معاون فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۲۶۲ هزار و ۷۵۱ تماس با سامانه ۱۲۳ طی ۸ ماه گذشته برقرار شده است، گفت: بیشترین تماس‌ها با این سامانه درخصوص کودک‌آزاری و پس از آن اختلافات خانوادگی حاد بوده است.

«کودک‌آزاری» و «اختلافات خانوادگی حاد» علت بیشترین تماس با ۱۲۳

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،«مهری سادات موسوی» معاون فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگارما در پاسخ به این سوال که از ابتدای سال چه تعداد تماس با سامانه ۱۲۳ برقرار شده است، گفت: از ابتدای سال تاکنون ۲۶۲ هزار و ۷۵۱ تماس با سامانه ۱۲۳ طی ۸ ماه گذشته برقرار شده است. همچنین ۱۷۷ هزار و ۶۴۹ خدمات سیار ارائه شده است و ۹۶ هزار و ۷۷۷ ماموریت نیز درخصوص مداخله در بحران بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که بیشترین تماس‌ها در خصوص چه مواردی بوده است؟ ادامه داد: بیشترین تماس‌ها درخصوص کودک‌آزاری بوده است. اختلافات خانوادگی حاد و اقدام به خودکشی از دیگر مواردی بوده که در تماس با سامانه اعلام شده است.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره مراکز نگهداری کودکان دارای اختلال سوءمصرف مواد و خدماتی که به این کودکان ارائه می‌شود، تصریح کرد: به لحاظ قانونی در دفتر اعتیاد هیچ مرکزی برای کودکان دارای اختلال سوء مصرف مواد مخدر نداریم، چراکه کودکان را به لحاظ قانونی در هیچ مرکزی نگهداری نمی‌کنند و صرفا بحث درمانی این افراد با وزارت بهداشت است. البته ما سه مرکز تارک داریم که در این مراکز خدماتی به این کودکان که دارای سایر مشکلات دیگر نیز هستند، ارائه می‌شود.

موسوی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که چه تعداد خانه امن در کشور داریم و آیا به تعداد این خانه‌ها اضافه خواهد شد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۱ خانه امن داریم که ۱۰ خانه دولتی هستند و مابقی آن‌ها غیردولتی هستند البته رویکرد ما نسبت به خانه امن تغییراتی داشته است و انشاءالله از سال آینده اعمال می‌شود.

وی ادامه داد: در استان‌هایی که نیازمند خانه امن باشند، این مراکز راه‌اندازی شده است و در استانی که نیاز بیشتری داشته باشد ۲ الی ۳ خانه امن در آن استان خواهیم داشت.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره مراکز اورژانس اجتماعی در استان‌ها گفت: ۳۷۴ مرکز اورژانس اجتماعی داریم که در شهرهای بیش از ۵۰ هزار نفر فعالیت می‌کنند. سیاست این بوده است که در تمام شهرهای بیش از ۵۰ هزار نفر در درجه اول و بعد از آن شهرهایی که بین ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر جمعیت دارند با آماده شدن زیرساخت‌ها و به ویژه جذب و تامین نیروی انسانی تحت پوشش اورژانس اجتماعی قرار بگیرند. در برنامه ۱۴۰۳ پیش‌بیی‌هایی شده است که تخصیص اعتبار در خصوص این موضوع دیده شود.

موسوی خاطرنشان کرد: با توجه به تغییر برخی ساختارها اورژانس اجتماعی به یک معاونت تبدیل شده است که در ساختار تشکیلات هم احتمالا گنجانده شود، اما یکی از مشکلات ما در حال حاضر بحث ساختار و تشکیلات اورژانس اجتماعی است که باید مصوب شود تا بتوانیم نیروی انسانی لازم را جذب کنیم که هنوز این امر محقق نشده است و امیدواریم که با حمایت‌هایی که مجلس انجام می‌دهد و دستگاه‌های همکار دارند بتوانیم این کار را انجام دهیم. البته وزارت کشور در خصوص خودروهای اورژانس اجتماعی قول‌هایی را داده‌اند که امیدواریم اعتبار آن تامین شود و بتوانیم این مشکلات مربوط به خودروهای ون را در اورژانس اجتماعی مرتفع کنیم.

وی درباره جذب نیرو در اورژانس اجتماعی گفت: در سال گذشته آزمونی در اورژانس اجتماعی برگزار شد، اما این آزمون باعث نشد که ما بتوانیم کمبود نیروهای اورژانس اجتماعی را جبران کنیم به این دلیل که فشار کاری در اورژانس اجتماعی بالاست و چون هنوز تشکیلات اورژانس مصوب نشده است و نمی‌توانیم نیروهای اورژانس را تبدیل وضعیت کنیم به همین دلیل خروجی هم داریم و این باعث می‌شود علیرغم اقداماتی که انجام می‌شود به سرعت نتوانیم این کمبود را جبران کنیم.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره یکی شدن خطوط تلفن اضطراری ۱۱۵، ۱۲۵، ۱۲۳ و۱۱۰ گفت: این اقدام در شهر تهران پیشنهاد شده است جلساتی در همین خصوص در سازمان مدیریت بحران برگزار شده، اما هنوز عملیاتی نشده است و زیرساخت‌های آن باید آماده شود تا این اقدام امکان‌پذیر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha