پنجشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 369875

ورزشکاران پس از جراحی رباط زانو باید به موارد خاص تغذیه‌ای به منظور تسریع روند بهبودی خود، توجه ویژه کنند.

برنامه غذایی ورزشکاران پس از جراحی رباط زانو

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، جراحی رباط زانو یکی از مراحل حیاتی در درمان آسیب‌های وابسته به ورزش و فعالیت‌های روزمره است و پس از جراحی، تغذیه مناسب، بازسازی و بهبود سریع‌تر زخم‌ها و بافت‌های آسیب‌دیده را تسهیل می‌کند.

در این بین اما نکات مهم تغذیه‌ای پس از جراحی رباط زانو وجود دارد که باید به آن توجه داشت؛‌ مصرف کالری مصرف پروتئین،‌ مصرف مواد ضد التهاب، مصرف مکمل‌های مغذی، مصرف آب، مصرف مواد غذایی غنی از آهن و رعایت محدودیت‌های دارویی از جمله مواردی است که باید به آن توجه داشت.

مصرف کالری

در دوره‌ی بازسازی، نیاز بدن به کالری بیشتر افزایش می‌یابد. برای تشکیل بافت جدید و انجام فعالیت‌های روزانه، باید روزانه کالری بیشتری مصرف شود. اگر به اندازه کافی از غذاهای مناسب استفاده نکنید، خسته می‌شوید و کمتر قادر به مراقبت از خود خواهید بود. مطمئن باشید که برای غذا خوردن وقت می‌گذارید حتی اگر احساس گرسنگی نمی‌کنید.

همچنین هنگامی که در حال برنامه‌ریزی برای وعده‌های غذایی و میان وعده‌های خود هستید، سعی کنید به این فکر کنید که بشقاب شما چگونه باید باشد.

مصرف پروتئین

پروتئین‌ها برای بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده بسیار حیاتی هستند. مصرف منابع غنی از پروتئین مانند گوشت، ماهی، تخم‌مرغ و لبنیات پس از جراحی توصیه می‌شود.

مصرف مواد ضد التهاب

مواد غذایی مانند روغن ماهی، روغن زیتون، زنجبیل و کرفس که خواص ضد التهابی دارند، می‌توانند در بهبود سریع‌تر از جراحی کمک کنند.

مصرف مکمل‌های مغذی

در برخی موارد، مصرف مکمل‌های مغذی مانند ویتامین D، کلسیم و منیزیم می‌تواند به بازسازی بهتر بافت‌ها کمک کند.

مصرف آب

آب برای حفظ هیدراتاسیون بدن و تسهیل در فرآیندهای بازسازی بسیار اهمیت دارد، بنابراین مصرف آب به میزان کافی بسیار حیاتی است.

مصرف مواد غذایی غنی از آهن

آهن به تولید هموگلوبین کمک می‌کند که از اهمیت بالایی برای انتقال اکسیژن به بافت‌های آسیب‌دیده است.

رعایت محدودیت‌های دارویی

برخی داروها می‌توانند با جذب برخی مواد مغذی تداخل داشته باشند. بنابراین، توصیه می‌شود که همواره با پزشک معالج در مورد مصرف همزمان داروها و مکمل‌های غذایی مشورت شود.

بر اساس برخی مطالعات، شما باید نیمی از بشقاب خود را به سبزیجات و میوه‌ها اختصاص دهید، شیر بدون چربی یا کم چرب بنوشید، پروتئین‌های بدون چربی بخورید، حتما هر روز شش تا هشت لیوان هشت مایعات (به خصوص آب) بنوشید و برای کمک به جذب آهنی که از گیاهانی مانند اسفناج می‌آید، غذاهای سرشار از ویتامین C مصرف کنید؛ به عنوان مثال، یک لیوان آب پرتقال را با غلات غنی شده با آهن بنوشید.

منابع خوب ویتامین C عبارتند:

بر اساس این مطلب که از سوی محمد مهرتاش، متخصص پزشکی ورزشی تهیه شده و از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار ایسنا قرار گرفته آمده است: پرتقال، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، کیوی، توت فرنگی، فلفل، سیب زمینی و کلم از جمله منابع خوب تغذیه‌ای ویتامین C هستند.

نتیجه‌گیری:

تغذیه صحیح پس از جراحی رباط زانو از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند در بازسازی و بهبود سریع‌تر از آسیب‌های وارده کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha