جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱
کد خبر: 367906

این روزها شاهد تبلیغات وسیع بوتاکس معده به عنوان یک روش سریع لاغری در فضای مجازی هستیم به طوری که حتی ادعا می شود با این روش می توان در کمتر از یک ماه لاغری را تجربه کرد. اما واقعیت‌های پزشکی درباره این روش متفاوت از تبلیغاتی است که در شبکه‌های اجتماعی بر آن تاکید می‌شود.

بوتاکس معده برای همه افراد چاق کارایی ندارد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا بوتاکس معده روشی نوین در کاهش وزن است که از شیوه آندوسکوپی برای انجام آن استفاده می‌شود. در این روش نوعی سم فلج کننده عصب که «بوتولینوم» نام دارد، به عضلات معده تزریق می‌شود. این فرآیند باعث کاهش فعالیت عضلات معده و افزایش زمان تخلیه غذا از آن می‌شود. در نتیجه فرد احساس سیری زودهنگام می‌کند، سطح گرسنگی کاهش یافته و در طول زمان، کاهش وزن به‌تدریج و حساب شده رخ می‌دهد. بوتاکس معده یک راه‌حل نوین برای کسانی است که به دنبال کاهش وزن و کنترل گرسنگی هستند.

در واقع بوتاکس معده در واقع یک عمل جراحی سرپایی است؛ در این روش پزشک از طریق لوله آندوسکوپی، سم بوتولونیم را از مجرای حلق و بینی وارد معده و به دیواره‌های آن تزریق می‌کند. این دارو ماهیچه‌های دیواره معده را برای حدود سه ماه بی‌حرکت و از انقباض آن‌ها جلوگیری می‌کند.

مهران سهرابی یک فوق تخصص جراحی‌ در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا با بیان اینکه انجام بوتاکس معده از طریق دهان انجام می شود، افزود: تزریق سم بوتولینوم به صورت رقیق شده برای فلج کردن و کاهش حرکات عضلات معده انجام می شود به شکلی که پزشک سم بوتولینوم را به ماهیچه‌های داخلی معده تزریق می‌کند؛ به همین دلیل ماهیچه‌های معده عملکرد خود را از دست می‌دهند و کمتر منقبض خواهند شد.

وی اظهار داشت: کاهش انقباضات ماهیچه‌های معده، یعنی اینکه غذا دیرتر هضم و از معده خارج می‌شود، بنابراین برای مدت زمان بیشتری احساس سیری دارید.

این فوق تخصص جراحی‌ با بیان اینکه پس از بوتاکس، معده حالت فلجی و شلی پیدا کرده و به کاهش وزن کمک می‌کند، توضیح داد: کسانی که در میان انواع تکنیک‌های لاغری بدون جراحی، به سراغ این شیوه آمده‌اند، در طول ۶ تا ۱۰ ماه، ضمن ورزش و رعایت رژیم غذایی مقداری کاهش وزن را تجربه کرده‌اند ولی نکته اینجاست که این تکنیک برای افرادی جایگاه دارد که نمایه توده بدنی زیر ۳۰ دارند و کاندید عمل چاقی نیستند.

سهرابی با اشاره به اینکه تکنیک تزریق بوتاکس به معده به روش آندوسکوپی انجام می‌شود، ادامه داد: آندوسکوپ لوله نازک و منعطفی است که در انتهای آن یک دوربین قرار دارد، پزشک این لوله را همراه با سرنگ، از طریق دهان و گلو به سمت معده هدایت می‌کند، لنزی که در انتهای آندوسکوپ قرار دارد، تصاویر دقیق و واضحی را به مانیتور منتقل خواهد کرد و پزشک با بررسی تصاویر، محل تزریق بوتاکس معده را شناسایی می‌کند.

این فوق تخصص جراحی‌های چاقی به افرادی که به دنبال عمل‌های لاغری هستند، توصیه کرد: این روش به عنوان تکنیکی برای لاغری سریع شناخته می‌شود، ضمن اینکه هنوز تحقیقات کامل درباره عوارض و سایر روش‌های آن تکمیل نشده، اما به طور کلی اگر نمایه توده بدنی بالای ۳۰ تا ۳۲ دارید این شیوه مناسب نیست.


به گفته دکتر سهرابی، این شیوه باعث لاغری موقت می‌شود بنابراین اگر فرد نسبت به رژیم غذایی و برنامه ورزشی خود بی‌تفاوت باشد، چاقی را دوباره تجربه خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه این تکنیک شیوه نوینی در کاهش وزن و لاغری است، اظهار داشت: کاربرد این روش برای کاهش وزن زنان شیرده، به بررسی‌های بیشتری نیاز دارد بنابراین متخصصان بر این باور هستند که این سم می‌تواند وارد شیر مادر شود و نوزاد شیرخوار را تحت تاثیر قرار دهد.

استفراغ های مقام به درمان و یا برگشت وزن بیش از زمان قبل تزریق از دیگر مواردی است که سهرابی به آن اشاره کرد و افزود: بیشتر افراد عوارض بسیار کمی را تجربه می‌کنند ولی درعین حال خونریزی و حساسیت به سم بوتولینوم از مشکلات آن به‌شمار می‌رود، در برخی افراد نیز مواردی نظیر حالت تهوع و یا تهوع‌های مقاوم به درمان، درد در ناحیه تزریق، سوءهاضمه، سوزش سردل، خشکی دهان، دردهای شکمی، نفخ، اسهال و یا یبوست گزارش شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha