پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۴

نتایج بررسی‌های اخیر که در مجله «تحقیقات خواب» منتشر شده است از تاثیر جملات تاکیدی آرامش‌بخش در خواب بر قلب خبر می‌دهد.

یک عامل موثر بر سلامت قلب

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، متخصصان دانشگاه «لیژ» بلژیک و دانشگاه «فریبورگ» در سوئیس، فعالیت الکتریکی قلب را تجزیه و تحلیل کردند تا دریابند که بدن در هنگام خواب، چگونه به محرک‌های خارجی واکنش نشان می‌دهد.

طبق دریافت آنها، ضربان قلب افراد در واکنش به کلمات و جمله‌های متفاوتی که می‌شنوند حتی زمانی که خواب‌ هستند، تغییر می‌کند.

نتایج مطالعات نشان داد جمله‌های آرامش‌بخشی که در حین خواب پخش می‌شوند،‌ ضربان قلب افراد را کاهش می‌دهند در حالی‌ که جمله‌های خنثی هیچ تاثیری ندارند.

به گزارش نیویورک‌پست، ضربان قلب افراد بیدار در حالت عادی حدود ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه است، اما این ضربان قلب در خواب باید به ۴۰ تا ۵۰ ضربه در دقیقه کاهش یابد. بنابراین متخصصان ضربان پایین‌تر قلب را بازتاب خواب عمیق‌تر در نظر می‌گیرند.

«آتنا دمرتزی»، رئیس آزمایشگاه تحقیقاتی فیزیولوژی شناخت در دانشگاه لیژ، می‌گوید: با این حال، ما فرض می‌کنیم مغز و بدن حتی زمانی که نمی‌توانیم به طور کامل ارتباط برقرار کنیم (مانند موقع خواب) به هم متصل‌ هستند. برای درک کامل نحوه تفکر و واکنش به محیط اطراف باید اطلاعات هر دو قسمت مغز و قلب را در نظر بگیریم.

تحقیقات قبلی این گروه بلژیکی – سوئیسی نشان می‌دهد که جمله‌های آرامش‌بخش مدت خواب عمیق و کیفیت خواب را افزایش می‌دهند. این در حالی است که تازه‌ترین پژوهش با افزودن فعالیت‌های قلبی و مغزی به یافته‌ها، از فرضیه آنها حمایت می‌کند.

به گزارش ایندیپندنت، بنا به توصیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، بزرگسالان باید حداقل هفت ساعت در شب بخوابند، اما کیفیت و چگونگی سپری شدن مدت زمان خواب از تعداد ساعات خواب مهم‌تر است.

همچنین طبق گزارش انجمن آپنه خواب آمریکا، ۷۰ درصد از بزرگسالان آمریکایی یک شب از ماه خواب کافی ندارند، در حالی که ۱۱ درصد از بزرگسالان آمریکایی ادعا می‌کنند که هرگز نمی‌توانند خواب شبانه خوبی داشته باشند.

کمبود خواب عمیق با افزایش خطر ابتلا به فشار خون،‌ دیابت، چاقی، افسردگی، حمله قلبی و سکته مغزی، اثرات مخربی بر سلامت جسمی و روانی افراد بر جا می‌گذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha