دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 367719

از ۶۰ سالگی به بعد، مو، ناخن پوست و حتی مینای دندان نازک‌تر می‌شود و عضله‌ها باریک‌تر می‌شوند.

چرا در ۶۰سالگی پوست، مو و ناخن؛ نازک‌تر می‌شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایندیپندنت فارسی، گذر زمان و افزایش سن نه‌تنها چین‌وچروک‌ها را در چهره نمایان می‌کند، بلکه دیگر اعضای بدن مانند عضله‌ها و ناخن‌ و مو را نیز دستخوش تغییر می‌کند.

به گزارش تلگراف، زمانی که به ۶۰ سالگی می‌رسیم، پوست، مو و ناخن به تدریج نازک‌تر می‌شوند، عضلات کم‌کم تحلیل می‌روند و حتی مینای دندان نیز ضعیف‌تر می‌شود.

دکتر ناتالی اسپیرینگز، مشاور پوست بر اهمیت تمرین‌های وزنه‌برداری مقاومتی، مراجعه مرتب به دندان‌پزشک برای مراقبت از سلامت دندان‌ها، و رژیم غذایی متعادل برای مقابله با این تغییرات تاکید می‌کند.

پوست

پوست از جمله اعضای بدن است که تغییر و تحول‌های مربوط به افزایش سن را به‌طور روشن نشان می‌دهد.

پوست مسن‌تر برخلاف ظاهر «خشک و چروک‌شده»، در مقایسه با پوست جوان، حاوی آب بیشتری است. به‌علاوه، آسیب‌های ناشی از پرتو فرابنفش (UV)‌ در واقع سلول‌های پوست را ضخیم‌تر، نه نازک‌تر، می‌کند.

اسپیرینگز دراین‌باره می‌گوید: «‌تفاوتی که با پیری پیش می‌آید توانایی لایه بیرونی پوست (اپیدرم) در بازیابی پوست پس از آسیب دیدن است.»

عواملی مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید، رژیم غذایی، سیگار کشیدن، عامل ژنتیک، و... در این فرایند اثر دارند. ولی برای همه ما کارکرد سلول‌های پوستی سازنده کراتین و کلاژن و چربی‌های ضروری کند می‌شود که نتیجه‌اش کاهش شادابی و جوانی پوست است. پوست جوان‌تر در واقع شبکه کلاژن منظمی دارد، در حالی که پوست پیرتر شبکه نامنظمی از کلاژن دارد.

چه می‌توان کرد

دکتر اسپیرینگز دوری از آفتاب، استفاده از کرم ضدآفتاب با درجه محافظت زیاد در برابر پرتو فرابنفش، ترک کردن سیگار، و ورزش منظم را برای حفظ سلامت عمومی پوست پیشنهاد می‌کند.

دکتر باو شرگیل، از انجمن متخصصان پوست بریتانیا، مصرف نیاسینامید خوراکی (ویتامین ب۳) را توصیه می‌کند.

او می‌گوید: «این ویتامین در کاهش سرطان پوست موثر است و همچنین قرمزی پوست و رنگ‌دانه‌های ناهموار را کم می‌کند. بر همین اساس، رنگ پوست یکدست‌تر می‌شود و جوان‌تر به‌نظر می‌رسد.»

مو

به گزارش تلگراف،‌ موها و فولیکول‌های مو نیز درست مانند پوست پیر می‌شوند. به‌ندرت می‌توان فردی را در دهه ۵۰ و ۶۰ عمر دید که موهای ضخیم و براقی داشته باشد.

هر عاملی که بر میزان هورمون‌های جنسی اثر می‌گذارد می‌تواند روی موها نیز اثر بگذارد. بلوغ، بارداری، و یائسگی از جمله عوامل موثر در تغییر ظاهر موی زنان است.

نازک‌ شدن مو، که بخشی از روند ریزش مو با الگوی مردانه یا زنانه (آلوپسی آندروژنیک) است، فرایندی تدریجی است. فولیکول‌ها در این فرایند، در هر چرخه رشد جدید، موهای کوتاه‌تر و ظریف‌تری تولید می‌کنند که نتیجه‌اش کاهش تراکم کلی و توخالی شدن مو است.

علاوه بر نازک شدن مو، ریزش مو نیز ممکن است رخ دهد. البته ریزش روزانه حدود صد تار مو طبیعی است. اگر با ریزش بیشتر از این میزان مواجه شدید، باید دنبال عوامل دیگری بگردید که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: کاهش وزن، کمبود مواد مغذی، استرس، بیماری، تغییرات هورمونی، و اختلال در مصرف دارو.

چه می‌توان کرد

ریزش مو ناشی از کمبود مواد مغذی را می‌توان با پیروی از رژیم غذایی سالم جبران کرد. مصرف پروتئین‌های سالم مانند گوشت بدون چربی و توفو و حبوبات در ریزش مو بسیار موثر است.

رزماری فرگوسن، متخصص تغذیه، مصرف مکمل‌های بیوتین و روی را برای رشد و استحکام مو توصیه می‌کند. ماینوکسیدیل نیز درمانی موضعی برای ریزش مو است که رشد مو را بهبود می‌بخشد، تراکم موها را حفظ می‌کند، و نازک و توخالی شدن موها را کند می‌کند.

برخی از شامپوها و محصولات بهداشت مو نیز حالت حجم‌دهندگی دارند که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

ناخن

در اثر افزایش سن، ناخن‌ها نازک‌تر و شکننده‌تر و زردتر می‌شوند و رشد آن‌ها نیز کاهش می‌یابد. درمان‌های قبلی، عوامل ژنتیک، وضع کلی سلامت، و تغییرات هورمونی همگی بر چگونگی سلامت ناخن‌ها اثر دارند.

ناخن‌های زنان یائسه ممکن است به‌علت تولید استروژن ظاهری سالم نداشته باشد. بر اثر افزایش سن، رشد ناخن نیز به‌علت کاهش کلاژن و کند شدن کارکرد سلولی و گردش خون کم می‌شود.

چه می‌توان کرد؟

هنگام استفاده از مواد شوینده از دستکش استفاده کنید و با کرم ضدآفتاب با درجه محافظت زیاد از ناخن‌ها در برابر پرتو فرابنفش مراقبت کنید.

برای استحکام ناخن‌ها، غذاهای غنی از بیوتین مانند تخم‌مرغ و بادام و غلات کامل در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.

آهن موجود در گوشت قرمز و اسفناج از شکنندگی ناخن‌ها جلوگیری می‌کند و کلسیم موجود در محصولات لبنی و سبزیجات دارای برگ سبز نیز برای سختی ناخن‌ها مفید است.

ماهیچه‌ها

امیلی سروانت، مدیر تمرین بدنی در مرکز «پیور جیم» (Pure Gym)، بر اهمیت پروتئین در رژیم غذایی تاکید می‌کند،‌ چون پروتئین تامین‌کننده اسیدهای آمینه است که از اجزای سازنده ضروری در بدن است.

مردان و زنان در اثر افزایش سن دچار تغییرات هورمونی می‌شوند. مردان با کاهش ۳۰ درصدی میزان تسترون و زنان با کاهش میزان استروژن مواجه‌ می‌شوند.

از آنجا که فعالیت بدنی منظم باعث رشد و نگهداری عضله‌ها می‌شود، کارشناسان توصیه می‌کنند که تمرین‌های ورزشی منظم داشته باشید.

چه می‌توان کرد؟

برای مبارزه با پیری، در هر وعده غذایی پروتئین‌های بدون چربی مانند ماهی و مرغ یا جایگزین‌های گیاهی مانند لوبیا و عدس مصرف کنید و سه تا چهار بار در هفته تمرین‌های بدنی مقاومتی کنید.

به گفته برخی از کارشناسان، تمرین مقاومتی نه‌تنها در کاهش اثرات پیری موثر است، بلکه ممکن است این روند را معکوس کند.

اگر مطمئن نیستید که از کجا شروع کنید، مربی شخصی راهنما و کمک خوبی است و می‌تواند با تنظیم برنامه تمرینی مناسب به حفظ عضله‌ها و ساختن عضله‌های جدید کمک کند.

مینای دندان

دندان‌ها بر اثر افزایش سن اغلب به‌علت عواملی مانند ساییده شدن، سیگار کشیدن، مصرف مواد غذایی اسیدی، و بهداشت نامناسب دندان چندان مطلوب به‌نظر نمی‌رسند.

به این ترتیب، مینای دندان نازک‌تر می‌شود و قسمت زیرین را، یعنی عاج دندان را که ظاهر زردرنگی دارد، نمایان می‌کند.

مینای دندان همچنین مستعد پوسیدگی و شکستن و حساسیت بیشتر است.

چه می‌توان کرد؟

دکتر رونا اسکندر برای حفظ سلامت مینای دندان مسواک زدن روزانه و استفاده از نخ‌دندان را توصیه می‌کند. خمیردندان‌های ترمیم‌کننده مینای دندان که حاوی کلسیم فسفات یا فلورایدند می‌توانند مینای دندان را تقویت کنند، اما آن را بازسازی نمی‌کنند.

استفاده روزانه از نخ‌دندان نیز مفید است، اما باید در نظر داشت که مسواک‌ زدن بیش از حد نیز می‌تواند مینای دندان را از بین ببرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha