یکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸
کد خبر: 367056

 کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اهمیت مصرف شیر گفت: دریافت مقدار کافی کلسیم علاوه بر تاثیر آن روی سلامت استخوان‌ها، در تنظیم بسیاری از فعالیت‌های حیاتی بدن مانند انعقاد خون، هدایت جریان عصبی، انقباض عضلات، فعالیت آنزیمی و کنترل فشار خون نقش دارد.

مزایای شیر؛ از بهبود خواب تا پیشگیری از دیابت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،ندا فرح‌بخش با اشاره به اجرای پویش ملی اطلاع‌رسانی تغذیه سالم از اول تا ۱۵ بهمن‌ماه اظهار کرد: پیام روز هشتم این پویش "روزانه دو لیوان شیر بخورید، خواب بهتر با مصرف لبنیات بیشتر" است. ﺷﻴﺮ یک ﻏﺬﺍی ﻛﺎﻣﻞ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺩﺍﺭﺍ ﺑﻮﺩﻥ پروتئین با کیفیت بالا، ﺍﻧﻮﺍﻉ مواد معدنی ﻭ تعدادی ﺍﺯ ﻭﻳﺘﺎﻣﻴﻦ‌ﻫﺎ، ﻧﻘـﺶ مهمی ﺩﺭ ﺭﺷﺪ ﻭ ﺣﻔﻆ ﺳﻼﻣﺖ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺍﺭﺩ.

وی افزود: ﺷﻴﺮ ﻭ ﻓﺮﺁﻭﺭﺩﻩ‌ﻫﺎی لبنی ﻣﻬﻢ‌ﺗﺮﻳﻦ ﻣﻨﺒﻊ ﺗﺎﻣﻴﻦ ﻛﻠﺴﻴﻢ هستند ﻭ ﻣﺼﺮﻑ ﺁﻥ برای ﺣﻔﻆ ﺳﻼﻣﺖ ﻭ ﺍﺳﺘﺤﻜﺎﻡ ﺍﺳﺘﺨﻮان‌ها، ﺩﻧﺪﺍﻥ‌ﻫﺎ ﻭ پوﺳﺖ ﺗﻮﺻﻴﻪ میﺷﻮﺩ. ﺗﻨﻮﻉ ﺍﺟﺰﺍی ﻏﺬﺍیی ﺩﺭ ﺷﻴﺮ موجب ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻣﺼﺮﻑ یک ﻟﻴـﻮﺍﻥ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺑﺘﻮﺍﻥ ﺑﺨﺶ ﻋﻤﺪﻩ‌ﺍی ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺩ ﺿﺮﻭﺭی ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻴﺎﺯ ﺑﺪﻥ ﺭﺍ ﺗﺎﻣﻴﻦ ﻛﺮﺩ.

کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: دریافت مقدار کافی کلسیم علاوه بر تاثیر آن روی سلامت استخوان‌ها، در تنظیم بسیاری از فعالیت‌های حیاتی بدن مانند انعقاد خون، هدایت جریان عصبی، انقباض عضلات، فعالیت آنزیمی و کنترل فشار خون نقش دارد.

وی عنوان کرد: مصرف روزانه و منظم منابع غذایی غنی از کلسیم مانند شیر و ماست کم‌چرب می‌تواند خطر بروز برخی سرطان‌ها را کاهش‌ دهد. ترکیبات طبیعی موجود در شیر، عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد و با خنثی کردن سموم در شرایط آلودگی هوا، از دستگاه تنفس و قلب و عروق محافظت می‌کند.

فرح‌بخش با بیان اینکه مصرف شیر و لبنیات خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را کاهش می‌دهد، ادامه داد: نقش محافظتی لبنیات در ابتلا به دیابت نوع دو تا حد زیادی به مواد مغذی لبنیات مربوط می‌شود که یکی از آن‌ها پروتئین لبنیات است.

وی بیان کرد: کیفیت خواب ضعیف و خواب ناکافی بر بخش بزرگی از جمعیت تاثیر می‌گذارد. با توجه به شواهد فزاینده‌ای که نشان می‌دهد خواب ضعیف یک عامل خطر رفتاری برای ایجاد بیماری‌های قلبی متابولیک است، این موضوع نگران‌کننده است.

کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: محصولات لبنی به طور قابل توجهی غنی از تریپتوفان و یک بستر کلیدی برای تولید سروتونین و ملاتونین هستند که برای شروع و حفظ خواب مفید است. علاوه بر این، محصولات لبنی طیفی از ریز مغذی‌ها را فراهم می‌کنند که در سنتز ملاتونین از تریپتوفان نقش دارند و می‌توانند به اثر خواب‌آور کمک کنند.

وی افزود: در میان منابع غذایی مختلف حاوی تریپتوفان، محصولات لبنی مانند شیر، پنیر دَلَمه، پنیرهای سفت و ماست به طور قابل توجهی سرشار از این اسید آمینه هستند.

فرح‌بخش گفت: اگر فردی دچار بی‌خوابی‌های شبانه می‌شود و برای به خواب رفتن در شب دچار مشکل است، یک ساعت قبل از زمان خواب یک لیوان شیر به همراه کمی عسل میل کند؛ این نوشیدنی به بهتر خوابیدن کمک می‌کند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha