با آمدن فصل آنفلوآنزا و گسترش این بیماری، توصیه‌ها درباره مصرف مایعات و داروهای کاهش دهنده تب مانند استامینوفون، ایبوپروفن یا آسپرین هم افزایش می‌یابد. اما باید گفت که این توصیه‌ها همیشه سودمند نیستند.

نکاتی درباره مصرف تب‌بُر و مایعات زیاد در هنگام سرماخوردگی

به گزارشسلامت نیوز به نقل از ایسنا، مصرف بیش از حد مایعات و داروهای کاهش‌دهنده تب ممکن است همیشه به بهبودی افراد کمک نکند و در برخی موارد می‌تواند مضر هم باشد.

تب چیست؟

تب در واقع افزایش دمای مرکزی بدن است که به‌ عنوان پاسخی به مهاجمان میکروبیِ ناخواسته ایجاد می‌شود. هر چه عفونت شدیدتر باشد، تب بیشتر می‌شود.

تب ‌پدیده صرفا بدی نیست

تب نحوه تکاملی بدن برای بهبود از عفونت است و در بسیاری از گونه‌ها برای بقا سودمند و مفید هم هست. اما تب کردن هزینه‌ای هم دارد، چرا که دمای بیش از حد بالای بدن می‌تواند کشنده باشد. به ازای هر ۱۶.۷۷- درجه سیلسیوس، متابولیسم (سوخت‌وساز) بدن ۱۰ درصد افزایش می‌یابد. به این ترتیب بدن شروع به سوزاندن کالری بیشتر و ترشح هورمون‌هایی می‌کند که تب را تحت کنترل نگه می‌دارد.

نشریه «کانورسیشن» می‌نویسد: برخی تحقیقات درباره ورود داروهای کاهش دهنده تب به بدن مانند آسپرین یا استامینوفن نشان می‌دهد که این روند باعث می‌شود افراد دچار تب احساس بهتری داشته باشند اما در عین حال این داروها می‌توانند واکنش طبیعی سیستم ایمنی بدن را نیز سرکوب کنند.

برخی تحقیقات در افراد مبتلا به سرماخوردگی که یک هفته آسپرین یا استامینوفن مصرف کردند، نشان داده است که پاسخ ایمنی بدن آنها روند کاهشی و گسترش ویروس بیشتر بوده است.

تحقیق دیگری هم نشان داد که مصرف آسپرین به‌طور موثر علائم تب را کاهش می‌دهد، اما گسترش ویروس را افزایش می‌دهد.

نوشیدن مایعات

متخصصان توصیه می‌کنند زمانی که فرد تب دارد یا به ویروس مبتلا است برای کاهش کم‌آبی، زیاد مایعات بنوشد. اما شواهد علمی کمی برای حمایت از این توصیه وجود دارد. برای برخی افراد، سه لیتر یا حدود ۱۲ لیوان، خیلی زیاد است. آب بیش از حد باعث تهوع و استفراغ، سردرد و گرفتگی عضلات می‌شود.

به گزارش ایندیپندنت، بدن برای جلوگیری از تشدید خطرناک تب، هورمون‌های ضدادرار ترشح می‌کند. بدین ترتیب ادرار کاهش می‌یابد و بدن آب را از طریق عملکرد کلیه‌ها حفظ می‌کند. بنابراین اگر فردی که تب دارد بیش از حد لازم آب بنوشد، دچار مسمومیت با آب یا هیپوناترمی می‌شود. در این وضعیت که می‌تواند کشنده هم باشد سطح سدیم خون بیمار بسیار پایین می‌آید.

بنابراین شاید زمان آن رسیده است که در روش‌های معمول و رایج تجدید نظر کنیم. اگر به تب خفیف یا متوسط دچار شده‌اید به جای اینکه سعی کنید به‌طور فعال آن را کاهش دهید به استراحت بپردازید تا بدن بتواند با تب مبارزه کند.

همچنین در مصرف انرژی بدن صرفه‌جویی کنید، زیرا سوخت و ساز بدن در این موقع در حال افزایش است. کمتر از داروهای کاهش دهنده تب استفاده کنید. مایعات بنوشید - اما در حد ظرفیت.

به گزارش کانورسیشن، توصیه نهایی این است که هنگام مبارزه با تب یا عوارض جانبی واکسن، نوشیدن مایعات گرم حاوی سدیم مانند آبگوشت را مدنظر داشته باشید. همچنین سوپ مرغ - با وجود آنکه شواهد علمی کم و متناقضی درباره آن وجود دارد -می‌تواند از نوشیدن فقط آب خالی بهتر باشد.

همچنین در صورتی که تب ادامه‌دار باشد و درجه تب بالا باشد، حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha