قریب‌به‌اتفاق متخصصان زنان و زایمان، معتقدند که با افزایش سن، احتمال باروری خانم‌ها کاهش پیدا می‌کند. شاید همین علت علمی است که باعث شده تا درتازه‌ترین خبرها، فریز تخمک برای دختران مجرد بالای ۳۰سال، مشمول بیمه پایه ‌شود.

درباره روش فریز تخمک و نتیجه‌بخشی آن چه می‌دانید؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، فاطمه قاسم‌پور، رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی گفت: «با مصوبه مجلس امکان فریز تخمک و بهره‌مندی از بیمه پایه مربوط به آن شامل دختران مجرد بالای ۳۰سال نیز می‌شود.» مصوبه‌ای که تحولات جمعیتی و سبک زندگی روزگار اخیر را در نظر گرفته و این شانس را به دختران مجرد بالای ۳۰ سال می‌دهد که درسال‌های بعدهم امید زیادی به ازدواج و فرزنددارشدن داشته باشند؛ اما سؤال این است که فریز تخمک، می‌تواند شانس بارداری را تا چندین و چند سال به تاخیر بیندازد و در نهایت، نتیجه‌بخش باشد؟ جواب این است که بله! همین‌طور به نظر می‌رسد.



با فرض این‌که بارور بودن تخمک‌ها در سنین بالا، کم و کمتر خواهد شد، با پیشرفت پزشکی و روش فریز تخمک، این فرصت به خانم‌ها داده شده است که در سنین پایین‌تر و مثلا در زمانی که مجرد هستند و فرد مناسبی برای زندگی مشترک را پیدا نکرده‌اند، تخمک خود را فریز کنند و در سال‌های بعد از تخمک فریزشده برای بارداری استفاده کنند. البته درحال‌حاضر برخی از زنان جوان، به دلایل مختلف اقدام به فریز تخمک می‌کنند اما هزینه‌های بالایی دارد و برای همه این امکان فراهم نیست. از حالا به بعد، مطابق مصوبه مجلس، این امکان و بهره‌مندی از بیمه پایه برای این دختران فراهم شده است و این روش در مواقع لزوم برای هرکس، کارآیی بیشتری خواهد داشت.



فریز تخمک؛ چطور و چگونه؟


انجماد تخمک، راهی مطمئن و یکی از روش‌های مورد اعتماد در میان انواع فناوری کمک‌باروری است؛ روشی که طی آن، از داروهایی برای تحریک رشد تخمک استفاده می‌شود و بعد از آن، این تخمک‌ها از تخمدان‌ها برداشته و جهت ذخیره‌سازی، منجمد می‌شوند. این جریان باعث می‌شود که تخمک‌ها سالم بمانند و در طول سال‌های بعد بتوان آنها را ذوب و با اسپرم ترکیب کرد تا جنین به‌وجود بیاید؛ جنینی که در رحم کاشته می‌شود و فرصت بچه‌دارشدن برای زوجی فراهم می‌آید. روشی که این فرصت را به مرد و زن می‌دهد در آینده، شانس بچه‌دارشدن داشته باشند اما یکی از اصلی‌ترین نتیجه‌هایی که این روش دارد این است که به خانم‌ها این امکان را می‌دهد که در سنین بالا، امکان بارورشدن داشته باشند.



تضمینی و صددرصد؟


«فردی که در حالت عادی اقدام به بارداری می‌کند، صددرصد مطمئن است که به نتیجه می‌رسد؟ فریز تخمک هم دقیقا شبیه به همین است.» این را دکتر علی صادقی‌تبار، مدیر محترم مرکز درمان ناباروی ابن‌سینا می‌گوید و معتقد است دقیقا همان شانسی که برای یک بارداری معمول قائل هستیم، باید برای این جریان هم قائل باشیم: «حتی تجربه نشان داده است که تخمک‌های فریزشده، شانس باروری بیشتری نسبت به حالت عادی هم داشته‌اند تا به امروز.» به نظر می‌رسد که فریزکردن تخمک باعث بهبود فعالیت آن و در نتیجه شانس بالای باروری می‌شود.



احتمالا نامیرا


اما تا چه مدت زمانی می‌توان به تخمک فریزشده برای باروری امید داشت؟ سؤالی که دکتر صادقی‌تبار به آن پاسخ می‌دهد: «از اولین باری که تکنیک انجماد شیشه‌ای برای تخمک در ایران انجام شد، بیشتر از ۱۱ سال می‌گذرد؛ برای همین هم پاسخ ما فعلا همین مدت‌زمان است و نمی‌توانیم پاسخ دقیقی به آن بدهیم.» درواقع صادقی‌تبار معتقد است که ممکن است این سلامت به ۱۵ سال، ۱۶سال، ۲۰ سال یا حتی نتیجه‌ نامحدود برسد و تخمک فریزشده نامیرا باشد؛ آن‌قدر که زوجین تا هر زمان که بخواهند می‌توانند از تخمک فریزشده، استفاده کنند.



علم پزشکی به کمک کیفیت زندگی آمده است!


«هیچ کاری درحوزه پزشکی انجام نمی‌شود مگر آن‌که به افزایش کیفیت و بهبود سطح زندگی انسان کمک کند.» این را دکتر صادقی‌تبار می‌گوید که هر شبهه‌ای درباره این فرآیند را رد و ازتکنیک فریز تخمک به‌عنوان روشی نتیجه‌بخش برای باروری انسان‌ها یاد می‌کند: «به‌خصوص این‌که با این روش می‌توان شانس بارداری دختران مجرد در سنین بالاتر از معمول را هم حفظ کرد و فرصت‌های باروری در روزها وسال‌های آینده را به او داد.» درواقع یکی ازعلت‌های انجام این روش، اضطراب خانم‌ها برای باردارشدن و کم‌شدن کیفیت تخمک‌ها برای بارورشدن است؛ اضطرابی که در چنین روشی، با همان درصد قبولی و خطای معمولی انجام می‌شود و یکی از نگرانی‌های بشر را رفع کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha