کم‌شنوایی یک ناتوانی ارتباطی محسوب می‌شود و به آن لقب ناتوانی نامرئی را داده‌اند. اما شیوع آن در جامعه به طور کلی و در سالمندان به طور خاص نگران کننده است.

فرصت طلایی برای غربالگری شنوایی نوزاد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، تا سال 2050، از هر چهار نفر، یک نفر در جهان مشکلات شنوایی خواهد داشت. روز سوم مارس، روز جهانی شنوایی بود. تأکید سازمان جهانی بهداشت در این روز روی «مراقبت از شنوایی و گوش» متمرکز شده و شعار امسال «مراقبت از گوش و شنوایی را به واقعیت تبدیل کنیم» عنوان شد. اما برای تعبیر این شعار و مراقبت از گوش و شنوایی چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

فرصت طلایی برای غربالگری شنوایی نوزاد؛ تا 1 ماهگی


راضیه بابایی، کارشناس شنوایی‌سنجی با بیان اینکه باید مراقب شنوایی خود باشیم تا یک عمر لذت ببریم، گفت: قریب به 466 میلیون نفر در سراسر جهان دچار کم‌شنوایی ناتوان کننده هستند که 34 میلیون نفر از این تعداد را کودکان تشکیل می‌دهند. نکته مهم این است که بیش از 60 درصد کم‌شنوایی در کودکان از طریق مداخله بهنگام قابل پیشگیری است؛ خوشبختانه در کشورمان غربالگری شنوایی از بدو تولد برای نوزادان انجام می‌شود.


وی با تأکید بر اینکه در صورت تأخیر در گفتار و زبان کودک والدین باید سریعاً برای بررسی گوش اقدام کنند، گفت: برخی از اختلالات شنوایی در کودکان در صورت تشخیص زودرس، درمان پذیر است و هرچه کشف کم‌شنوایی زودتر و تشخیص سریع‌تر صورت گیرد، شانس درمان بیشتر می‌شود.
این کارشناس با تأکید بر اینکه با کشف و مداخله زودهنگام کم‌شنوایی، نوزاد رشد آموزشی، شناختی و گفتاری بیشتری خواهد داشت افزود: مناسب‌ترین زمان برای غربالگری شنوایی نوزاد سن 3 تا 5 روزگی است. فرصت طلایی برای غربالگری شنوایی نوزاد تا 1 ماهگی، تشخیص کم‌شنوایی تا 3 ماهگی و درمان تا 6 ماهگی است.

پیرگوشی اجتناب ناپذیر است


این کارشناس شنوایی، کم‌شنوایی سالمندان را به دلیل اختلال در برقراری ارتباط با اطرافیان موجب افسردگی و گوشه‌گیری این افراد ذکر کرد و گفت: پیرگوشی امری اجتناب ناپذیر است که با توجه اطرافیان و استفاده بموقع از وسایل تقویت شنوایی و سمعک قابل درمان است. کم‌شنوایی سالمندان موجب افزایش احتمال وقوع حوادث برای آنها می‌شود و باید با تجویز درست وسایل کمک شنوایی مانند سمعک شرایط سالمندان را بهبود ببخشیم.


استفاده نامناسب از هدفون باعث آسیب دائمی به گوش می‌شود


بابایی، با اشاره به اینکه استفاده بی‌رویه و نامناسب از هدفون یا شنیدن صداهای بلند باعث آسیب دائمی به گوش می‌شود گفت:
کم‌شنوایی و بیماری‌های مربوط به گوش از طریق اقدامات پیشگیرانه‌ای مانند محافظت از شنوایی در برابر صداهای بلند، اجرای اقدامات مناسب و مؤثر مراقبت از گوش و ایمن‌سازی افراد بخوبی قابل کنترل است به شرطی که بموقع شناسایی شده و مراقبت‌های مناسب بدرستی پیگیری و اجرا شوند.
وی از سالمندان و افرادی که در معرض خطر کم‌شنوایی هستند خواست شنوایی خود را بطور منظم و دوره‌ای بررسی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha