طبق پژوهش‌ها، فشار خون افرادی که هر هفته تیرزپتاید تزریق می‌کردند یا جراحی کاهش وزن داشتند، به مروز زمان کاهش یافت.

تحقیقات جدید از تاثیر دو روش درمان چاقی بر فشار خون خبر می‌دهند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایندیپندنت فارسی، دو پژوهش جدید از تاثیر دو روش درمانی خاص چاقی بر کاهش فشار خون در بزرگسالان خبر می‌دهد. بر این اساس، دو روش تزریق هفتگی داروی تیرزپتاید و جراحی علاوه بر کاهش وزن، در کاهش فشار خون افراد هم نقش داشته‌اند.

دکتر هارلن کرمهالز، متخصص قلب در دانشگاه ییل، در این زمینه می‌گوید: «این دو تحقیق، عوامل دخیل و پیامدهای متفاوتی را بررسی کرده‌اند، اما هر دو برای این نتیجه که درمان چاقی کلید بهبود سلامتی عمومی قلب است، شواهد محکمی ارائه می‌کنند.»

دکتر کرمهالز این نتیجه را «آغاز عصری جدید» در پزشکی نامید و افزود: «این شاید یک نگرش نوآورانه نباشد اما حالا ما ابزاهای جدیدی داریم‌ــ داروی ضدچاقی و جراحی، که می‌توانند مزیت‌های بسیاری به دنبال داشته باشند.»

پژوهش اول که نتایج آن روز دوشنبه در مجله انجمن قلب آمریکا به نام «هایپرتنشن» منتشر شد، نشان داد که داروهای تیرزپتاید با نام تجاری زپ‌بوند (Zepbound) برای درمان چاقی مفرط و مونجارو (Mounjaro) برای دیابت، فشار خون بزرگسالان مبتلا به اضافه وزن یا چاقی را که به مدت ۹ ماه از آن استفاده می کردند، به طرز قابل‌توجهی کاهش دادند.

محققان در پژوهش اول، برای ارزیابی تاثیر تیرزپاتید بر فشار خون، ۶۰۰ بزرگسال آمریکایی با شاخص توده بدنی ۲۷ و بیشتر را که به دیابت نوع ۲ مبتلا نبودند و فشار خون طبیعی یا فشار خون بالای تحت کنترل داشتند، تحت نظر گرفتند و فشار خون این افراد را یک روز قبل از شروع درمان و دوباره بعد از ۹ ماه تزریق هفتگی تیرزپاتید، اندازه‌گیری کردند.

نتایج از کاهش قابل‌توجه در فشار خون سیستولیک (عدد بالاتر در خواندن فشار خون) شرکت‌کنندگان‌ــ که از نشانه‌های هشدار قوی برای بیماری‌های قلبی است‌ــ خبر می‌داد.

به گزارش سی‌ان‌ان، پژوهش دوم هم به بررسی تاثیر عمل جراحی کاهش وزن بر فشار خون پرداخت. طبق این تحقیق که روز دوشنبه در مجله قلب و عروق کالج آمریکا منتشر شد، افراد مبتلا به چاقی مفرط و فشار خون بالا پس از عمل جراحی کاهش وزن، در مقایسه با کسانی که فقط داروی فشار خون مصرف می‌کردند، شاخص توده بدنی پایین‌تری داشته و پس از پنج سال، به دوز کمتری داروی فشار خون نیاز داشتند.

طبق این پژوهش، بیش از ۸۰ درصد افرادی که جراحی کاهش وزن داشتند، توانستند میزان داروهای فشار خونی را که مصرف می‌کردند، کاهش دهند. این نسبت برای کسانی که فقط دارو مصرف می کردند، ۱۴ درصد بود. همچنین فشار خون بالای تقریبا ۵۰ درصد افرادی که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفتند، بهبود یافت. منظور از بهبودی فشار خون کنترل‌شده بدون نیاز به دارو است.

این پژوهش‌ها در حقیقت بر رابطه بین چاقی و فشار خون مهر تایید می‌زنند. چرا که کاهش وزن به کاهش فشار خون و افزایش توانمندی در اجرای حرکات بدنی و ورزش و بهبود سلامتی قلب منجر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha