یکشنبه ۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 369565

بسیاری از مادران باردار ممکن است تمایل داشته باشند در این دوران به روزه داری خود ادامه دهند، اما باید نکات مهمی را در نظر داشته باشند.

روزه گرفتن برای خانم‌های باردار بلامانع است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران با توجه به قرار گرفتن در ایام ماه مبارک رمضان و بهره‌بری از فضایل و برکات آن، احتمالا بسیاری از افراد علاقه‌مندند با روزه داری در این مهمانی پرفیض خدا شرکت کنند؛ اما همان طور که می‌دانید، روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان هرچند که از دستورات خداوند و احکام اسلام است، اما برای برخی از افراد با شرایط خاص توصیه نمی‌شود و مادران باردار نیز ممکن است در این گروه قرار بگیرند.

به دنبال همین موضوع، درباره امکان روزه گرفتن برای خانم‌های باردار در طول ۹ ماهگی، از یک کارشناس مامایی سوال کردیم و او در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد: طبق شرع اسلام اگر روزه ضرری برای مادر و جنین نداشته باشد، مشکلی نیست؛ اما اگر نتوانست، باید کفاره آن را بدهد و بعد از ماه مبارک رمضان هر زمان که توانست قضای آن را به جا آورد.

او اضافه کرد: اما از نظر طب، دوره بارداری خانم باردار به سه مرحله تقسیم می‌شود. در سه ماهه اول روزه گرفتن می‌تواند مشکل ساز شود؛ چرا که تمام تقسیمات مهم عصبی و عضلانی جنین در سه ماهه اول شکل می‌گیرد و در صورت کمبود مواد غذایی ممکن است این روند مختل شده و منجر به تولد فرزندی مخصوصا با نقایص لوله عصبی و مغزی و در موارد شدید حتی سقط جنین شود.

مهنوش پورهوشیار ادامه داد: اما در سه ماهه دوم با تحت نظر بودن پزشک و نداشتن هیچ مشکل زمینه‌ای مانند دیابت بارداری و امثالهم، مادر می‌تواند روزه داری کند. در سه ماهه سوم بارداری به علت این که وزن گیری اصلی جنین در این مرحله است، روزه داری می‌تواند برای جنین مشکل ایجاد کند. همچنین مادر هم ممکن است دچار اکلامپسی و پره اکلامپسی که همان مسمومیت بارداری است شود، پس بهتر است مادر روزه نگیرد.

او گفت: در صورتی که هیچ مشکلی در مادر و جنین نباشد، باید وعده‌های غذایی بیشتری از افطار تا سحر میل کنند و خانم باردار در صورت روزه داری لازم است بعد از افطار، یک عدد کپسول مولتی ویتامین مینرال مصرف کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha