معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ماموریت ویژه به دانشگاههای علوم پزشکی درباره تحقیق در مورد دوران پساکرونا و بیماری‌های غیرواگیر مانند قلبی و عروقی و دیابت خبر داد.

ماموریت دانشگاه‌های علوم پزشکی برای تحقیقات دوران پساکرونا و بیماری‌های غیرواگیر

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، یونس پناهی روز شنبه در نشست خبری دهه فجر که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: باید با تحقیق و پژوهش نیازهای مردم را انجام دهیم که در این جهت نیاز به ایجاد زیرساخت و تامین نیروی انسانی داریم.

وی با بیان اینکه در تلاش هستیم ۲۵۰ نفر را به عنوان اعضای هیات علمی در شبکه های تحقیقاتی جذب کنیم، اظهارداشت: اکنون ۴۰ مرکز تحقیقاتی غیردولتی و ۸۲۱ مرکز تحقیقاتی دولتی، ۱۰۱ واحد توسعه بالینی در بیمارستان ها وجود دارند و ۲۵ شبکه تحقیقاتی داریم که باید توسعه یابد.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: ۱۶ مرکز تحقیقاتی علوم بالینی مانند دهان و دندان، چشم، بیماریهای قلبی، پوکی استخوان، دیابت، هپاتیت، داریم و باید عمده پژوهش ها به سمت اقدامات پیشگیرانه هدایت شوند.

به گفته پناهی، پنج شبکه تحقیقاتی در حیطه ارتقای سلامت از جمله اخلاق پزشکی، غذا و دارو، بهداشت محیط و غیره داریم و اخیرا ماموریت تحقیق در مورد دوران پساکرونا را به دانشگاههای علوم پزشکی دادیم.

وی افزود: ۳۶ بانک زیستی در کشور داریم که داده های بیماری های مهم در آن ثبت می شود، ۶۴۸ برنامه ثبت و پیامدهای سلامت وجود دارد و ۵۲ آزمایشگاه جامع تحقیقات نیز در کشور ایجاد شده است.

پناهی با بیان اینکه ۶۰ پژوهشکده مشتمل بر ۲۲۷ مرکز تحقیقاتی داریم که در عرصه خدمت رسانی علمی و فناوری جایگاه ویژه ای دارند، اظهارداشت: واحدهای توسعه تحقیقات بالینی روند رشد در ۲ سال اخیر داشته اند و از سوی وزارت بهداشت مورد حمایت قرار می گیرند.


ایران رتبه پانزدهم تولید علم در دنیا



وی تصریح کرد: ایران رتبه پانزدهم را در تولید علم در دنیا دارد و ضروریست این رتبه را ارتقا دهیم و دانشگاههای علوم پزشکی نیز در این جهت شتاب بیشتری داشته باشند.

به گفته پناهی، در حوزه سلامت بیش از ۲۲ هزار عضو هیات علمی داریم که از این تعداد ۲۰ هزار و ۶۳۴ نفر اعضای هیات علمی آموزشی هستند.

وی افزود: روند دانشمندان یک درصد رو به رشد است و اکنون ۲۷۱ نفر در این رده در دنیا قرار دارند و سیاست آن است که تعداد این افراد را افزایش دهیم .



تجاری سازی بیش از هشت هزار محصول

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: تاسیس و راه اندازی ۱۱۳ مرکز رشد فناوری و ۱۵ پارک علم و فناوری نیز در ۲ سال اخیر ایجاد شده و سه هزار و ۵۸۹ شرکت در حوزه سلامت فعال بوده و حدود پنج هزار و ۸۰ محصول تجاری سازی و برای هشت هزار نفر در شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور حوزه سلامت اشتغالزایی شده است.

پناهی از حمایت ۸۰ پروژه فناوری در قالب طرح های یک‌درصد خبر داد و افزود: رونمایی از ۱۱ محصول فناورانه ، ارایه ۳۱۳ محصول گیاهی ، فرآورده های غذایی و دارویی از اقدامات انجام شده در یکسال اخیر است.

وی با اشاره به صدور مجوز برای ۴۶۹ مجله علمی و پژوهشی در کشور، گفت: از چاپ مجله های علم و فناوری که با نیازهای سلامت مردم مرتبط باشد، حمایت می کنیم .

پناهی تاکید کرد: همگرایی و هم افزایی در ماموریت های تولید علم، فناوری و اشتغال دانش بنیان با راهبردهای اقتصاد مقاومتی، استفاده از ظرفیت‌های علمی کشور در جهت ساماندهی و شتاب تحقیقات سلامت محور، استفاده از سلول درمانی، ژن درمانی و همش مصنوعی در پزشکی و ساماندهی پایان نامه های دانشجویی از دیگر مواردی بوده که مورد توجه وزارت بهداشت در راستای راهبردهای نظام یکپارچه توسعه تحقیقات است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha