شانتز می‌گوید: در سن سه سالگی کودک، استفاده بیشتر از استامینوفن در سه ماهه سوم مربوط به این بود که والدین فرزندان خود را از نظر توانایی‌های زبانی پایین‌تر از همسالان خود رتبه‌بندی می‌کردند. این نتیجه عمدتاً در کودکان پسر دیده شد؛ چشمگیرترین یافته این بود که هر استفاده از استامینوفن در سه ماهه سوم بارداری، با کاهش تقریباً دو کلمه‌ای واژگان در کودکان ۲ ساله همراه بود.

مصرف استامینوفن در بارداری بر روی جنین چه تاثیری دارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از دیجیاتو، تحقیقات استفاده از استامینوفن در سه ماهه دوم و سوم بارداری را با تأخیر متوسط، اما قابل توجه در رشد زبان کودکان مرتبط دانست.

استامینوفن ایمن‌ترین مسکن بدون نسخه و کاهش‌دهنده تب در دوران بارداری در نظر گرفته می‌شود. مطالعات نشان داده است که ۵۰ تا ۶۵ درصد از زنان در آمریکای شمالی و اروپا در دوران بارداری استامینوفن مصرف می‌کنند.

یک مطالعه جدید از محققان دانشگاه ایلینوی اربانا-شمپین رابطه بین مصرف استامینوفن در دوران بارداری و پیامدهای زبانی در اوایل دوران کودکی را بررسی کرد. این تحقیق نشان داد که افزایش مصرف استامینوفن با تاخیر زبانی و گفتار مرتبط است.

روش‌های آزمایش


مطالعات قبلی ارتباط بین مصرف استامینوفن در دوران بارداری و مهارت‌های ارتباطی ضعیف‌تر کودک را نشان داده‌اند. «مگان وودبری»، که به‌عنوان دانشجوی فارغ التحصیل با استاد بازنشسته «سوزان شانتز»، پژوهش را بر عهده داشت، گفت این مطالعات از معیارهای توسعه زبان استفاده کردند که از روش‌های به کار رفته در مطالعه قبلی دقیق‌تر بودند.

وودبری گفت: «در مطالعات قبلی تنها یک بار طی سه ماه، از افراد باردار درمورد مصرف استامینوفن آن‌ها سؤال شده بود. اما ما هر چهار تا شش هفته در دوران بارداری و سپس در عرض ۲۴ ساعت پس از تولد بچه با شرکت‌کنندگان خود صحبت می‌کردیم؛ بنابراین در طول بارداری شش نقطه زمانی داشتیم.»

تجزیه و تحلیل زبان شامل ۲۹۸ کودک ۲ ساله بود که قبل از تولد تحت نظر قرار گرفته بودند. ۲۵۴ نفر از آن‌ها در سن ۳ سالگی برای مطالعه بیشتر بازگشتند. برای کودکان ۲ ساله، محققان به فهرست‌های توسعه ارتباطی مک آرتور-بیتس روی آوردند، که از والدین می‌خواهد درباره واژگان کودک، پیچیدگی زبان و میانگین طولانی‌ترین گفتارهایش گزارش دهند.

شانتز گفت: «ما می‌خواستیم در آن سن داده‌ها را جمع‌آوری کنیم، زیرا دوره‌ای است که انفجار کلمات نامیده می‌شود، زمانی که بچه‌ها هر روز کلماتی را به واژگان خود اضافه می‌کنند.»

معیار واژگانی از والدین می‌خواست کلماتی را که فرزندشان استفاده کرده بود از فهرست ۶۸۰ کلمه انتخاب کنند. والدین دوباره فرزند خود را در ۳ سالگی ارزیابی کردند و مهارت‌های زبانی آن‌ها را با همسالان خود مقایسه کردند.

تجزیه و تحلیل، استفاده از استامینوفن در سه ماهه دوم و سوم بارداری را با تأخیر متوسط، اما قابل توجه در رشد زبان کودکان مرتبط دانست.

تأثیر مصرف استامینوفن


وودبری گفت: «ما دریافتیم که افزایش استفاده از استامینوفن به ویژه در سه ماهه سوم، با نمرات واژگان کمتر و میانگین طول بیان کوتاه‌تر در دو سالگی مرتبط است.»

شانتز می‌گوید: «در سن سه سالگی کودک، استفاده بیشتر از استامینوفن در سه ماهه سوم مربوط به این بود که والدین فرزندان خود را از نظر توانایی‌های زبانی پایین‌تر از همسالان خود رتبه‌بندی می‌کردند. این نتیجه عمدتاً در کودکان پسر دیده شد.»

چشمگیرترین یافته این بود که هر استفاده از استامینوفن در سه ماهه سوم بارداری، با کاهش تقریباً دو کلمه‌ای واژگان در کودکان ۲ ساله همراه بود.

وودبری گفت: «این نشان می‌دهد که اگر یک فرد باردار در طول سه ماهه سوم بارداری ۱۳ بار، یا یک بار در هفته استامینوفن مصرف کند، ممکن است فرزندش در سن ۲ سالگی ۲۶ کلمه کمتر از سایر کودکان در آن سن بیان کند.»

به گفته شانتز، رشد مغز جنین در طول بارداری اتفاق می‌افتد، اما سه ماهه دوم و سوم زمان‌های بحرانی هستند.

او گفت: «شنوایی در سه ماهه دوم رشد می‌کند، اما رشد زبان درحال حاضر در سه ماهه سوم قبل از تولد نوزاد شروع می‌شود.»

وودبری گفت که استامینوفن اثر ضد درد خود را از طریق سیستم اندوکانابینوئید اعمال می‌کند که برای رشد جنین نیز بسیار مهم است. به گفته محققان، یافته‌ها باید در مطالعات بزرگ‌تر مورد آزمایش قرار گیرند.

تا آن زمان، افراد نباید برای تب یا درد و ناراحتی شدید در دوران بارداری از مصرف استامینوفن بترسند. شرایطی مانند تب بسیار بالا می‌تواند خطرناک باشد و استفاده از دارویی مانند استامینوفن احتمالا کمک‌کننده خواهد بود.

شانتز گفت که گزینه‌های دیگری برای افراد وجود ندارد که در مواقعی که واقعاً به آن‌ها نیاز دارند، استفاده کنند. اما شاید مردم باید هنگام روی آوردن به دارو برای درمان دردهای جزئی احتیاط بیشتری به خرج دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha