دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹
کد خبر: 368387

معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان، با بیان اینکه در آستانه ماه رمضان و تعطیلات نوروزی هستیم، از مردم خواست حتما سبزیجات را قبل از مصرف ضدعفونی و گندزدایی کنند و گفت: موقع پاک کردن سبزیجات محلی حتما از دستکش استفاده شود.

هشدار درباره شیوع یک بیماری در گیلان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمود رضوانی، معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه بیماری «فاسیولیازیس» از اثر یک انگل به نام «فاسیولا» منتقل می‌شود، اظهار کرد: این بیماری بومی استان گیلان است و طی چند هفته اخیر شاهد موارد اندکی از ابتلا بودیم؛ لذا ضرورت آماده بودن برای پیشگیری از شیوع را نشان می‌دهد.

او با اشاره به افزایش مصرف سبزیجات در ماه مبارک رمضان، افزود: علاوه بر ماه مبارک رمضان، در آستانه تعطیلات نوروزی و ورود گردشگران به استان هستیم، لذا تمایل برای مصرف سبزیجات محلی، احتمال شیوع بیماری فاسیولیازیس را افزایش می‌دهد.معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از مردم خواست هشدارهای پیشگیرانه را جدی بگیرند و گفت: زنجیره انتقال این بیماری چهار حلقه دارد که حلقه اول آن مخزن بیماری یعنی نشخوارکنندگان بومی شامل گاو، گاومیش، بز و گوسفند است.

رضوانی حلقه دوم را اکوسیستم استان گیلان دانست که شرایط را برای بروز بیماری فاسیولیازیس فراهم کرده و ادامه داد: حلقه سوم یک حلزون خاص و حلقه چهارم انسان است که مصرف کننده سبزیجات خودروی معطر آبزی محلی محسوب می شود؛ این سبزیجات هم به صورت مستقیم و هم به صورت فرآورده مورد استفاده قرار می گیرد.

او با بیان اینکه اثرگذاری اقدامات پیشگیرانه در حلقه چهارم بیشتر است، یادآور شد: اداره کل دامپزشکی می تواند درمان دسته جمعی نشخوارکنندگان بومی را در برنامه کاری خود قرار دارد؛ این در حالی است که امکان سم پاشی گسترده برای از بین بردن حلزون وجود ندارد.معاون علوم پزشکی گیلان تاکید کرد: آگاه سازی مردم درباره این بیماری و خودمراقبتی‌هایی که باید آموزش ببینند تا به بیماری فاسیولیازیس مبتلا نشوند در پیشگیری از بروز این بیماری و افزایش تعداد مبتلایان بسیار تاثیرگذار است.

او از مردم خواست حتما سبزیجات را قبل از مصرف ضد عفونی و گندزدایی کنند و با بیان اینکه موقع پاک کردن سبزیجات حتما از دستکش استفاده شود، افزود: از نوشیدن آب‌های راکد و سطحی در کوهپایه‌ها و مناطق جلگه‌ای خودداری کنید. فرآورده‌های سبزیجات محلی(نعناع، خالواش و چوچاق) به صورت دلار (نمک سبز) و زیتون پرورده حتما ۲۴ تا ۷۲ ساعت در دمای منفی ۱۸ درجه سانتیگراد نگهداری و سپس مصرف شود.

رضوانی علایم شاخص ابتلا به فاسیولیازیس را شامل درد در قسمت فوقانی راست شکم همراه با تب، لرز و تعریق، خارش و کهیر، کاهش وزن و درد مفاصل دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha