سلامت نیوز: معاون امور داروی سازمان غذا و دارو گفت: قبول داریم که گاهی معتادان با تهدید مسئولان داروخانه ها به زور از آنها داروی مخدر می گیرند اما تولید داروی متادون طی ۴ سال گذشته ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده و از حدود ۸۰۰ میلیون عدد در سال به ۸۰ میلیون کاهش پیدا کرده است.

محمدرضا شانه ساز در گفت و گو با فارس، در پاسخ به این پرسش که آیا عرضه داروی مخدر ترامادول به داروخانه ها ممنوع شده است، گفت: نه ممنوع نشده است اما با توجه به سوء مصرف بالای این دارو در کشور تولید آن از حدود ۷۵۰ تا ۸۰۰ میلیون عدد در سال ۸۶ به حدود ۸۰ میلیون عدد طی سال جاری کاهش یافته و حدود ۹۰ درصد کم شده است که با توجه به نیاز واقعی کشور به نظر می رسد بخش عمده این تولید در گذشته صرف سوء مصرف معتادان می شده است.

وی اضافه کرد:‌ در مورد شربت تریاک و متادون باید گفت این داروها فقط مخصوص مراکز ترک اعتیاد است و البته در برخی بیمارستانهای خاص نیز توزیع می شود اما جزء داروهایی که در داروخانه ها توزیع می شوند نیستند و به هیچ وجه این داروها در داروخانه توزیع نمی شوند و قرار نیست توزیع شوند.

معاون امور داروی سازمان غذا و دارو گفت: اما داروی ترامادول یک مسکن قوی است و در سیستم پزشکی کشور مورد نیاز بیماران است و در صورتی که پزشک این دارو را برای بیمار تجویز کند، بیمار می تواند از داروخانه این دارو را تهیه کند.

شانه ساز اضافه کرد: ما داروی تزریقی مخدر هم در سیستم کشور نداریم و فقط در برخی بیمارستانها و درمانگاههای محدود و در شرایط خاص مسکن های تزریقی توزیع می شود.

وی ادامه داد: اما قرص ترامادول را سیستم پزشکی و مطبهای خصوصی معتقدند که نیاز داریم به همین علت نمی توانیم آن را از سیستم داروخانه ها حذف کنیم با این وجود قرص ترامادول در سال ۸۶ حدود ۷۵۰ تا ۸۰۰ میلیون عدد در کشور تولید و عرضه می شد اما اکنون این میزان را به کمتر از ۱۰ درصد یعنی حدود ۸۰ میلیون قرص در سال  کاهش یافته است و فقط با نسخه در داروخانه توزیع می شود چون احساس می شد این مصرف واقعی نبوده به همین علت اکنون مصرف این قرص در کشور یک دهم ۴ سال پیش شده است.

معاون سازمان غذا و دارو گفت: استنباط وزارت بهداشت این بوده است که حدود ۹۰ درصد داروی تولیدی ترامادول در کشور سوء مصرف می شده به همین علت این میزان از تولید آن کم شده و به همین میزان هم در اختیار داروخانه ها قرار داده می شود و سختگیری و کنترل در این زمینه برای جلوگیری از سوء مصرف بیشتر شده است.

شانه ساز افزود: دیازپام داروی مخدر نیست البته باید با نسخه به بیمار تحویل شود.

وی در پاسخ به این پرسش فارس که با توجه به اصرار معتادان به داروخانه داران برای دریافت داروی مخدر برای جلوگیری از این مسئله چه اقدامی انجام شده است، گفت: این کار خلاف مقررات و قانون است، ما هم قبول داریم که این اتفاق می افتد و مرتب از داروخانه ها به خصوص داروخانه های شبانه روزی شکایت و گزارشهایی داریم که در ایام تعطیل و زمانهای خلوت مزاحمتهای زیادی برای داروخانه ها ایجاد می شود.

معاون سازمان غذا و دارو افزود: افراد معتاد به داروخانه ها مراجعه دارند و انتظار دارند که این داروها از طریق داروخانه در اختیار آنها قرار گیرد به خصوص داروخانه هایی که پرسنل خانم دارند از این مشکلات گلایه دارند حتی گزارشهایی داریم که فرد معتاد شیشه داروخانه را شکسته تا بتواند دارو بگیرد اما ما مرتب به داروخانه ها تذکر می دهیم و از مسئول فنی داروخانه می خواهیم که نسبت به این مسئله حساسیت بیشتری نشان دهند اما از آن طرف هم معضلاتی وجود دارد که باید به مشکلات مسئول فنی داروخانه هم توجه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha