چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 367202

گروه لبنیات یکی از مهم‌ترین گروه‌های مواد غذایی است. تاثیر مثبت این گروه را می‌توان در تمامی رده‌های سنی در افراد مختلف مشاهده کرد. با این وجود توصیه می‌شود کودکان در سن رشد، افراد سالمند، مادران باردار و شیرده، از لبنیات بیشتری استفاده کنند.با خواندن این مطلب می‌توانید رژیم غذایی بهتری برای کودک خود بچینید.

تاثیر لبنیات بر رشد کودکان و نوجوانان

لبنیات یکی از گروه‌های مهم در هرم غذایی است. مصرف لبنیات کمک می‌کند تا سلامت کلی بدن انسان به ویژه سلامت استخوان‌ها تضمین شود. به همین دلیل مصرف لبنیات به ویژه برای گروه سنی کودکان توصیه می‌شود. اما تاثیر لبنیات بر رشد کودک چقدر است؟ چگونه می‌توان بهترین برنامه غذایی را برای کودک چید تا از لبنیات به مقدار مناسب استفاده کند؟ در این مطلب قصد داریم راجع به تاثیر لبنیات بر رشد کودک بیشتر صحبت کنیم. اگر شما هم والد یک کودک هستید و راجع به رژیم غذایی او نگرانید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

چرا مصرف لبنیات برای کودکان ضرورت دارد؟

یکی از اصلی‌ترین گروه‌ها در هرم غذایی، لبنیات است. متخصصان تغذیه معتقدند لبنیات حاوی ضروری‌ترین مواد برای رشد و حیات انسان‌ها هستند. به همین دلیل باید مصرف لبنیات با مقادیر مشخص شده حتما در رژیم غذایی هر فردی قرار گیرد. این مقادیر با توجه به سن و جنسیت افراد متفاوت است. در ادامه میزان کلسیم مورد نیاز برای رده‌های سنی مختلف کودکان را قرار خواهیم داد. توجه داشته باشید که هر لیوان شیر esl با وزن تقریبی 240 گرم، حدودا دارای 300 میلی گرم کلسیم است. بنابراین با توجه به این نسبت راجع به مصرف لبنیات کودک خود طبق جدول زیر تصمیم بگیرید.

رده سنی

میزان کلسیم مورد نیاز در روز بر حسب میلی گرم

از زمان تولد تا 6 ماهگی 

200

6 تا 12 ماهگی

260

1 تا 3 سالگی 

700

4 تا 8 سالگی 

1000

9 تا 18 سالگی

1300

هر کدام از محصولات لبنی چقدر کلسیم دارند؟

حال که با میزان کلسیم مورد نیاز برای کودکان آشنا شدیم، وقت آن رسیده تا به این سوال پاسخ دهیم که هر محصول لبنی چقدر کلسیم دارد؟

  • میزان کلسیم یک لیوان شیر با یک لیوان ماست کم چرب برابری می‌کند.
  • 60 گرم پنیر معمولی با یک لیوان شیر میزان کلسیم یکسانی دارد.
  • یک چهارم لیوان کشک کلسیم یکسانی با یک لیوان شیر دارد. 
  • از آنجایی که دوغ کمی رقیق‌تر از شیر معمولی است، کلسیم دو لیوان دوغ تقریبا برابر با یک لیوان شیر است.

با توجه به این اطلاعات می‌توانید با محصولات لبنی متفاوت، به کودک خود کلسیم مورد نیاز را برسانید. بنابراین اگر کودک شما تمایل به مصرف محصول لبنی خاصی ندارد، محصول دیگری را جایگزین کنید. البته باید توجه داشته باشید که از محصولات لبنی با کیفیت و تازه استفاده کنید. در غیر این صورت محصولات لبنی حاوی مقدار تعیین شده کلسیم نیستند. بنابراین در قدم اول باید محصولات لبنی را از برند معتبری تهیه کنید. برند رامک یکی از معتبرترین برندها در این حوزه است. این برند توانسته با کسب رضایت مشتریان در طی سالیان متمادی، به عنوان نامی درخشان فعالیت کند. 

آیا کودک شما به محصولات لبنی حساسیت دارد؟

یکی از بزرگترین مشکلاتی که برای مصرف لبنیات وجود دارد، حساسیت کودکان به محصولات لبنی است. معمولا کودک دارای حساسیت بعد از خوردن محصولات لبنی دچار دل درد می‌شوند. در قدم اول باید کودک تحت نظر یک پزشک متخصص قرار گیرد. اگر با نظر پزشک متوجه شدید وی به محصولات لبنی حساسیت دارد، باید به فکر جایگزین باشید. البته بسیاری از حساسیت‌ها با بالا رفتن سن کودک از بین می‌روند.

از آنجایی که مصرف لبنیات اهمیت بالایی در رژیم غذایی کودکان دارد، نمی‌توان آن را حذف کرد. بنابراین بهتر است از محصولات لبنی که حساسیت کمتری ایجاد می‌کنند استفاده کنید. یکی از مهم‌ترین دلایل بروز حساسیت در کودکان هنگام مصرف لبنیات؛ مشکل عدم تحمل لاکتوز است. قند لاکتوز یک قند مهم در محصولات لبنی است. اگر بدن کودک بنابر دلایلی نتوانید این قند را هضم کند، دچار دل درد و انواع واکنش‌های الرژیک می‌شود. بنابراین لازم است تا از محصولات فاقد لاکتوز برای کودک استفاده کنید.

خرید محصولات بدون لاکتوز برای کودکان

تا اینجای مطلب متوجه شدیم بیماری عدم تحمل لاکتوز چیست و چرا در بدن برخی از افراد ایجاد حساسیت می‌کند، اما چه راهکاری می‌تواند برای این مشکل ارائه کرد؟ بهترین راهکار استفاده از محصولات لبنی است که فاقد لاکتوز هستند. با مصرف این محصولات هم مواد مورد نیاز بدن تامین می‌شود و هم فرد دچار حساسیت‌های ناشی از مصرف لبنیات نمی‌شود.

آیا محصولات بدون لاکتوز ارزش غذایی کمتری دارند؟

یکی از باورهای غلطی که راجع به محصولات بدون لاکتوز وجود دارد، راجع به ارزش غذایی آن‌ها است. بسیاری گمان می‌کنند ارزش غذایی و میزان کلسیم محصولات بدون لاکتوز کمتر از محصولات معمولی است. این در حالیست که محصولات بدون لاکتوز از نظر ارزش غذایی هیچ تفاوتی با محصولات لبنی حاوی لاکتوز ندارند. در این محصولات صرفا قند لاکتوز تجزیه شده است. به همین دلیل باعث بروز حساسیت نمی‌شود. 

کودکم از بوی شیر فراری است!

آیا کودک شما هم هنگام خوردن شیر از بوی آن شکایت می‌کند؟ این مشکل یکی از رایج‌ترین چالش والدین با کودکان است. مهم‌ترین راهکاری که می‌تواند جلوی این اتفاق را بگیرد، انتخاب شیر مناسب است. در اکثر موارد کودکان با مصرف محصولات لبنی محلی مشکل دارند. زیرا این مدل محصولات روند پاستوریزاسیون مشخصی را طی نمی‌کنند. به همین دلیل ممکن است طعم و بوی مطبوعی نداشته باشند. تنها راهکار این ماجرا استفاده از محصولات لبنی پاستوریزه است.

تاثیر لبنیات بر افزایش قد کودک

بدون شک رشد قد در کودکان یکی از مهم‌ترین چالش‌ها برای والدین است. مصرف لبنیات تاثیر مستقیمی روی رشد استخوان‌ها و استحکام آن‌ها دارد. به همین دلیل می‌توان گفت مصرف لبنیات کمک می‌کند تا قد کودک بهتر رشد کند. جالب است بدانید از سال‌ها پیش تاکنون مطالعات علمی گوناگونی در رابطه با مصرف لبنیات و تاثیر آن روی قد کودکان انجام شده است. تمامی این مطالعات نشان داده‌اند کودکانی که به میزان بهینه لبنیات مصرف می‌کنند، تا بیست درصد قد و وزن بیشتری نسبت به هم سن و سال‌های خود دارند. مطابق تحقیقات، دلیل افزایش رشد کودک با مصرف لبنیات مربوط به  وجود پروتئین ها، IGF-1 و کلسیم در محصولات لبنی است. این مواد به عنوان مواد محرک رشد شناخته می‌شوند. 

تاثیر پنیر در رشد استخوان‌ها 

پنیر سفید یکی از پرمصرف‌ترین محبوب‌ترین محصولات لبنی در بین کودکان به شمار می‌آید. این محصول لبنی حاوی انواع ویتامین‌های مفید شامل ویتامین A، D، E و B است.  علاوه بر این در پنیر مواد معدنی مفیدی چون فسفر، کلسیم و روی هم وجود دارد. جالب است بدانید کلسیم موجود در پنیر تقریبا تا 6 برابر بیشتر از شیر و ماست است. 

خواص شیر برای رشد و استحکام استخوان‌ها 

مصرف شیر کمک می‌کند تا دندان‌ها دچار پوسیدگی نشوند. علاوه براین شیر حاوی مواد محرک رشد بوده و می‌تواند تاثیر مثبتی روی رشد تمامی استخوان‌ها در بدن بگذارد. علاوه بر این در شیر مقدار زیادی ویتامین دی نیز وجود دارد. ویتامین دی هم به عنوان یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای رشد و مستحکم شدن استخوان‌ها شناخته می‌شود. شما می‌توانید برای ترغیب کودک جهت مصرف شیر، آن را با پودر کاکائو و سایر چاشنی‌ها ترکیب کنید. 

مصرف ماست و تاثیر آن روی رشد کودک

یکی دیگر از محصولات لبنی محبوب در بین کودکان ماست است. در ماست انواع پروتئین‌های مفید، کلسیم، پتاسیم و... وجود دارد. علاوه بر این ماست به راحتی هضم می‌شوند. به همین دلیل می‌تواند یک ماده مغذی خوشمزه و مفید برای کودک شما باشد. اگر دوست دارید کودک شما به خوردن ماست تشویق شود می‌توانی از ماست‌های طعم‌دار یا ترکیب ماست با میوه‌ها استفاده کنید. 

بهترین زمان مصرف لبنیات برای کودکان چه زمانیست؟

اگر دوست دارید تاثیر مصرف شیر روی کودک شما بیشتر باشد، بهتر است قبل از خواب یک لیوان شیر به او بدهید. علاوه بر این هنگام صرف صبحانه هم می‌توانید یک لیوان شیر بر سر سفره قرار دهید. مصرف شیر قبل از خواب کمک می‌کند تا کودک خواب بهتری داشته باشد. 

اگر کودک شما مکمل آهن مصرف می‌کند، باید به یک نکته مهم توجه کنید. همانطور که می‌دانید شیر گاو مقدار زیادی کلسیم و کمی آهن دارد. به همین دلیل مانع از جذب آهن می‌شود. به همین دلیل باید بین مصرف مکمل آهن و شیر فاصله زمانی 2 الی 4 ساعته قرار دهید. در غیر این صورت مصرف مکمل آهن برای کودک شما بی نتیجه خواهد ماند.

برای کودک تنوع ایجاد کنید!

یکی از نکاتی که اغلب والدین برای مصرف لبنیات فراموش می‌کنند، ایجاد تنوع است. شاید کودک از مصرف مکرر شیر در هر وعده صبحانه خسته شود! چرا یک جایگزین بهتر به جای شیر برای کودک استفاده نکنیم؟ به جای شیر شما می‌توانید در کنار وعده ناهار از ماست استفاده کنید. علاوه بر این می‌توانید به ماست میوه‌های مختلفی اضافه کرده و کودک را علاقه‌مندتر کنید. از سویی دیگر می‌توانید به جای مصرف شیر از دوغ استفاده کنید. همانطور که اشاره شد هر یک از محصولات لبنی میزان کلسیم متفاوتی دارند. بنابراین با کمک اطلاعاتی که در بالا آورده شد می‌توانید میزان مصرف کلسیم را در کودک کنترل کنید. 

کلام آخر

گروه لبنیات یکی از مهم‌ترین گروه‌های مواد غذایی است. تاثیر مثبت این گروه را می‌توان در تمامی رده‌های سنی در افراد مختلف مشاهده کرد. با این وجود توصیه می‌شود کودکان در سن رشد، افراد سالمند، مادران باردار و شیرده، از لبنیات بیشتری استفاده کنند. در این مطلب راجع به اهمیت مصرف لبنیات صحبت کردیم. علاوه بر این راهکارهایی برای مصرف بهتر لبنیات برای کودکان نیز ارائه شد. با خواندن این مطلب می‌توانید رژیم غذایی بهتری برای کودک خود بچینید. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha