عضو شورای عالی نظام پرستاری، مهم ترین معضل حرفه پرستاری را کمبود نیروی انسانی دانست و گفت: کمبود نیرو منجر به افسردگی و فرسودگی شغلی پرستاران می شود.

تبعات اضافه‌کار اجباری در پرستاری/ فرسودگی شغلی پرستاران

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، عباس محمدی، با اشاره به برنامه‌ها و راهبردهای شورای‌عالی نظام پرستاری در دوره ششم، اظهار کرد: در دوره ششم شورای‌عالی نظام پرستاری مهم‌ترین دغدغه شورای عالی نظام پرستاری، پرداخت فوق‌العاده خاص پرستاران است، در جلساتی که با نمایندگان مجلس داشتیم؛ فوق‌العاده خاص پرستاران در کمیسیون تلفیق مجلس تصویب شده و امیدواریم در صحن مجلس نیز به تصویب برسد.

وی افزود: با پیگیری‌هایی که سازمان نظام پرستاری به همراه معاونت پرستاری وزارت بهداشت انجام می‌دهد، امیدواریم در مجلس نیز این موضوع به تصویب برسد تا در سال آینده شاهد اجرای فوق‌العاده خاص برای کادر درمان باشیم.

محمدی ادامه داد: شعار اصلی شورای‌عالی نظام پرستاری در دوره ششم، ارتقای وضعیت حرفه‌ای همکاران پرستاری و بهبود وضعیت معیشت و رفاه پرستاران است.

وی درباره سختی‌ها و چالش‌های شغلی پرستاران نیز، بیان کرد: مهم‌ترین چالشی که همکاران پرستار با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، کمبود نیروی انسانی است که این موضوع به معضلی برای جامعه پرستاری تبدیل شده است، زیرا کمبود نیرو منجر به افسردگی و فرسودگی شغلی و تحمیل اضافه‌کاری اجباری به همکاران می‌شود.

عضو ششمین دوره شورای‌عالی سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه با رایزنی‌های انجام شده با وزارت بهداشت، بحث استخدام و جذب نیروهای پرستاری از مطالبات مورد پیگیری ما خواهد بود تا انگیزه‌ای در همکاران ایجاد شود که نتیجه آن رضایت شغلی و رفاه بیماران و مردم است، خاطرنشان کرد: مهمترین آسیب کمبود نیرو، فرسودگی شغلی ناشی از شیفت‌های سنگین است که موجب افت کیفیت کار پرستاران می‌شود و در عین حال ممکن است به جامعه دریافت‌کننده خدمت که همان مردم هستند نیز ضربه وارد شود.

محمدی همچنین درباره علت مهاجرت برخی پرستاران نیز، تصریح کرد: مهمترین بحثی که در زمینه جلوگیری از مهاجرت همکاران می‌توان به آن اشاره کرد، افزایش انگیزه آن‌هاست؛ متأسفانه مقدار پرداختی به پرستاران نسبت به سایر کشورها از جمله کشورهای همسایه پایین‌تر است که این موضوع باعث افزایش تمایل پرستاران به مهاجرت شده که همین مسأله متأثر از تبلیغات سایر کشورها برای جذب پرستار نیز است، امیدواریم که بتوانیم از بعد مادی و معنوی از همکاران پرستاری به طور کامل حمایت کنیم.

عضو شورای‌عالی سازمان نظام پرستاری همچنین درباره تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، بیان کرد: تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری یک درخت نوپاست؛ در سال ۱۳۸۶ این قانون به تصویب رسید و با تأکید مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۰، اجرای این قانون آغاز شد؛ اگر چه در اجرای این قانون هنوز برخی مشکلات وجود دارد، اما با نظرات کارشناسی که ارائه می‌شود، می‌توان شاخ و برگ‌های این درخت را اصلاح کرد.

وی همچنین، درباره خشونت علیه پرستاران در برخی بیمارستان‌ها، تصریح کرد: برخورد نامناسب برخی همراهان و … با پرستاران جای تأسف دارد؛ ان‌شاءالله با فرهنگ‌سازی که در این زمینه انجام می‌شود و جرایمی که برای این متخلفان در نظر گرفته خواهد شد، می‌توان بخش اعظمی از این موارد را کنترل کرد.

محمدی همچنین تأکید کرد: پرستاران گرامی نشان دادند که با تمام مشکلات و دغدغه‌های موجود، همیشه در بحران‌ها در خط مقدم درمان حضور دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha