استاد دانشگاه و پژوهشگر طب ایرانی، از مطالعات مشترک طب سنتی و علم تغذیه نوین خبر داد.

ورود طب ایرانی به اثربخشی ادویه ها بر سلامت افراد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، نشست مدیریت پیشگیری و درمان بیماری‌ها با تدابیر تغذیه طب ایرانی مستند به شواهد علمی، با حضور متخصصان حوزه‌های طب نوین و طب سنتی ایرانی در سالن کتابخانه فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد.

محسن ناصری استاد دانشگاه و پژوهشگر طب ایرانی، به اهمیت مطالعات تاریخی اشاره کرد و گفت: باید به مطالعات تاریخی توجه ویژه داشته باشیم تا بتوانیم از طب ایرانی علمی بهره ببریم.

وی به اهمیت رشته تغذیه اشاره کرد و افزود: دانشگاه باید به رشته تغذیه بها دهد، اما متأسفانه اکنون رشته تغذیه جزو رشته‌های محبوب و تراز اول تخصصی پزشکی نیست.

ناصری ادامه داد: اگر افراد نحوه استفاده صحیح از مواد غذایی را بدانند، بیماری و نیاز به مصرف دارو به مراتب کم خواهد شد.

این استاد دانشگاه در باره مطالعات علمی روی مبانی طب سنتی، گفت: مطالعات مبتنی بر شواهد که بر روی آویشن، سماق و زنجبیل صورت گرفت، نشان داد که بحث گرمی و سردی غذاها و ادویه‌ها چگونه بر ضربان قلب، تعداد تنفس فرد، هورمون تیروئید و گردش خون محیطی، آثار فزاینده یا کاهنده خواهد داشت.

ناصری افزود: مطالعات کنونی در حوزه مشترکات طب سنتی و علم تغذیه نوین، به این صورت است که انواع مواد غذایی و ادویه‌های طبیعی را از نظر اثر درمانی در دیابت، کبد چرب، باروری و دیگر بیماری‌ها و نیز آثار پیشگیرانه بررسی می‌کنیم و با تولید مستندات علمی، اثربخشی آنها را اثبات می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha