چهارشنبه ۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۵
کد خبر: 37084

پرونده برنج‌های آلوده وارداتی بار‌دیگر زیر نورافکن قرار گرفته است. حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته که بررسی آلودگی برنج‌های وارداتی در دستور کار کمیسیون بهداشت مجلس قرار می‌گیرد، چرا که به گفته او فشار لابی‌های پشت پرده سبب تکذیب این موضوع شده است.

سلامت نیوز: پرونده برنج‌های آلوده وارداتی بار‌دیگر زیر نورافکن قرار گرفته است. حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته که بررسی آلودگی برنج‌های وارداتی در دستور کار کمیسیون بهداشت مجلس قرار می‌گیرد، چرا که به گفته او فشار لابی‌های پشت پرده سبب تکذیب این موضوع شده است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه برنج‌های آلوده را در دستور کار کمیسیون بهداشت و درمان قرار می‌دهیم، گفت: این اتفاق قبلاً هم افتاده بود و سازمان استاندارد با حضور در کمیسیون بهداشت به طرح موضوع آلودگی برنج‌های وارداتی پرداخت ولی پس از آن لابی‌های پشت پرده فشار آوردند و پس از ۷۲ ساعت خود مؤسسه استاندارد گفت که اشتباه شده است. میزان واردات برنج به کشور سالانه حدود یک میلیون تن است، بخش اعظم این برنج‌ها از کشورهای هند و پاکستان وارد کشور می‌شود، بعد از افشاگری‌های یک مقام سازمان استاندارد استان تهران در باره برنج‌های وارداتی که در نهایت منجر به برکناری این مقام و تکذیب این خبر شد، چالشی جدی میان وزارت بهداشت و مجلس شورای اسلامی در این باره به‌وجود آمد. در نهایت نهادهای مسئول طی نشست‌های مشترک به این نتیجه رسیدند که در آزمایش 60 نوع برنج وارداتی 13 نوع آن براساس‌آزمایش های یک آزمایشگاه بی‌طرف، آلوده بوده است، از این 13 نوع برنج آلوده 8 نوع آن قطعی‌تر شده و طبق هشدار مجلس شورای اسلامی، اسامی آنها اعلام شد تا هر چقدر هم که شده مردم کمتر از این برنج‌های آلوده خطرناک مصرف کنند. با این حال طی 18 ماه گذشته خبری از بازگرداندن این برنج‌ها به مبدا منتشر نشد.

حتی گفته می‌شود که نوع دانه بلند این برنج‌های وارداتی دستکاری ژنتیک شده و حتی در خود کشورهای تولید‌کننده اجازه فروش ندارد. بعدها یک مقام مسئول دیگر هم گفت که اگر این برنج‌ها را با برنج‌های سالم مخلوط کنید نسبت آلودگی‌اش کم شده و اثری نخواهد داشت! حالا به تازگی خبر داده شده که به تشخیص سازمان بازرسی کل کشور یکی از اصلی‌ترین دلایل واردات برنج‌های آلوده، اجباری‌نبودن آزمون فلزات سنگین در استاندارد مربوطه است. ‌ پس از پیگیری‌های سازمان بازرسی کل کشور، کمیسیون زیربنایی دولت، اجرای آزمون فلزات سنگین را برای برنج‌های وارداتی اجباری کرد.معنای این دو خبر تازه یعنی اجباری شدن آزمون فلزات سنگین برای برنج‌های وارداتی، و وجود لابی پشت پرده واردات برنج، این است که مسئله سلامت مردم چندان جدی گرفته نمی‌شود. امروز کمتر شهروند ایرانی است که برنج مصرف نکند، این در حالی است که آزمون سالم بودن برنج‌های وارداتی از این به بعد اجباری است و تا‌کنون اجباری نبوده است.

اکنون این سؤالات مطرح است:
1- سرنوشت برنج‌های وارداتی آلوده که سال قبل به کشور وارد شده است چه شد؟ آیا به مصرف مردم رسید؟ یا برگشت داده شد؟
2- طی 18 ماه اخیر چه مقدار برنج از هند و پاکستان وارد کشور شده و چه آزمایش‌هایی روی آنها از نظر آلودگی به فلزات سنگین انجام شده است؟ نتیجه این آزمایش‌ها چه بوده است؟
3- آیا مبادی ورودی کشور و به‌طور مشخص گمرکات مانع ورود 8 قلم برنج آلوده به کشورطی مدت مذکور شده‌اند؟
4- آیا می‌توان اظهارات رئیس کمیسیون بهداشت مجلس را در مورد وجود لابیپشت پرده واردات برنج‌های آلوده نادیده گرفت؟ آیا ایشان بدون سند و مدرک حرف می‌زند؟ اگر سخنان او نادرست است چه کسی باید در این مورد توضیح بدهد و اگر درست است این چه لابی قدرتمندی است که حتی قادر است وزارت بهداشت، سازمان استاندارد و مجلس را دور بزند و کار خود را انجام دهد؟ چه کسانی از این ناحیه سود می‌برند؟

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha