چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 371220

یکی از مهمترین دلایل فراگیر شدن تکنولوژی ویپ خدمات ویپ است. VoIP یکی از جدیدترین فناوری های ارتباطی می باشد که موفق شد تحولی عظیم در ارتباطات تلفنی کسب و کارها ایجاد شود. چرا که می تواند صدا را در بستر اینترنت انتقال دهد. یعنی تنها با اتصال به اینترنت می توان با هر کجای دنیا ارتباط تلفنی برقرار نمود. دگرگون شدن ارتباطات صوتی سبب شد ویژگی های مختلفی تحت عنوان خدمات ویپ به کاربران ارائه داده شود.

خدمات ویپ چیست و چه مزایایی دارد؟

خدمات ویپ 

یکی از مهمترین دلایل فراگیر شدن تکنولوژی ویپ خدمات ویپ است. VoIP یکی از جدیدترین فناوری های ارتباطی می باشد که موفق شد تحولی عظیم در ارتباطات تلفنی کسب و کارها ایجاد شود. چرا که می تواند صدا را در بستر اینترنت انتقال دهد. یعنی تنها با اتصال به اینترنت می توان با هر کجای دنیا ارتباط تلفنی برقرار نمود. دگرگون شدن ارتباطات صوتی سبب شد ویژگی های مختلفی تحت عنوان خدمات ویپ به کاربران ارائه داده شود.

یکی از مهمترین خدمات یا همان ویژگی های VoIP این است که از طریق دستگاه های الکترونیکی می توان ارتباط تلفنی برقرار نمود. از جمله این دستگاه ها می توان به کامپیوتر، لپ تاپ، آی پی فون ها یا تلفن های تحت شبکه، موبایل ها و ... اشاره کرد.

از آنجایی که امروزه رمز موفقیت هر کسب و کاری داشتن ارتباطات بهینه است خدمات ویپ بیشتر از پیش اهمیت پیدا کرد. در واقع کسب و کارها تمایل دارند از مدیریت تماس و ویژگی های ویپ نظیر تلفن گویا، ضبط مکالمه، پاسخگویی خودکار به تماس، انتظار تماس و ... استفاده کنند.

به طور کلی فناوری ویپ سبب شد ارتباطات شرکت ها و سازمان ها بهبود یابند. از این رو در ادامه خدمات ویپ را که منجر به سرعت بخشیدن به عملکرد فرآیند کاری در کسب و کارها می شود را بررسی می کنیم.

VoIP به چه معنا است؟

قبل از اینکه به بررسی خدمات VoIP بپردازیم ابتدا توضیح می دهیم که اصلاً ویپ چیست؟

VoIP مخفف عبارت Voice over Internet Protocol است. یعنی انتقال صدا در بستر پروتکل اینترنت. یعنی برای برقراری تماس تلفنی به تجهیزات تلفن سنتی نیاز نیست. این ارتباط تلفنی به صورت دیجیتال می باشد. بنابراین یکی از مهمترین خدمات تکنولوژی ویپ امکان برقراری تماس تلفنی رایگان است.

ویپ می تواند سیگنال های آنالوگ را به داده های دیجیتالی تبدیل کند. یکی دیگر از خدمات جالب توجه این تکنولوژی این است که به دستگاه تلفن ثابت نیاز ندارد. چرا که کاربر می تواند با هر دستگاه الکترونیکی نظیر لپ تاپ، کامپیوتر و ... ارتباط تلفنی برقرار کند. به همین دلیل به تکنولوژی ویپ تلفن اینترنتی هم می گویند.

کاربران می توانند از طریق دستگاه های مختلف نظیر تلفن ویپ یا گوشی های هوشمند این ارتباط تلفنی را برقرار کنند. تکنولوژی ویپ سبب می شود تماس های بین المللی نیز با هزینه کمتری انجام شود.

خدمات ویپ فقط به برقراری تماس تلفنی محدود نمی شود. این تکنولوژی خدماتی نظیر چت کردن، برقراری تماس یا کنفرانس صوتی و تصویری و همچنین انتقال فایل را به کاربران ارائه می دهد. اگر بخواهیم یک مثال ساده از تکنولوژی ویپ ذکر کنیم می توان برنامه هایی نظیر اسکایپ یا واتس آپ را معرفی نمود. این برنامه ها نمونه کوچکی از خدمات ویپ هستند.

برقراری تماس صوتی و تصویری

خدمات VoIP

از تکنولوژی ویپ می توان در مراکز تلفن سخت افزاری، مراکز تلفنی نرم افزاری و خطوط ثابت یا اینترنتی استفاده کرد. این تکنولوژی خدمات متنوعی به کاربران ارائه می دهد. از جمله این خدمات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدیریت تماس های ورودی و خروجی
  • امکان ضبط مکالمات
  • توزیع خودکار تماس (ACD)
  • انتقال تماس ‌ها
  • انتظار تماس
  • اپلیکیشن موبایل
  • موزیک پشت خط
  • صندوق صوتی
  • ایجاد صف تماس
  • برقراری کنفرانس صوتی و تصویری
  • پاسخگویی خودکار
  • زنگ خوردن گروهی داخلی ‌ها
  • امکان همگام ‌سازی با نرم ‌افزارهای CRM
  • اپراتور گویا  (IVR)
  • دسترسی با Softphone
  • نصب سریع و آسان
  • و ...

این موارد تنها بخشی از قابلیت های پایه ای تکنولوژی ویپ هستند. این فناوری امکاناتی به کاربران ارائه می دهد که سیستم تلفنی سنتی به هیچ وجه چنین قابلیت هایی ندارد. مثلاً با تلفن سنتی نمی توان تماس یا کنفرانس تصویری برقرار کرد. اگر هم بشود باید هزینه های زیادی بابت آن پرداخت کرد. 

تلفن ویپ به تلفن های اطلاق می شود که امکان برقراری تماس از طریق اینترنت را فراهم می کنند. از آنجایی که در این سیستم تلفنی از خطوط تلفنی استفاده نمی شود به یک پهنای باند اینترنت نیاز است. بنابراین تنها با داشتن یک وای فای ایمن و پرسرعت می توان از خدمات متنوع ویپ بهره برد. تماس درون شبکه ای رایگان، کیفیت صدای HD، امکان جابجایی و انتقال خط به هر نقطه، هزینه راه اندازی کم و نیاز نداشتن به سخت افزار از مهمترین ویژگی های این تکنولوژی است.

انعطاف پذیری بیشتر

تکنولوژی ویپ انعطاف پذیری بیشتری نسبت به خطوط تلفنی ثابت دارد. چرا که می تواند مسافت بیشتری را پوشش دهد و لذا به کاربران بیشتری خدمات ارائه دهد.

قابلیت ادغام با سرویس تلفن ابری (Hosted cloud PBX) و ابزار های مبتنی بر ابر

یکی از خدمات تکنولوژی ویپ سرویس تلفن ابری است که تنظیم و مدیریت آن از طریق شخص ثالث انجام می گیرد. برای داشتن این سرویس کافی است به اینترنت دسترسی داشته باشید. این سرویس بهترین فضا برای ذخیره داده و اطلاعات است. سرویس تلفن ابری به کاربران اجازه می دهد از هر کجای دنیا به این داده و اطلاعات دسترسی داشته باشند.

برخورداری از سرویس تلفنی ابری

تکنولوژی ویپ از تکنولوژی ابر پشتیبانی می کند. تکنولوژی ابر قابلیت ادغام چندین سیستم به هم را دارد. بنابراین تکنولوژی ویپ هم چنین قابلیتی به کاربران ارائه می دهد.

ترکیب تکنولوژی های voip با cloud به کسب و کارها اجازه می دهد ارتباط با مشتریان خود را افزایش دهند. در واقع این قابلیت اجازه نمی دهد هیچ سرویس ارتباطی در یک مجموعه به صورت تنهایی کار کند.

پاسخگویی خودکار به تماس ها

از دیگر خدمات ویپ پاسخگویی خودکار است. به این صورت که کاربر از قبل صدایی را ضبط می کند و از آن برای پاسخگویی به مخاطبان استفاده می کند. زمانی که این صدا به سیستم تلفنی وارد شود دیگر نیازی به منشی نخواهید داشت.

ارتباطات یکپارچه (United Communication)

ارتباط یکپارچه یعنی اینکه یک سیستم تلفنی بتواند چند دستگاه ارتباطی را در یک کسب و کار با هم متحد کند. پشتیبانی از تکنولوژی متن باز webRTC یکی از خدمات ویپ است. یکپارچه سازی سرویس های UC و VOIP خدماتی نظیر کنفرانس تصویری، چت و پیام رسان فوری را به کاربران ارائه می دهد.

هدایت تماس  (Call forwarding)

از دیگر خدمات تلفن های ویپ می توان به ارسال یا هدایت تماس اشاره کرد. این قابلیت به کاربران کمک می کند تماسی را از دست ندهند یا به تمام تماس های مشتریان پاسخ داده شود. با روشن کردن این قابلیت می توانید تماسی که با خط شما گرفته شده است را به دلخواه به خط دیگری هدایت کنید. این قابلیت بهترین گزینه برای پرسنلی است که پشت میز کار خود نیستند و نمی خواهند تماسی را از دست بدهند.

همیشه در دسترس بودن

یکی از مهمترین خدمات تکنولوژی VoIP این است که شما در هر مکان و در هر جایی که باشید همیشه در دسترس هستید و می توانید با مشتریان و همکاران خود ارتباط برقرار کنید. در واقع فرقی نمی کند شما در منزل یا محیط کار هستید یا در حال قدم زدن می باشید. مشتریان در هر زمانی می توانند با شما ارتباط برقرار کنند.

نگه داشتن و انتقال تماس  (Call hold and transfer)

تکنولوژی ویپ یک قابلیت به نام transfer دارد. به این صورت که اگر پرسنل بنا به هر دلیل نمی توانند به تماس پاسخ دهند آن را به شماره دیگری انتقال دهند. قابلیت نگه داشتن تماس هم یعنی اینکه بدون قطع کردن تماس تماس گیرنده را پشت خط نگه دارید.

 مدیریت تماس پیشرفته  (Advanced Call Management)

از دیگر خدمات تکنولوژی ویپ قابلیت مدیریت تماس است. با این قابلیت امکان مدیریت تماس های ورودی، اولویت بندی آن ها، مسدود کردن و حتی نگهداری و مسیریابی آن ها فراهم می شود.

ضبط مکالمات (Call recording)

ضبط مکالمات تماس های ورودی از دیگر خدماتی است که تکنولوژی ویپ به کاربران ارائه می دهد. تکنولوژی ویپ با پشتیبانی از فضای ابری و همچنین کارت های حافظه امکان ضبط مکالمات را برای شما فراهم می کند.

 صف تماس  (Call Queueing)

این قابلیت مناسب محیط های کاری بزرگ است که روزانه با حجم وسیعی از تماس ها مواجه هستند. با این قابلیت امکان اتوماتیک کردن توزیع تماس های ورودی فراهم می شود. با این قابلیت می توانید به تماس های بیشتری پاسخ دهید.

ویژگی  DND یا Do Not Disturb

DND یعنی مزاحم نشوید. با فعال کردن این قابلیت در تلفن ویپ شما قادر خواهید بود به برخی از تماس ها پاسخ ندهند. بنابراین اگر نمی خواهید به تماس های تبلیغاتی یا مزاحم پاسخ دهید می توانید این قابلیت را روشن کنید.

ویژگی Barge-in

ویژگی Barge-in از جالب ترین خدمات ویپ است. این قابلیت زمانی استفاده می شود که کاربر بدون اینکه تماس گیرنده متوجه شود بخواهد به همکار خود متصل شود. با روشن کردن این قابلیت شما می توانید با همکار خود صحبت کنید بدون اینکه تماس گیرنده صدای شما را بشنود.

ویژگی door phone

قابلیت درب بازکن یعنی از طریق تکنولوژی ویپ می توانید تلفن ویپ خود را به آیفون منزل یا محل کار خود متصل کنید. بنابراین در هر زمان و مکانی که هستید می توانید درب ساختمان را باز کنید.

سخن پایانی

 از تکنولوژی ویپ به طور گسترده در انواع صنایع ،شرکت ها و سازمان های مختلف استفاده می شود .این فناوری امکانات بسیار زیادی را برای کاربران خود فراهم می کند و به آنها این امکان را می دهد که از ارتباطات صوتی و تصویری با کیفیت بالا بهرمند شوند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha