کارشناس سلامت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بهداشت دهان و دندان را یکی از اولویت‌های مهم سلامت در روزه‌داری عنوان کرد و به بیان توصیه‌هایی در این خصوص پرداخت.

بوی بد دهان هنگام روزه‌داری را چطور درمان کنیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،بهناز ولیزاده با اشاره به اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان از روزه داران خواست در ماه رمضان به بهداشت دهان و دندان خود توجه بیشتری داشته باشند.وی گفت: در هنگام روزه داری به دلیل اجتناب از خوردن و آشامیدن در ساعات طولانی، میزان بزاق به حداقل می‌رسد این موضوع ممکن است باعث ایجاد بوی بد دهان شود.به گفته وی در برخی افراد نیز به علت گرسنگی و استفاده بدن از ذخایر چربی برای تامین کالری مورد نیاز، بوی خاصی از دهان استشمام می‌شود که پس از صرف افطار خود به خود برطرف می‌شود.

این کارشناس دهان و دندان معاونت بهداشت، مسواک زدن دندان‌ها و زبان را یک راهکار ایده‌ال برای حفظ سلامت دهان و دندانها و رهایی از بوی بد دهان برشمرد و تاکید کرد: روزه داران پس از صرف وعده سحری و افطار، حتما دندان‌ها و فضاهای بین دندانی را به خوبی با استفاده از مسواک و نخ دندان تمیز کنند.

ولیزاده به افراد توصیه کرد: برای جلوگیری از بروز مشکلات دندانی که بر اثر خشکی دهان ایجاد می‌شود در طی روزه داری و در طول روز نیز شست‌وشوی دهان خود را انجام دهند. وی با تاکید بر اهمیت مسواک زدن در روزه داری، خاطرنشان کرد: مسواک زدن در هنگام روزه داری اگر با دقت کافی انجام شود سبب باطل شدن روزه نمی‌شود. کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت در ادامه به تاثیر مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها در افزایش تولید بزاق و جلوگیری از بوی بد دهان اشاره کرد و روزه‌داران را به مصرف میوه و سبزی‌های تازه در وعده‌های سحری و افطاری توصیه کرد.

به گفته وی مصرف سیر و پیاز و غذاهای تند، چرب و حاوی مقدار زیاد ادویه موجب ایجاد بوی بد دهان در زمان روزه داری می‌شود؛ بنابراین باید از مصرف آنها خودداری کرد. ولیزاده مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند چای، قهوه و نوشابه را باعث کاهش مقدار آب بدن و خشکی دهان برشمرد و به روزه داران توصیه کرد مصرف این نوشیدنی‌ها را کاهش دهند. این کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت با بیان این که استعمال سیگار در ایجاد بوی بد دهان تاثیر بسزایی دارد، خاطرنشان کرد: ماه رمضان بهترین زمان برای ترک سیگار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha