهادی با بیان اینکه ممکن است برگ‌ها در انهار ریخته و گرفتگی ایجاد شده باشد، از شهرداری تهران خواست این نقاط را شناسایی و نسبت به برطرف‌کردن گرفتگی‌ها، اقدام کنند.

این پل‌ها درست نمی‌شود چون مسئولان از آن عبور نمی‌کنند

سیدمحمد آقامیری هم در تذکری با بیان اینکه پل‌های ورودی و خروجی خیابان خاوران به شکل ناقص اجرا شده است، گفت: این پل‌ها سالیان زیادی است که باقی مانده و منطقه ۱۵ برای اجرای کامل پل جنوبی دو ملک را تملک کرده است. یکی از املاک ۵۰۰ میلیارد تومان ارزش ریالی دارد و شاید در توان فعلی شهرداری نباشد؛ ولی بدون این ملک هم پل قابلیت اجرا دارد و شاید حدود دو درصد شیب پل از حد مجاز بیشتر می‌شود؛ اما چون پل ورودی خودروهاست این شیب قابل چشم‌پوشی است. در بودجه سال آینده باید این موضوع لحاظ شود که پل جنوبی به اتمام برسد و پل شمالی را نیز شهرداری منطقه ۱۴ اجرا کند. اگر این دو تا پل در منطقه دیگری از تهران بود تا الان صد باره اجرا شده بود. چون مسئولان از آنجا رفت و آمد می‌کردند و تذکر می‌دادند؛ ولی اینجا کسی رد نمی‌شود! گویا تنها مسئولی که از آنجا رد می‌شود و این وضعیت نامناسب را می‌بیند؛ من هستم.

روز گذشته ‌میثم مظفر که چند هفته‌ای است نسبت به پروژه‌های متوقف‌مانده در مناطق تهران تذکر می‌دهد، به وضعیت دو پروژه قرمز در منطقه 16 اشاره کرد و گفت: پروژه پارکینگ زیرسطحی در جوار بوستان جوادیه بلاتکلیف است، گودبرداری در این پروژه صورت گرفت اما با توجه به واگذاری پروژه از سازمان عمران به سازمان حمل‌ونقل و ترافیک، گود رها شده و وضعیت نامناسبی دارد به طوری که هم‌اکنون در وضعیت قرمز قرار گرفته است.

مظفر با بیان اینکه فضای ورزشی نیز قرار بود در جوار بوستان روی پارکینگ با اعتبار دو میلیارد تومان احداث شود، گفت: با توجه به عدم اجرای پارکینگ، این پروژه نیز اجرا نشده و در وضعیت قرمز است. زورخانه محله نازی‌آباد منطقه ۱۶ نیز افتتاح نشده و در وضعیت قرمز است. انتظار داریم شهرداری منطقه ۱۶ و سازمان حمل‌ونقل و ترافیک نسبت به حل مشکلات این پروژه‌ها اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha