یکشنبه ۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۹
کد خبر: 37299
سلامت نیوز: نتایج یك مطالعه جدید نشان داده است افرادی كه به عفونت ایدز آلوده هستند، بیشتر با خطر ابتلا به بسیاری از انواع سرطان‌ها مواجه هستند اما این خطر صرفا مربوط به وجود ویروس اچ آی وی در بدن این بیماران نمی‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در این مطالعه كه طی سالهای 1996 تا 2008 میلادی صورت گرفته، 21 هزار فرد آلوده به ویروس ایدز با 215هزار نفر كه آلوده به این ویروس نبودند مقایسه شدند. از بین 10 سرطانی كه در این مطالعه بررسی شدند، نرخ ابتلا به شش نوع سرطان در بیماران ایدزی بیشتر بود.

به گزارش سایت اینترنتی وب ام دی، متخصصان بخش مطالعاتی مركز تخصص «كیسر» در آمریكا در این بررسی‌ها دریافتند در بیماران ایدزی خطر ابتلا به سرطان‌های Kaposi,s Sarcama، سرطان غیرهوچكین، سرطان مقعد، سرطان لنفوم هوچكین، سرطان پوستی ملانوم و سرطان كبد به ترتیب 199، 15، 55، 19، 1.8، 1.8 برابر بیشتر از افرادی است كه آلوده به این ویروس نیستند.

این متخصصان خاطرنشان كردند: كاهش تعداد سلولهای T شكل CD4 شاخصی از كاهش توان سیستم ایمنی در مبتلایان به ایدز است. بنابراین تعجبی ندارد كه با كاهش تعداد سلولهای CD4 احتمال ابتلا به این سرطان‌ها افزایش پیدا كند اما به گفته پزشكان، ویروس ایدز به تنهایی عامل كاهش تعداد این سلولها نیست. این افراد اغلب دیگر فاكتورهای سرطان زا مثل مصرف الكل و سیگار را نیز دارا هستند و این فاكتورها نیز به نوبه خود در افزایش خطر ابتلا به سرطان و كاهش قدرت دستگاه ایمنی بدن نقش دارند.

این مطالعات به تفصیل در نشریه آنلاین «همه گیرشناسی سرطان، نشانگرهای زیستی و پیشگیری» به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha