شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۸
کد خبر: 36502
سلامت نیوز : كم كاری تیروئید زمانی اتفاق می‌افتد كه غده تیروئید قادر به تولید كافی هورمون تیروئید برای تأمین نیاز‌های بدن نباشد و خستگی و ضعف شایعترین علائم كم كاری تیروئید به شمار می رود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ دكتر حسین دلشاد،‌ قائم مقام مركز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، با اشاره به این كه كم كاری تیروئید علائم متعددی دارد كه از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اظهار داشت: بسیاری از علائم كم كاری تیروئید اغلب تحت شرایط دیگری نیز بروز می کنند و بسیاری از بیماران مبتلا از وجود بیماری خود مطلع نیستند.
وی در خصوص شایع‌ترین علائم كم كاری تیروئید گفت: خستگی و ضعف، افزایش وزن، صورت پف آلود، عدم تحمل به سرما و كاهش تعریق، دردهای مفصلی و عضلانی، یبوست، پوست و موهای خشک و شکننده، افسردگی و خونریزی ماهـــــیانه شدید یا نا منظم در خانم ها شایعترین علائم كم كاری تیروئید است.
دكتر دلشاد خاطر نشان كرد: این بیماری در افراد بالاتر از 60 سال شایع‌تر است و برخی از عوامل مانند سابقه گواتر یا عمل جراحی تیروئید، سابقه فامیلی، خانم‌های حامله یا خانم‌هایی كه در 6 ماه گذشته زایمان داشته‌اند می توانند شانس ابتلا به بیماری تیروئید را در افراد افزایش دهند.
وی در پاسخ به این پرسش كه چه عواملی باعث كم كاری تیروئید می شوند، گفت: عدم تشكیل یا تشكیل ناقص غده تیروئید از دوران جنینی، كمبود ید شدید، بیماری خود ایمنی تیروئید، برداشتن تمام یا قسمتی از تیروئید با عمل جراحی، ید رادیواكتیو و مصرف برخی از داروها از جمله آمیودارون كه برای نامنظمی ضربان قلب بكار می رود و یا لیتیوم كه برای بیماران روانی تجویز میشود می تواند باعث كم كاری تیروئید شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی تصریح كرد: كم كاری تیروئید معمولأ با هورمون تیروكسین صناعی (قرص تیروئید) درمان می شود و مقدار داروی مورد نیاز بستگی به سن و وزن بیمار و شدت كم كاری تیروئید دارد.
دكتر دلشاد افزود: با مصرف منظم داروی تجویز شده كم كاری تیروئید را میتوان بطور كامل كنترل نمود. بسیاری از بیماران مبتلا  به کم کاری تیـروئیـد لازم است که برای تمام طول عمر خود از قرص تیـروئیـد استفاده نموده و حتما توسط پزشک معالج نسبت به قطع یا ادامه درمان تصمیم گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha