دوشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۱
کد خبر: 36686

بهترین ادعا برصحت این مطلب این است كه در سال های اخیر با افزایش و تنوع درتولید و استفاده از مواد شوینده در مكان های مختلف، شمار مراجعان به پزشكان پوست كه اكثرا زنان هستند، نیز افزایش یافته است.

سلامت نیوز :بسیاری از شوینده ها به دلیل قدرت پاك كنندگی بالا پرطرفدارند اما همین مواد اگر به طور صحیح استفاده نشود، برای سلامت افراد مضر است.
بهترین ادعا برصحت این مطلب این است كه در سال های اخیر با افزایش و تنوع درتولید و استفاده از مواد شوینده در مكان های مختلف، شمار مراجعان به پزشكان پوست كه اكثرا زنان هستند، نیز افزایش یافته است.
به گزارش سلامت نیوز بسیاری از افراد به ویژه بانوان بدون توجه به عواقب استفاده مكرر از مواد شوینده، از نوع بسیار قوی این مواد استفاده می كنند.

اگر چه تبلیغات دراین زمینه بسیار تاثیرگذار است ولی باید بدانید شوینده های قوی مخصوص كاربری های صنعتی و برای شست و شوی دكل های نفتی و بنادر است.
برخی تولیدكنندگان، برای در دست داشتن بازار رقابت و مشتری، از این مواد قوی درمحصولات تولیدی خود استفاده می كنند.

شوینده ها اغلب دارای مواد اسیدی لكه بر قوی است كه ریختن آنها روی دست باعث خشكی دست وصورت، آسیب های پوستی و حساسیت های ماندگار می شود.

در صورت استفاده مكرر از این شوینده ها بدون استفاده از دستكش، پوست دچار چروك و خشكی و در نهایت پیری زودرس و بیماری های شغلی می شود.

به گفته متخصصان بیماری های پوست اغلب مواد شوینده حاوی اسید است و این مواد می تواند چربی پوست را از بین ببرد و استفاده مكرر از آن باعث بروز «اگزما» یا «درماتیك تماسی» در فرد می شود.

طبق گفته آنان بهترین راه جلوگیری از تحریك و آلرژی پوست، تماس غیر مستقیم با مواد شوینده است.
پوشیدن دستكش نخی یا دستكش های با لایه نخی كه تا آرنج هستند بهترین راه جلوگیری از بیماری پوستی است.
بهتر است پس از اتمام كار دستها با آب شسته و از كرم مرطوب كننده استفاده شود.

پزشكان به بانوانی كه علاقه بسیار به استفاده از شوینده های قوی دارند توصیه می كنند در زمینه بهداشت پوست، اطلاعات كافی را كسب كنند.
دقت در تاریخ مصرف، نوع كاربری، شوینده و قدرت شویندگی بهترین راهنما برای استفاده از مواد شوینده است.
در صورت تماس مستقیم دست با شوینده ها، ساده ترین كار زیر آب نگه داشتن دست است و نباید خودسرانه از پمادها از جمله نوع كورتن دار كه موجب تشدید حساسیت و نازك شدن پوست می شود، استفاده كنند.

باید دانست كه استفاده از آب گرم همراه با مواد شوینده حساسیت زایی پوست را بیشتر می كند. در بسیاری موارد مشاهده می شود كه خانم ها پس از استفاده از مواد شوینده دچار آبریزش بینی، گرفتگی صدا و اختلالات تنفسی ناشی از استنشاق این مواد می شوند.

مواد شوینده به دلیل بخارهایی كه از خود متصاعد می كند می تواند گوش،حلق و بینی افراد را درگیر و باعث التهاب مخاط و یا سوختگی های شدید شود.

كارشناسان به خانواده ها توصیه می كنند كه از استفاده بیش از اندازه مواد شوینده قوی خودداری و حتما از دستكش و ماسك مخصوص برای شست و شوهای خاص بویژه در ایام عید استفاده كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha