یکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 365523

اصطلاح «میکروبیوم روده» به طور خاص به میکروارگانیسم‌های موجود در روده اطلاق می‌شود و یک فرد سالم به طور متوسط حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ گونه باکتری مختلف در دستگاه گوارش خود دارد.

چرا میکروبیوم مهم است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از سایت تخصصی «هلث لاین»، روده یکی از ارگان‌های پیچیده و در عین حال حیاتی برای بدن است و اهمیت آن برای حفظ سلامت کلی بدن،‌ موضوع بسیاری از تحقیقات و مطالعات پزشکی است.

در دو دهه گذشته مطالعات متعددی انجام گرفته که حاکی از ارتباط بین سلامت روده و سیستم ایمنی، خلق و خو، سلامت روان، بیماری‌های خود ایمنی، اختلالات غدد درون ریز، بیماری‌های پوستی و سرطان است.

در حالیکه برخی از میکروارگانیسم‌ها برای سلامتی ضرر دارند، بسیاری از آنها هم برای بدن بسیار مفید و حتی ضروری هستند.

وجود طیف گسترده‌ای از باکتری‌های مفید در روده می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشد، علائم افسردگی را برطرف ساخته، به مقابله با چاقی کمک کند و به جز اینها با هزاران فایده دیگر برای بدن همراه است.

هرچه بیشتر درباره اهمیت سلامت روده مطالعه و تحقیق می‌کنیم از تاثیر آن بر سایر اندام‌ها و بافت‌های بدن بیشتر آگاه می‌شویم.

میکروبیوم‌ها مجموعه‌ای از باکتری‌ها، قارچ‌ها، انگل‌ها و ویروس‌هایی هستند که در سراسر بدن ما وجود دارند.

یک متخصص ایمنی‌شناسی در دانشگاه منچستر در این باره می‌گوید: میکروبیوم‌ها، وظایف زیادی در بدن دارند که از آن جمله می‌توان به کمک به هضم غذا، تولید ویتامین‌های حیاتی، محافظت در برابر عفونت‌ها و آموزش‌دهی به سیستم ایمنی بدن در مبارزه با عوامل بیماری‌زا اشاره کرد.

وی تاکید می‌کند: میکروبیوم‌ها به تقویت موانع محافظتی در برابر میکروب‌های خارجی در روده انسان کمک می‌کنند و همچنین از بدن در برابر میکروب‌هایی که مستقیم حمله می‌کنند، فعالانه محافظت می‌ نمایند.

در این شرایط نوع رژیم غذایی که انتخاب می‌کنیم، نقش چشمگیری در شکل‌گیری انواع میکروبیوم‌های روده بزرگ دارد.

برای مثال فیبرها یا الیاف‌های خوراکی مانند نشاسته مقاوم (نشاسته موجود در لوبیا و عدس) در تغذیه باکتری‌های خوب روده، نقش مفیدی دارند. غذاهای پروبیوتیک که حاوی باکتری‌های زنده و مفید هستند نیز در این زمینه موثرند.

این غذاها روده را سالم نگه می‌دارند که به نوبه خود سیستم ایمنی بدن را در مبارزه علیه ویروس‌ها تقویت می‌کنند.

از سوی دیگر بررسی‌ها نشان داده است که حتی یک دوره کوتاه مصرف آنتی بیوتیک می‌تواند سلامت روده یک فرد سالم را اگر نه تا چندین سال اما دست‌کم تا چند ماه مختل کند.

به گزارش آکسیوس، در مطالعه‌ای که پیش‌تر در این زمینه صورت گرفته، گروهی از متخصصان آمریکایی دوره‌های آنتی‌بیوتیک را برای ۲۰ داوطلب با وضعیت جسمی سالم در نظر گرفتند و تغییراتی را که در روده آنها رخ داد، ارزیابی کردند.

در حالیکه میکروبیوم‌ روده در اکثر داوطلبان طی دو ماه تا حد زیادی به حالت عادی بازگشت اما میکروبیوم روده در برخی از داوطلبان پس از شش ماه، بیشتر شبیه به وضعیت روده در بیماران بستری در بخش ICU بود. همچنین وجود باکتری هایی که نسبت به آنتی بیوتیک ها مقاوم‌تر بودند، افزایش یافت.

متخصصان با بیان تاثیر مصرف آنتی بیوتیک بر سلامت روده اظهار داشتند: این شواهد موکد آن است که چرا این دسته از داروها که معمولا توسط بیماران به عنوان روش های درمانی بی ضرر تلقی می شوند، باید فقط در صورت لزوم و با تشخیص پزشک استفاده شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha