ریزش مو یکی از مشکلات متداول انسان امروز است که به واسطه افزایش حجم استرس، رژیم غذایی نامناسب، مشکلات هورمونی و ... رو به فزونی است. در ریزش مو، به ویژه در بانوان، نه تنها زیبایی ظاهری خدشه دار می شود بلکه  بر روح و روان نیز اثرات منفی برجای میگذارد. به گونه ای که با ریزش هر تار مو میزان استرس افزایش و اعتماد بنفس کاهش می یابد. از این رو درمان ریزش مو زنان یکی از مباحث مهم و قابل تامل است که در این مقاله به طور ویژه به آن پرداخته شده است.

ریزش مو زنان

انواع ریزش مو

در کم پشتی کلی، مردان طاسی را تجربه می کنند اما در زنان فرق بازتر می شود. گاهی ممکن است نمود دایره یا تکه های خالی در لابلای موهای سر هشدار دهنده باشد. شانه یا برس پر مو و نازک شدن موهای سر نیز گواه ریزش مو است. علم پزشکی به طور کلی انواع الگوهای ریزش مو را اینگونه تقسیم بندی کرده است.

1-ریزش مو آندروژنیک: این نوع از ریزش مو از ژنتیک یا به عبارت دیگر سابقه خانوادگی نشات می گیرد. در این الگوی ریزش، موهای مردان طاس و موهای زنان کم پشت می شود. ریزش مو آندروژنیک در سنین کم یعنی بازه زمانی 12 الی 40 سال رخ می دهد.

2-ریزش مو سکه ای یا آرئاتا: در این الگوی ریزش مو، موهای یک ناحیه از سر می ریزد. در واقع فضای خالی مشابه سکه در بین موها ایجاد می شود. برای درمان ریزش مو سکه ای نیز راهکارهای متفاوتی ارائه شده است که در ادامه به آنها پرداخته خواهد شد.

3-ریزش مو سیکاتریک: وقتی در نواحی حاوی مو، همچون ابرو و سر، زخمی ایجاد می شود فولیکول های آن ناحیه از بین می رود. با توجه به از بین رفتن کامل فولیکول ها، دیگر نمی توان انتظار رویش مجدد مو را داشت. به عبارت دیگر شیوه های متداول درمان ریزش مو زنان نمی تواند به درمان ریزش مو سیکاتریک کمک کند.

4-ریزش مو ناشی از آسیب: استفاده مداوم از سشوار، اتو مو و .... و همچنین آرایش مداوم موها از جمله عواملی هستند که مو را آسیب پذیر و شکننده می کنند. در این صورت بروز ریزش مو امری قابل پیش بینی است.

درمان ریزش مو زنان با تشخیص علت آن

اولین گام برای درمان ریزش مو زنان پیدا کردن علت ریزش مو است. در برخی از مواقع بیماری ها خود را با ریزش مو نشان می دهند. از اینرو با درمان بیماری می توان ریزش مو را متوقف کرد. 

درمان ریزش مو زنان

1-بیماری تیروئید: در روند درمان ریزش مو زنان یک سری آزمایش ها تجویز می شود که آزمایش تیروئید اصلی ترین آنها است. هورمون تیروئید بر رشد و حفظ فولیکول های مو تاثیر گذار است. از این رو بیماری کم کاری یا پرکاری تیروئید می تواند بر چرخه مو اثرگذار باشد. بهترین روش درمان مشکلات تیروئیدی، مصرف دارو برای متعادل کردن این هورمون است.

2- ریزش مو بر اثر مشکلات هورمونی: علت ریزش مو در زنان می تواند به مشکلات هورمونی مرتبط باشد. در اختلالات هورمونی، تعادل هورمون های بدن به هم می خورد. به طوری که حجم تستوسترون و کورتیزول بالا می رود.  بالا رفتن این دو هورمون در بدن زنان باعث توقف رشد طبیعی مو می شود. برطرف کردن مشکلات هورمونی و به تعادل رساندن سطح هورمون ها بهترین  شیوه رفع این نوع ریزش مو است.

سایر دلایل ریزش مو

  • کمبود آهن، مواد معدنی و ویتامین: یکی از راحت ترین روش های درمان ریزش مو زنان، تجدید نظر در رژیم غذایی است. تغذیه نامناسب منجر به کمبود آهن، ویتامین دی، روی، ویتامین گروه B، بیوتین، ویتامین A و ... می شود. کمبود این قبیل مواد مغذی خود را با ریزش موی سر نشان می دهند. بهتر است افرادی که ریزش مو را تجربه می کنند از طریق آزمایش مقدار ویتامین ها، مواد معدنی و آهن بدن خود را چک کنند.
  • بیماری خود ایمنی: برخی از بیماری های خود ایمنی، خود را با ریزش موهای سر نشان می دهند. به طور مثال در آلوپسی آره آتا لکه های طاسی در موی سر و سایر نقاط بدن ایجاد می شود.
  • استرس: کاهش حجم استرس و قراگیری در محیطی فاقد تنش یکی دیگر از شیوه های درمان ریزش مو زنان است. اصولا تنش های روحی بر تمامی بخش های بدن به ویژه موها تاثیر می گذارد. 

بهترین و موثرترین روش جلوگیری ریزش مو زنان

علت ریزش مو در زنان

درمان‌های ریزش مو زنان

برای درمان ریزش مو زنان همیشه نیاز به صرف هزینه های هنگفت درمانی و یا استفاده از داروهای شیمیایی نیست. به طور مثال ریزش مو حاصل از استرس، حاملگی، یائسگی و ... بعد از پشت سر گذاشتن دوره خود متوقف می شود. از اینرو بهتر است جهت تقویت موها از درمان های خانگی به ویژه روغن های گیاهی استفاده شود. در موارد دیگر نیز در وهله اول باید بیماری زمینه ای درمان شود. به طور مثال کسانی که بیماری خود ایمنی یا مشکل هورمونی دارند نمی توانند ریزش موهای خود را بدون کنترل بیماری برطرف کنند. همچنین کسانی  که کمبود ویتامین یا مواد معدنی دارند لازم است با تزریق آمپول و مصرف دارو کمبود بدن خود را مرتفع کنند.

در عین حال برای درمان ریزش مو زنان می توان از روش هایی  همچون دارو درمانی، لیزر درمانی، تزریق پلاسمای غنی از پلاکت، مزوتراپی و ... استفاده کرد. لازم به ذکر است استفاده از روش های مذکور مستلزم صرف هزینه و وقت بسیاری است. در واقع درمان ریزش مو و کمک به رشد مجدد آنها فرایندی زمانبر و مستلزم صبر و حوصله است.

درمان ریزش مو خانگی

درمان ریزش مو خانگی به معنای عدم بررسی علت ریزش مو یا کنار گذاشتن سایر روش های درمانی نیست. همانگونه که گفته شد در بسیاری از مواقع لازمه ی درمان ریزش مو زنان یافتن علت آن است. در واقع بعد از پشت سرگذاشتن روند درمان و از بین رفتن بیماری می توان موها را احیا کرد. با این وجود نمی توان اثر درمان های خانگی به ویژه استفاده از روغن های گیاهی را نادیده گرفت.

درمان ریزش مو زنان با استفاده از داروهای شیمیایی اگرچه ممکن است موثر باشد اما گاها اثرات منفی نیز از خود برجای می گذارند. به همین دلیل بسیاری از افراد تمایل دارند به روش های سنتی و  گیاهی مشکل خود را مرتفع کنند. همواره استفاده از روغن های گیاهی به عنوان بهترین درمان ریزش مو  معرفی شده است. امروزه علم نیز اثرگذاری این قبیل روغن ها را به اثبات رسانده است. همچنین اثر روغن های گیاهی بر تقویت موی سر غیر قابل انکار است. به همین دلیل آنها تقویت کننده هایی مناسب برای مو در هر بازه سنی هستند. از جمله روغن های موثر بر تقویت و درمان ریزش مو می توان به روغن آرگان، رزماری، زیتون، جوجوبا، درخت چای و ... اشاره کرد. در این بین اصل بودن روغن گیاهی و کیفیت بالای آن نقش تعیین کننده ای دارد. از این رو باید به اعتبار فروشنده و برند روغن توجه ویژه ای شود. از این رو شما میتوانید همه روغن های مناسب برای درمان ریزش مو را در یک روغن ترکیبی تقویت ریشه مو داشته باشید چرا که خاصیت این روغن از مجموعه خواص چند روغن تشکیل شده است پس نتیجه آن خیلی بهتر است.

درمان خانگی ریزش مو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha