زخم هر گونه شکستگی پوست یا آسیب بافتی است که یکپارچگی ساختاری را مختل کند و منجر به از دست دادن عملکرد شود. به خطر افتادن یکپارچگی پوست، غشاهای مخاطی یا اندام ها می تواند منجر به زخم و عفونت شود.

نکات مهم پیشگیری از عفونت زخم

زخم چیست؟

زخم هر گونه شکستگی پوست یا آسیب بافتی است که یکپارچگی ساختاری را مختل کند و منجر به از دست دادن عملکرد شود. به خطر افتادن یکپارچگی پوست، غشاهای مخاطی یا اندام ها می تواند منجر به زخم و عفونت شود.

زخم ها ممکن است حاد یا مزمن و همچنین بسته (زیر سطح پوست مانند هماتوم) یا باز به دلیل ضربه یا جراحی باشند.

عفونت زخم عبارت است از وجود میکروارگانیسم های در حال تکثیر در داخل زخم.

عفونت زخم یکی از عوارض شایع زخم است. منجر به تاخیر در بهبود زخم و افزایش خطر از دست دادن اندام و زندگی می شود. اجرای استراتژی های موثر برای پیشگیری، تشخیص و مدیریت، در کاهش مرگ و میر و میزان عوارض مرتبط با عفونت زخم مهم است.

چه چیزی باعث عفونت زخم می شود؟

بخشی از کلونی باکتریهای پوست شما، فلور طبیعی ایست که روی سطح پوست شما قرار دارد.

عفونت زخم زمانی رخ می دهد که باکتری ها وارد پوست آسیب دیده شده و شروع به تکثیر کنند. هنگامی که میکروارگانیسم بتواند به مکانیسم دفاعی میزبان (پوست) نفوذ کند و بر سیستم ایمنی و سلول های دفاعی غلبه کند، عفونت رخ می دهد.

از آنجایی که زخم‌ها دلایل زیادی دارند، عفونت‌ها نیز دلایل زیادی دارند. عوامل عفونی مختلفی وجود دارند که می توانند زخم ها را کلونیزه کنند، اما آنها در درجه اول میکروارگانیسم های باکتریایی و قارچی هستند. شایع ترین پاتوژن هایی که باعث عفونت زخم می شوند عبارتند از:باکتری ها و قارچ ها.

علائم زخم عفونی عبارتند از: ترشحات چرکی از زخم تغییر رنگ پوست ادم و تورم بوی بد پوست گرم، حساس، دردناک و ملتهب افزایش تعداد گلبول های سفید خون

چه کسانی بیشتر در معرض خطر عفونت زخم هستند؟

مهم است بدانید که افرادی که بیشتر در معرض خطر زخم عفونی هستند، افرادی هستند که از بیماری های مزمن و مداوم مانند دیابت، آرتریت روماتوئید، بیماری کلیوی، فشار خون بالا یا بیماری قلبی. زخم های عفونی که تشخیص داده نشده و درمان نمی شوند می توانند خطرناک باشند، بنابراین درک اینکه چه کسی بیشتر در معرض خطر است ضروری است.

موارد زیر عوامل کلیدی را برای افرادی که بیشتر در معرض خطر عفونت زخم هستند بیان

 می کند:

  • دیابت
  • چاقی
  • گردش خون ضعیف
  • عدم تحرک
  • سیستم ایمنی ضعیف شده
  • سوء تغذیه
  • بهداشت ضعیف

زخم های عفونی چگونه درمان می شوند؟

پس از تشخیص زخم عفونی، اولین قدم ضروری در درمان زخم، دبریدمان نامیده می‌شود، روشی که شامل تمیز کردن ناحیه زخم و برداشتن تمام بافت‌های مرده، عفونی و بقایای خارجی که در بستر زخم وجود دارد.

منبع : https://www.treetta.com/%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%B9%D9%81%D9%88%D9%86%D8%AA-%D8%B2%D8%AE%D9%85/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha