شیر همواره از اعصار قدیم یک غذای پایه‌ای بشر بوده و امروزه نیز همچنان منبعی عالی برای تغذیه است. بسیاری باورها، گفته‌ها و سخنان رایج نادرست مرتبط با شیر وجود دارد که بر نظرات متخصصان تغذیه در مورد فواید سلامتی آن تأثیر منفی می‌گذارد.

۵ افسانه نادرست درباره شیر

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، در حالی که برخی می‌گویند نوشیدن شیر در شب می‌تواند به دستگاه گوارش آسیب برساند برخی دیگر ادعا می‌کنند که می‌تواند باعث آکنه شود. اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید که همه این ادعاهای مطرح شده درباره شیر صحت دارد؟ آیا تا به حال به این نیاندیشیده‌اید که این باورهای مبالغه آمیز افسانه‌ای بیش نیست؟ برای دانستن بیشتر درباره چنین افسانه‌های (بخوانید باورهای) رایج و حقیقت پشت آن‌ها این مطلب که درباره پنج افسانه کاملا نادرست مربوط به شیر است را بخوانید.

نوشیدن شیر باعث افزایش وزن می‌شود

این افسانه مربوط به شیر اشتباه است، زیرا مواد مغذی موجود در شیر برای سلامت کلی بدن ضروری هستند. اینکه شیر باعث افزایش وزن شما می‌شود یا خیر؟ بستگی به نوع و مقدار شیر مصرفی شما دارد. همچنین اگر شیر بعد از برداشتن خامه مصرف شود، کالری موجود در آن کاهش می‌یابد و حتی می‌تواند به کاهش وزن نیز کمک کند.

جوشاندن زیاد شیر باعث کاهش مواد مغذی آن می‌شود

برخی افراد بر این باورند که جوشاندن مکرر شیر باعث کاهش مواد مغذی آن می‌شود. این افسانه یا باور مربوط به شیر کاملا اشتباه است، زیرا برای سالم سازی شیر جوشاندن آن ضروری است. جوشاندن شیر باعث کاهش باکتری‌های موجود در آن می‌شود. همچنین جوشاندن مکرر شیر هیچ آسیبی به مواد مغذی آن وارد نمی‌کند.

شیر کلسیم را از استخوان‌ها خارج می‌کند

این تصور غلط که شیر کلسیم را از استخوان‌ها خارج می‌کند، بر اساس شواهد علمی ثابت نشده است. در حقیقت، شیر منبع عالی کلسیم است که برای سلامت استخوان‌ها حیاتی است. مصرف منظم لبنیات با استخوان‌های قوی‌تر و کاهش خطر پوکی استخوان مرتبط است.

نوشیدن شیر باعث تولید مخاط بینی می‌شود

برخی افراد معتقدند که مصرف شیر باعث تولید مخاط بینی می‌شود. در صورت سرفه پس از مصرف شیر بدون چربی احتمال افزایش خلط در گلو و بینی‌ وجود دارد، اما این افسانه مربوط به نوشیدن شیر کاملا صحت ندارد و بر تحقیقات و شواهد علمی نیز منطبق نیست.

شیر باعث آکنه می‌شود

این باور که مصرف شیر با آکنه مرتبط است، یک افسانه رایج قدیمی بوده است. در حالی که واکنش بدن افراد به شیر ممکن است متفاوت باشد، شواهد علمی به طور مداوم از رابطه مستقیم بین مصرف شیر و آکنه حمایت نمی‌کند. چرا که عواملی مانند ژنتیک، هورمون‌ها و رژیم غذایی کلی نقش مهمی در سلامت پوست دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha