رئیس هیات‌ مدیره انجمن دیابت ایران گفت: داروهای دیابت کالای لوکس نیستند و برای آن که عدالت در دسترسی به این داروها برای همه اجرا شود، باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

داروهای دیابت کالای لوکس نیستند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، سعید کلباسی افزود: برای ایجاد عدالت در دسترسی به داروهای دیابت باید همه این داروها تحت پوشش بیمه قرار بگیرند. در واقع باید همه بیماران دیابتی چه آنهایی که در روستاهای دورافتاده مرزی زندگی می‌کنند و چه آنهایی که در بهترین و مرفه‌ترین مناطق کشور زندگی می‌کنند، دسترسی یکسانی به داروهای دیابتی داشته باشند چراکه مصرف برخی از داروها عوارض زیادی دارد و می‌تواند افت‌های پی‌درپی قند و یا چاقی را به دنبال داشته باشد. به همین دلیل هر داروی جدیدی که نتایج و اثربخشی آن، مورد تأیید جامعه پزشکی است باید در دسترس همه قرار گیرد.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم ادامه داد: نباید از حق بگذریم که در حال حاضر، بیشتر انسولین‌های روز دنیا در کشور ما بیمه هستند. اگر به قیمت این انسولین‌ها در کشورهای همجوار نگاه کنیم، می‌بینیم که قیمت انسولین در افغانستان و عراق و پاکستان به شدت بالا است و در واقع باید بگوییم دولت در بخش درمان و سلامت بیماران دیابتی سنگ تمام گذاشته است، اما این درخواست وجود دارد که اگر همین تعداد اندک از داروهای تأثیرگذار در درمان دیابت را هم تحت پوشش بیمه قرار دهد، مشکلات و عوارض دیابت در بین بیماران به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند؛ چراکه انسولین‌های جدید با کیفیت‌تر است و تعداد تزریق‌های بیمار به‌شدت کاهش پیدا می‌کند این هم می‌تواند هم از نظر سلامتی برای بیمار مؤثر باشد و هم از نظر اقتصادی فشار کمتری به خانواده وارد کند.

رئیس هیأت مدیره انجمن دیابت خاطرنشان کرد: در انسولین‌های نسل جدید، تعداد تزریق کاهش پیدا می‌کند و این باعث می‌شود سرسوزن‌های کمتری نیز استفاده شود. از آنجایی که این داروها تأثیرگذاری بالایی هم دارند عوارض کمتری ایجاد می‌کنند که این سبب می‌شود بار کمتر بر شانه نظام سلامت کشور قرار گیرد.

وی افزود: انسولین در سال ۱۹۲۰ کشف شد که این اختراع تحول بزرگی در دنیای پزشکی ایجاد کرد در واقع تا آن زمان چون دیابت درمان درستی نداشت عوارض زیادی به دنبال داشت و افراد زیادی بر اثر عوارض آن از دنیا می‌رفتند اما به مرور زمان، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که با جابه‌جا کردن اسیدهای آمینه، کارکرد انسولین در بدن بهتر می‌شود و افراد دیابتی کمتر دچار افت قند می‌شوند.

کلباسی اضافه کرد: از قرن ۱۹ میلادی در واقع انسولین‌های جدید به بازار آمدند و این علم، هر روز پیشرفت بیشتری کرد و داروهای جدیدتری وارد بازار شد که شرایط را برای دیابتی‌ها سهل‌تر می‌کرد. اکنون نیز در ادامه این پیشرفت‌ها، انسولین‌هایی وارد بازار شده‌است که اثر ماندگاری بالایی دارد و اثر آن تا ۴۸ ساعت در بدن افراد باقی می‌ماند. اما آنچه که در مورد این انسولین‌ها باید بگوییم این است که برای آنکه عدالت را در دسترسی به این دارو برای همه فراهم کنیم باید این دارو تحت پوشش بیمه‌ای قرار گیرد تا همه بتوانند از این دارو استفاده کنند.

به گفته رئیس هیأت مدیره انجمن دیابت، مهم‌ترین کار این انجمن، آموزش به مردم است و در این مورد توضیح داد: هم پزشکان باید با داروهای جدیدی که وارد بازار می‌شود آشنا شوند و هم مردم باید این داروها را بشناسند تا مطابق با نیازشان از آن به درستی استفاده کنند. در واقع باید این موضوع برای مسئولان نهادینه شود که داروهای جدید دیابت، داروهای لوکس به شمار نمی‌روند و مصرف آنها می‌تواند تا حدود زیادی عوارض دیابت را کاهش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha