چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹
کد خبر: 366132

یکی ازمعضلات اصلی افراد جامعه ما این است که قبل از ازدواج و تشکیل خانواده، اطلاعات زیادی درخصوص جنس مخالف ندارند و آموزش مؤثری درباره همسرداری نمی‌بینند و اغلب زوجین از تجربیات ناقص آشنایان، والدین یا اطلاعاتی که خود در طول تجرد از خانواده‌های پیرامون دریافت کرده‌اند درزندگی مشترک خود استفاده می‌کنند.

نکات مهم برای حفظ زندگی مشترک

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، حال آن‌که احتمال الگوگیری غلط و برداشت‌های شخصی نادرست از تجربیات و زندگی دیگران بسیار بالاست و چه بسیارند دختران و پسرانی که آمادگی لازم را برای دریافت اطلاعاتی درخصوص خانواده و همسرداری دارند اما نهادی نیست که صریح و بی‌پیرایه به حساس‌ترین سوالات‌شان پاسخ دهد و متاسفانه امروزه هزینه مشاوره‌ها و جلسات روان‌شناسی به قدری بالا رفته که اغلب همسران از مراجعه به مشاور امتناع می‌کنند. اما چگونه و از چه راه‌هایی می‌توانیم در زندگی زناشویی به تعامل برسیم و سقف بالای سرمان را مستحکم کنیم. شیوا شریعت پناهی، کارشناس ارشد روان‌شناسی می‌گوید: برای حفظ زندگی مشترک باید نکاتی را بدانیم و روزانه آن را مرور و اجرا کنیم.



شناخت خصوصیات سرشتی جنس مخالف


ازآغاز خلقت، اختلافاتی در طبیعت زن ومرد وجود داشته که آگاهی از آن می‌تواند به استحکام و تعامل روابط همسران کمک کند. شریعت پناهی می‌گوید: اغلب زوج‌ها باید بکوشند راجع به جنس مخالف اطلاعاتی به دست آورند تا از این طریق از خلقیات و خصوصیات سرشتی و غریزی یکدیگر آگاهی یابند. به عنوان مثال طبیعتا مردان دوست دارند خود را مهم حس کنند، تشویق شوند و مورد حمایت قرار گیرند. در حالی که بسیاری از زنان به جای وانمود کردن این‌که شوهرشان مهم‌ترین فرد خانواده است و باید از او به‌عنوان یک نگهبان یا حامی یاد کنند در مقابل تسلط خود را بر شوهر تحمیل می‌کنند و می‌خواهند او را از هر لحاظ تسلیم خود کنند، در حالی که با این کار محبت شوهر را از دست می‌دهند و ناکامی و ایجاد فاصله را به وجود می‌آورند. این روان‌شناس درخصوص خلقیات زنان می‌گوید: زنان خصایص اخلاقی خاصی دارند که اغلب شوهران چنانچه باید، به‌آن توجه نمی‌کنند. مثلا زنان میل دارند در محیطی امن باشند. آنها توقع دارند مردشان خوشرفتار باشد و بد رفتاری همسر را هرگز فراموش نمی‌کنند و بدون تأمل از خود واکنش نشان می‌دهند. زن توقع دارد مورد محبت قرار گیرد و امنیت مادی به‌تنهایی برای او کافی نیست. او می‌خواهد چنین احساس کند که تا اندازه‌ای در موفقیت همسرش شریک است. زن میل دارد مرد را برای خصایص مردی‌اش دوست داشته باشد و هرگز دوست ندارد نقش مادر را بازی کند و مرد هم نباید متوقع باشد که زن همچون مادر در خدمت او باشد.

در زمان خیانت سریع تصمیم نگیرید


اغلب همسران زمانی که اثراتی از خیانت در زندگی‌شان مشاهده می‌کنند یا به سمت مواد اعتیادآور کشیده می‌شوند یا برای گرفتن طلاق درحداقل زمان ممکن، وکیل اختیار می‌کنند.شریعت پناهی می‌گوید: بهترین راهکار دراین زمان مشورت و مراجعه به یک مشاور مجرب و کارآمد است. از آنجا که اغلب مرد است که خیانت می‌کند، بهتر است زن ابتدا از دلایل این کار آگاهی لازم را پیدا کند و برای رفع نیازهای شوهرش بکوشد،چون احتمالا درخواست‌های شوهر مورد توجه قرار نگرفته و او برای رفع آن به فرد دیگری گرایش پیدا کرده است. اخلاق پسندیده، مؤثرترین وسیله دفاع زن از امنیت خانواده است و مهرورزی و خوشرفتاری زن، درست مثل حرارت بخاری در یک شب بسیار سرد زمستانی برای جذب یک مرد گرمی بخش و آرامش دهنده است.



نیاز جنسی طرف مقابل را تخمین بزنید


به‌گفته شریعت پناهی،همسرانی‌که ازجهات‌جسمی بایکدیگرهماهنگی ندارند بیش ازهمه زوج‌ها درکشمکش ونزاع هستند. برای ایجاد تنوع در زندگی زناشویی باید لحظات لذت‌بخش ایجادکرد. بکوشید سرگرمی‌های سالم دونفره‌ای برای خودتان پیدا کنید و تا جای ممکن با این موضوع کنار بیایید. دختروپسر باید درخصوص مسائل، میزان وشدت خواسته‌های‌شان درروابط زناشویی با یکدیگر گفت‌وگو داشته باشند واگردراین‌خصوص آگاهی لازم یاجسارت طرح چنین سوالاتی را ندارند، می‌توانند به مشاور مراجعه کنند و حتی‌المقدور باید دراین امر هماهنگ شده و به تعامل برسند، چراکه با کمرنگ شدن روابط زناشویی به‌تدریج از شدت گرمی، صمیمت و نزدیکی همسران کاسته می‌شود.

برای رفع اختلافات گفت‌وگو کنید


زن و شوهر باید برای رفع اختلافات، درباره مشکلات حرف بزنند و بیشتر ازعقل و منطق کمک بگیرند. شریعت پناهی با اشاره به این‌که اغلب موضوع‌های موردبحث همسران برسر موضوعات پیش پا افتاده و جزئی است، می‌گوید: « زن و شوهر باید برای مباحثه بتوانند عواطف و آرامش‌ خود را حفظ کنند تا تحت‌الشعاع عصبانیت قرار نگیرند در غیر این صورت بهتر است از بحث منصرف شوند. درگفت‌وگوی با همسر از زخم زبان، انتقاد، تسویه حساب، ریشخند، ترشرویی، ناسزا گفتن و کلمات رکیک پرهیز کنید. اغلب افراد ازکسی که دائم انتقاد می‌کند وازناراحتی‌های جسمانی و مسئولیت‌های خود گلایه دارد، گریزان هستند. هنگامی که قصد دارید ازنواقص همسرتان صحبت کنید، بکوشید قبلا نواقص خود را در نظر داشته باشید. از بیان روابط و دوستی‌های قبلی خود با جنس مخالف، آن هم به‌منظور خودنمایی اجتناب کنید، چراکه جز تحریک و ایجاد سوءظن در شریک زندگی اثر دیگری ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha